Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Beror på bodelen, husbils tillverkaren har tagit bort för mkt plåt i taket utan att förstärka tillräckligt. Sen orkar det inte hålla emot i högre hastigheter.
Det går att göra själv (om man är lite stark och teknisk(egentligen mest teknik)) lägg en planka mellan nedre delen av dörren och karossen ,ungefär vid låset, och tryck till dörren några gånger i överkant. Kan vara bra att vara två.En rutinerad bilmek av den äldre skolan ( inte den datoriserade modellen) eller en bra bilplåtslagare brukar kunna rikta dörrarna så att de spänner lite mera i överkant.
Det finns enkelt fix för det också, så länge bilägaren inte ser på.Gör hellre flera gånger och testa mellan varje. Det är inte kul om det blir för mycket...
husbils tillverkaren har tagit bort för mkt plåt i taket utan att förstärka tillräckligt.
Tror inte dom bygger Nissan o Renault bilar på Fiat fabrikerna. Sen är det så att dom problem o fel som gjordes på 80 talet finns inte längre, bilarna har utvecklas enormt sen dess. Går inte att jämföra.Normalt görs håltagningen i taket på Fiat-fabriken som även sätter in erforderliga förstärkningar, och samma gäller för bakväggen på hytten. Chassiet levereras sedan med transportskydd av plast:
Visa bilaga 209428
Pålle
Sen är det så att dom problem o fel som gjordes på 80 talet finns inte längre, bilarna har utvecklas enormt sen dess
Jag är inne på den teorin med! Det är bara vid vissa hastigheter ihop med hur vinden ligger känns det som..Tror inte det har med håltagningen i taket att göra, eftersom jag upplevde problemet redan i slutet av 1980-talet – och då i flera olika husbilar, även halvitegrerade utan takhåltagning.
Detta är vad vi kom fram till på den tiden:
Vid en viss hastighet (olika för olika bilmodeller) slutar luften att följa dörren utan "släpper"och tar kortaset vägen från A-stolpen till yttersta hörnet på påbyggnationen. På så sätt skapas ett undertryck utanför dörrutan (tänk på lyftkraften hos en flygplansvinge) så att dörrens överdel sugs utåt.
På husbilar byggda på den första Ducato-generationen,som hade mycket smala fönsterbågar på dörrarna, kunde dörren sugas ut så mycket att man såg himlen genom springan i det bakre hörnet.
Även vår förra husbil, en halvintegrerad Chausson Welcome 50 baserad på en Ducato 230 med originaltaket kvar, led av denna "sjukdom".
Jag håller det för troligt att orsaken är densamma än i denna dag.
Pålle
Det är en -02a..De problem vi kartlade på 1980-talet fanns kvar även på vår Ducato 230 av 2000 års modell. Dessutom upplever ju trådskaparen samma fenomen – och det är väl det vi ska diskutera. (Vet dock ej vilken årsmodell det är på hans bil.)
Pålle