• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt gift...

F

F.d. 3353

Guest
Måste jag byta karl för att hitta en bra husbil???

Min man är nära 2 meter, och det är svårt att hitta en begagnad husbil som passar oss och som dessutom har en tillräckligt lång säng! 200 cm är absolut minimum, men gärna 205 och helst 210 cm vill vi ha.

Vi siktar in oss på en bil från ca 1990 - 1995. Helintegrerade verkar uteslutna, de nedsänkbara sängarna är bara 180 cm på de jag har sett, och dinetten ca 185 - 195 cm :(

Så då återstår alkovbilarna. Var på ett företag i går och kollade alla bilar i vår prisklass - bara en (Tabbert) hade tillräckligt lång säng! Tyvärr innebar snöstormen att jag inte kunde provköra... Såg också en Hymer Camp där alkoven var 204 cm på ett annat ställe.

Så nu vänder jag mig till detta eminenta forum för att höra om ni har några bra tips! Finns det några långa karlar därute, så hör av er och berätta vad ni har för bilar. Även kortare män med långa sängar är mycket välkomna att svara :)

/Ulla
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt gift...

Vi kikade på en Hymer 544 med nerbäddbar i fram och den verkar var 2 meter men vill du ha en som är ännulängre så får det nog bli en bil med bädden på tvären i bak och dom är väl 220 beroende på vad det är för totalbredd på bilen .
Då brukar du ju ha även ett rejält garage under , nackdelen är att det blir som en trång korridor från köket och bakåt .

Jag har annars en jobbarkompis som är singel och bara 180cm ;) :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3353

Guest
Sv: Dåligt gift...

Jag tittade på en Hymer 544 igår, den var bara 180 cm. Den var från -89.

Vi vill dessutom att bilen är under 6m, helst bara ca 550 cm för att rymmas utanför huset, annars är det en med säng i bak vi helst vill ha.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Dåligt gift...

Jag känner igen problemen även om jag inte är gift med en man! Jag är "bara" dryga 190cm. I somras hyrde vi en alkovbil med en invändig bredd på 210cm. Madrassen i alkoven var även den 210cm. Detta var för kort för mig.

Jag vet inte hur ni ser på faktorer som takhöjd och körställning men jag kan skriva vilka bilar som jag får plats i, att sitta bekvämt när man kör husbilar är en lyx när man är lång.

Jag har i de flesta av nedanstående punkter tagit hänsyn till årsmedell 1990-1995.

Breda bilar (så att sängen blir tillräckligt lång) är:
* SMC
* Hugos
* Pillos
* Niesmann+Bischoff
* Carthago???

Bilar med hög takhöjd (av de som är tillräckligt breda)
* Pillos brukar variera från 200cm lägsta stället upp till 210cm.
* Niesmann+Bischoff brukar ligga på 200cm och något högre.
* Hugos???
* Carthago???

Förarplats:
* Jag får inte plats i Ford (Europa) oavsett årsmodell. Hyrde en Ford från 1999 fick kila in benen, önskade att jag hade fler leder på dem. Tog en evighet att ta sig in och komma på plats.
* Jag får plats i Iveco fr.o.m. 1990 års modell.
* Jag får plats i Fiat fr.o.m. 1995? års modell.
* Mercedes
* Ford (USA)
* Chevrolet???

Lycka till!
/David
 
Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Dåligt gift...

Hej!

Tvärbäddat där bak är lösningen.:wink:

Sov gott önskar Hasse A
 
F

F.d. 3353

Guest
Sv: Dåligt gift...

Hoppsan, insåg just att jag var (inte så lite!) sexistisk när jag ställde frågan. Kan bara ursäkta mig med att killar ju oftast är längre än tjejer, även om jag själv är ganska lång.

Naturligtvis får alla tjejer svara också :yes:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Dåligt gift...

Min SHARKY L7 har en över 2 meter lång bädd. Exakt 2.075 enligt reklamen.
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Dåligt gift...

Hej!
Vi har en Hymer 574 med längsbädd bak, den passar mig som är 194 cm lång ,fast ligger oftast ytterst då kan man sticka ut tårna vid behov.Bilen är 610 cm lång men väldigt bra
planerad tycker jag. Extrasängen där fram använder vi bara när gäster eller våra barn åker med.
Är mycket nöjd med bilen. Mvh FraMia 1014
 
F

F.d. 2774

Guest
Sv: Dåligt gift...

Nästan alla alkovbilar har en överslaf på över 2 m, närmare 2.10-2.25, beroende på bilens bredd....
Vi hade en KnausTraveller 595 förut, den hade en ypperligt lång alkovbädd.
Sedan brukar långbäddarna hålla ett mått på över 2m.

Hoppas det fixar sig för er, annars får du sätta in en annons under bytes ;)
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Dåligt gift...

Får man lägga sig i diskutionen att vara gift med lång man. Fast jag är gift med en kort man 1,72 lång. Men våran Dethleff Esprit som är långbäddar i. Dom är lite över 2 m långa samt att man kan göra dom till dubbelsäng. Så kolla den bilen.
Lycka till

Anita o Risto i Täby
 
Toppen