• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dörren till frysen i baklås - vad göra?

L

Lärkan 321

Guest
Sitter just nu i södra Tyskland med en ny Dometic kyl/frys där dörren till frysen inte går att öppna. Verkar som spärren har hakat upp sig. Vad göra? (Vi har mat i kylen så vi svälter inte).
Tacksam för tips.
L-Å
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Dörren till frysen i baklås - vad göra?

Har du provat att trycka på dörren så kanske spärren släpper. Om det är belastning inifrån.
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Dörren till frysen i baklås - vad göra?

Prövade att trycka men det gick inte. Lite rädd för att trycka för hårt men jag kanske ska "på igen".
Tack för tipset.
 

Tompera

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
3014
Medlemskap
2026
Sv: Dörren till frysen i baklås - vad göra?

Det kan vara att den har frusit fast. På en del modeller finns en knapp för att värma "karmen". De sitter sidan om energiväljaren
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Dörren till frysen i baklås - vad göra?

Om du kan öppna kylen så kan du komma åt låset till frysen, skruva bort låsmekanismen underifrån. Spärren behöver inte gått sönder utan bara "hakat över" och går att återställa, det har hänt mej.
/sören
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Dörren till frysen i baklås - vad göra?

Tack för alla goda råd.
Tänk vad man får lära sig - på bara några minuter t ex detta med ramvärmen visste vi inte om tidigare. Har gnällt lite över kondens från frysdörren nu när det varit 30-35 grader i södra Tyskland.

Vi börjar nu med att se om ramvärmen kan lösa problemet om ej ska jag kolla om jag kan gå in via kylen.

Ja, det är en RMD 8505, 40/110 och därför blir det Dometic som får hjälpa till.
Tack för hänvisningen till den andra tråden.
L-Å
 

Agne Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hörby
HBK-Nr
1350
Medlemskap
2025
Sv: Dörren till frysen i baklås - vad göra?

Hej! Har råkat ut för samma problem. STÄNG av kylen sätt startknappen på 0 Då släpper spärren oh du kan öppna frysdörren, sedan kan du starta den igen
Lycka till
Agne
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Dörren till frysen i baklås - vad göra?

Jag skäms, jag skäms ....!

Först och främst, tack för alla goda råd, tänk vad jag har lärt mig. Men ...

Problemet löste sig idag, när vi åkte på dåliga kullerstensvägar här i Tyskland. Vad tror ni hände .... Jo, när hustrun efter några mil testade dörren så gick den att öppna???!!!!
Det var en djupfryst förpackning som legat så "tokigt" att den spärrat låset.

Vi har lovat varandra att Aldrig mer svära över dessa kullerstensgator utan bara tänka positivt och på våra - i övrigt härliga - dagar här i Tyskland.

Alltså: Ett lyckligt slut
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Dörren till frysen i baklås - vad göra?

Grattis. Kan bli ett tips till någon som får ett sådant problem framöver. God tur!/sören
 
Toppen