• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Dörrljud Fiat Ducato

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Har försköt googla på detta men svårt precisera sig..

Vid högra hastighet så verkar det som aerodynamiken gör att överkant på dörrarna sugs ut och det blir ett "fladder"
Någon som kommit på en bra lösning på detta?
En vinge att styra luften?

20210428_174248.jpg
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Beror på bodelen, husbils tillverkaren har tagit bort för mkt plåt i taket utan att förstärka tillräckligt. Sen orkar det inte hålla emot i högre hastigheter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Beror på bodelen, husbils tillverkaren har tagit bort för mkt plåt i taket utan att förstärka tillräckligt. Sen orkar det inte hålla emot i högre hastigheter.

En rutinerad bilmek av den äldre skolan ( inte den datoriserade modellen) eller en bra bilplåtslagare brukar kunna rikta dörrarna så att de spänner lite mera i överkant.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En rutinerad bilmek av den äldre skolan ( inte den datoriserade modellen) eller en bra bilplåtslagare brukar kunna rikta dörrarna så att de spänner lite mera i överkant.
Det går att göra själv (om man är lite stark och teknisk(egentligen mest teknik)) lägg en planka mellan nedre delen av dörren och karossen ,ungefär vid låset, och tryck till dörren några gånger i överkant. Kan vara bra att vara två.
Gör hellre flera gånger och testa mellan varje. Det är inte kul om det blir för mycket...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tror inte det har med håltagningen i taket att göra, eftersom jag upplevde problemet redan i slutet av 1980-talet – och då i flera olika husbilar, även halvitegrerade utan takhåltagning.

Detta är vad vi kom fram till på den tiden:

Vid en viss hastighet (olika för olika bilmodeller) slutar luften att följa dörren utan "släpper"och tar kortaset vägen från A-stolpen till yttersta hörnet på påbyggnationen. På så sätt skapas ett undertryck utanför dörrutan (tänk på lyftkraften hos en flygplansvinge) så att dörrens överdel sugs utåt.

På husbilar byggda på den första Ducato-generationen,som hade mycket smala fönsterbågar på dörrarna, kunde dörren sugas ut så mycket att man såg himlen genom springan i det bakre hörnet.

Även vår förra husbil, en halvintegrerad Chausson Welcome 50 baserad på en Ducato 230 med originaltaket kvar, led av denna "sjukdom".

Jag håller det för troligt att orsaken är densamma än i denna dag.

Pålle
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
husbils tillverkaren har tagit bort för mkt plåt i taket utan att förstärka tillräckligt.

Normalt görs håltagningen i taket på Fiat-fabriken som även sätter in erforderliga förstärkningar, och samma gäller för bakväggen på hytten. Chassiet levereras sedan med transportskydd av plast:
PICT0952.jpg
Fiat-draghuvuden i väntan på att kompletteras med AL-KO-bakdel.


PICT0286.jpg
Även bilar av andra fabrikat levereras med färdiga öppningar.

Pålle
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Normalt görs håltagningen i taket på Fiat-fabriken som även sätter in erforderliga förstärkningar, och samma gäller för bakväggen på hytten. Chassiet levereras sedan med transportskydd av plast:
Visa bilaga 209428

Pålle
Tror inte dom bygger Nissan o Renault bilar på Fiat fabrikerna. Sen är det så att dom problem o fel som gjordes på 80 talet finns inte längre, bilarna har utvecklas enormt sen dess. Går inte att jämföra.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sen är det så att dom problem o fel som gjordes på 80 talet finns inte längre, bilarna har utvecklas enormt sen dess

De problem vi kartlade på 1980-talet fanns kvar även på vår Ducato 230 av 2000 års modell. Dessutom upplever ju trådskaparen samma fenomen – och det är väl det vi ska diskutera. (Vet dock ej vilken årsmodell det är på hans bil.)

Pålle
 

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Tror inte det har med håltagningen i taket att göra, eftersom jag upplevde problemet redan i slutet av 1980-talet – och då i flera olika husbilar, även halvitegrerade utan takhåltagning.

Detta är vad vi kom fram till på den tiden:

Vid en viss hastighet (olika för olika bilmodeller) slutar luften att följa dörren utan "släpper"och tar kortaset vägen från A-stolpen till yttersta hörnet på påbyggnationen. På så sätt skapas ett undertryck utanför dörrutan (tänk på lyftkraften hos en flygplansvinge) så att dörrens överdel sugs utåt.

På husbilar byggda på den första Ducato-generationen,som hade mycket smala fönsterbågar på dörrarna, kunde dörren sugas ut så mycket att man såg himlen genom springan i det bakre hörnet.

Även vår förra husbil, en halvintegrerad Chausson Welcome 50 baserad på en Ducato 230 med originaltaket kvar, led av denna "sjukdom".

Jag håller det för troligt att orsaken är densamma än i denna dag.

Pålle
Jag är inne på den teorin med! Det är bara vid vissa hastigheter ihop med hur vinden ligger känns det som..

Funderar på om det skulle gå göra en "spoiler" av nåt slag som styr in luft..
 

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
De problem vi kartlade på 1980-talet fanns kvar även på vår Ducato 230 av 2000 års modell. Dessutom upplever ju trådskaparen samma fenomen – och det är väl det vi ska diskutera. (Vet dock ej vilken årsmodell det är på hans bil.)

Pålle
Det är en -02a..

Har varit hektiskt på jobbet så jag missade gå in hör igen.. nu har vi börjat köra lite :)
 
Toppen