• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt vattentryck i utedusch

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Har monterat en utedusch (färdig med blandare för varmt och kallt och lucka utanpå) på husbilen men fann då jag provade den att mängd och tryck på det vatten som kom igenom duschmunstycket inte räcker till för att duscha i. Bilen är en Hymer CS 544 K -02 med pumpen i tanken. Pumpen skall, enligt vad som står på den, ge 19 l/min och 1,4 bar vilket jag trodde var tillräckligt.

Vad är det som skulle behövas för att förbättra möjligheten att duscha utanför bilen? Ny pump med högre tryck? Har sett att det finns pumpar som ger 1,9 bar. Extra pump? Den som sitter i är en tandempump. Finns det något som kan krångla i en sådan pump? Duschen inne fungerar bra.

EssoJ
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Dåligt vattentryck i utedusch

Hej igen.
Ingen slang som är klämd eller vikt?
Inte någon gjutgrad i slangkopplingarna? Antar att du använt "T-stycken"?
Inget skräp i duschhandtaget? Spolar det bättre utan handtag?

Inom parentes så har jag en tunn 10 meters slang som jag kopplar till en biltvättborste, det går att tvätta bilen med denna. Vattentrycket räcker för biltvätt.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Dåligt vattentryck i utedusch

Har själv installerat en dusch i garaget, trycket blir inte densamma som i de andra blandarna oavsett tvillingpump, tror det är duschens konstruktion, väldigt många hål t.ex.

Funderade om man kunde parallellkoppla två tvillingpumpar för att få ännu bättre tryck.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt vattentryck i utedusch

Har också funderat på att det många hål och de är grövre än i duschen inne i bilen. Det skulle kunna tyda på at det behövs et större flöde.
Jag kan inte se att det är några veck eller andra hinder på slangarna. Det är ju inte helt enkelt att följa dem hela vägen.

EssoJ
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt vattentryck i utedusch

jag har också dåligt tryck i ute duschen så jag satte igen några hål, då blev det bättre tryck ,jag tvättar bilen med tvättborste och ca 10meter slang det går bra,samtidigt så tömmer jag vattentanken,,mera tryck mer vatten åtgång mvh håkan
 
Toppen