• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dödsolycka vid däckbyte i vägrenen...

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Dösdolycka vid däckbyte i vägrenen...

Jo Jappe!
Du skriver, "Jag har sett att många långtradarchaufförer använder vägrenen som väg (körfält"!
Jo man kan undra vad dom sysslar med, för säkert framförandet av sitt fordon det är det minsta dom sysslar med!!!!!!!
Mvh.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Skulle jag få stopp på en trafikerad väg så gäller två saker:

1. Ut ur bilen!
2. Bort från vägen!

Jag har ingen dödslängtan!

Jappe

Absolut!
Undrar förresten om det finns "runflat" däck till husbilar.
Sådana har jag på min personbil och kan köra ytterligare 20-30 mil vid punktering om det skulle behövas.

Lite fler avkörningsfickor på våra motorvägar skulle också behövas men det blir säkert för dyrt.
Ett och annat spillt människoliv är väl mycket billigare?

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Dödsolycka vid däckbyte i vägrenen...

Varna andra trafikanter är prio 1 för min del. Det räddar fler liv än att ta skydd i skogen.
Det är i alla fall vad jag tror efter 40 år vid räddningstjänsten.
Men efter som jag håller på med motorsport också, så så är det nog fel.
bosse b

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

För att kunna varna andra trafikanter är det lämpligt att man själv är vid liv! Först se till att man har god chans att överleva! Sedan kan man börja varna andra trafikanter! Eftersom jag inte har sysslat med motorsport men kört yrkesmässigt i hela mitt liv så kan jag naturligtvis också ha fel, men jag tror inte det!

Detta påminner mig om det enda jag kommer ihåg från lumpen: Först ta skydd bakom ett träd exempelvis, sedan skjuta mot medmänniskan som råkade födas i fel land!

Jappe

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Skulle jag få stopp på en trafikerad väg så gäller två saker:

1. Ut ur bilen!
2. Bort från vägen!

Jag har ingen dödslängtan!

Jappe
Varningsblinker på!
Ut med varningstriangel, om trafiken inte tillåter det ställ den på taket.
Åke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Rett procedure i følge tyske trafikkpoliser er varningblinker på, ut av bilen med vest og varningstrekant. Gå utenfor veien til ca 150m bak bilen og sett trekanten på kanten av veien. Ring så etter assistanse og vent på sikker plass utenfor veibanen. Dette er spesiellt viktig på autobahn og andre tungt trafikkerte veier.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Javisst västen ja, var ligger den tro?

Jappe

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Helst skall väl alla i bilen ha reflexvästar och det bästa är säkert att man öppnat plastförpackningen och provat den innan den behövs. Vi har våra västar under stolarna. När man får motorstopp så är det ju inte säkert att det är på en motorväg med bred vägren, det kan vara på en motorvägsbro eller liknande med en halv meters vägren då kanske det inte är så klokt att vandra iväg 150m med varningstriangeln för att följa rekommendationerna. Jag blev påkörd bakifrån på Tranebergsbron i Stockholm i högtrafik efter ett motorstopp innan jag ens hunnit ur bilen så det är inte alltid man får ett motorstopp på ett idealiskt ställe, slumpen avgör.
Åke

Sörren

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024

Vi fick stopp när vi lånade sonens skrotbil för att åka till Skansen med barnbarnen. Bilen stannade skar då sonen glömt att serva bilen, detta på motorvägen mellan Södertälje o Stockholm.
Det fanns inge vägren att köra av på så vi ut men barnen och hunden till andra sidan staketet. Det var totalt livsfarligt att få stopp där.
Några bilar höll på att klippa varningstriangeln.
Sen när bärgaren skulle komma så måste han ha en bil med krockbarriär och strora ljusskyltar i bak som diregerar om trafiken, innan han vågade bärga oss.

Bilagor

• 029.JPG
    029.JPG
    828,8 KB · Visningar: 10
F

F.d. 52953

Guest

Hej. Vi fick punktis bak när vi var i Frankrike för 3 veckor sedan. Jag hade tecknat en räddningsförsäkring. hos Motor. Ringde dit de fixade bärgare som tog oss till Montelimar. Inga problem.Inga kostnader för hjälpen.Vi uppskattade mycket att de ringde oss på kvällen och frågade hur det gått och om vi var i vår husbil
Lennart o Eva

Toppen