• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt beteende

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Då inställer sig frågan, står muskatten på en skyltad parkering?
Om så är fallet kan jag inte hitta att den räknas som allmän plats enligt 1 kap 2 § första stycket 1-4 ordningslagen.
I så fall gäller knappast 16 §?

Om platsen inte är skyltad som parkering, bör terängkörningslagen gälla, dvs där får man inte köra alls.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här är vad som gäller i muskatens fall!

Camping
16 §
Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit för detta och på de tider av året, som kommunen bestämt.

sen ser du ju lätt, om det sitter skyltar där du är med innebörden att det är tillåtet.

ps. Glömde att du är förtjust i smily
:twitcy::wideeyed::msn_wall::msn_sleep::msn_weird::msn_dontknow:
Detta läste jag också.... Men då jag har parkerat min husbil så räknas det som parkering. Att kommunen förbjuder en att sova i ett fordon... Undrar jag om det skulle hålla lagligt.:rolleyes:
Och här finns ej heller några skyltar som anger vilken tid av året som kummunen har bestämt.... Inga tydliga regler = no problem :spinny:
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Detta läste jag också.... Men då jag har parkerat min husbil så räknas det som parkering. Att kommunen förbjuder en att sova i ett fordon... Undrar jag om det skulle hålla lagligt.:rolleyes:
Och här finns ej heller några skyltar som anger vilken tid av året som kummunen har bestämt.... Inga tydliga regler = no problem :spinny:
Då var vi där igen :)
Alla dessa jurister det vimlar av på internet :rolleyes:
Nä, förmodligen har kommunerna med SKR i spetsen betydligt bristande kunskaper i ämnet :oops:
Personligen bryr jag mig inte ett dugg om var du står, hur du står, nör du står mm...
Men erkänner, om än motvilligt, att jag är imponerad av din juridiska kompetens :msn_weird::msn_dontknow:
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Då inställer sig frågan, står muskatten på en skyltad parkering?
Om så är fallet kan jag inte hitta att den räknas som allmän plats enligt 1 kap 2 § första stycket 1-4 ordningslagen.
I så fall gäller knappast 16 §?

Om platsen inte är skyltad som parkering, bör terängkörningslagen gälla, dvs där får man inte köra alls.
16§ säger inget om parkeringsplats specifikt. Utan om plats.
Men ställer ju till det, för husbil, som har terrängkörningslagen att ta hänsyn till mot skillnad av någon som går och sätter upp ett tält.
Men med plats är båda inkluderade
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Husvagn och husbil i naturen

Jag tycker att detta sammanfattar vad som gäller. Sen kan man alltid "missuppfatta" texter till förbannelse. Men med lite sunt förnuft och allmänt hyffs, är det ganska lätt att göra rätt.
Den kan nog vara till hjälp för de som inte vet vad som gäller, även om där var mycket oklart.... När de skriver... I regel... Hänvisar till kommunens trafik och ordningsföreskrifter.... Vissa villor... Då blir det svårt för många att reda ut om man får parkera eller inte...
Men just nu i min situation tillför dett inget nytt.
Jag har parkerat helt lagligt och om andra anser annat så är det deras problem.
 
F

F.d. 32985

Guest
Jag har parkerat helt lagligt och om andra anser annat så är det deras problem.
Du må ha parkerat lagligt, det är lagligt att stå där flera dygn men enligt flygbilden hos Google har andra tagit ut markis mm och detta stöter sig ev då hos de boende. Så även om det är deras problem så blir det säkert husbilsägarnas problem i framtiden då det ev kommer upp andra skyltar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du må ha parkerat lagligt, det är lagligt att stå där flera dygn men enligt flygbilden hos Google har andra tagit ut markis mm och detta stöter sig ev då hos de boende. Så även om det är deras problem så blir det säkert husbilsägarnas problem i framtiden då det ev kommer upp andra skyltar.
Men herre gud.... Jag förstår inte hur man kan påstå detta du skriver.. Du vet ju inte ens var jag har parkerat :eek::rolleyes:
Jag gick in på google map.... Kollade flygbilder över där jag står.... Inte en enda husbil på parkeringen.. :eek: :eek: :eek:
Känns mer som flera försöker hacka sönder en tråd... Än att komma med inlägg som medlemmar kan använda sig av...
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Men herre gud.... Jag förstår inte hur man kan påstå detta du skriver.. Du vet ju inte ens var jag har parkerat :eek::rolleyes:
Jag gick in på google map.... Kollade flygbilder över där jag står.... Inte en enda husbil på parkeringen.. :eek: :eek: :eek:
Känns mer som flera försöker hacka sönder en tråd... Än att komma med inlägg som medlemmar kan använda sig av...
Nä inte exakt :rolleyes: , men han menar i närområdet där du står:msn_wall:
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Håller ni på med någon form av komplott.... Eftersom du vet vad ClasB menar... :rolleyes:
Komplott? :rolleyes: :oops::twitcy: Testa Google map
jag har inte i ett ord skrivit något om var du står... :wideeyed::spinny:
men vad han skriver stämmer ju fint in :swoon:
Annars säger jag som du, visa då att det inte är så :mad::twitcy::spinny:o_O
En årsförbrukning smiley har gått åt, för att hålla ditt tempo:msn_sad::msn_ooooh:
Men du kan ju juridisk å står lagligt mm så det är väl ointressant.
Och som jag sa, personligen så bryt jag mig inte om hur o var mm...
Men allmän diskussion om frågan i allmännyttan är något annat
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Här är vad som gäller i muskatens fall!

Camping
16 §
Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit för detta och på de tider av året, som kommunen bestämt.

sen ser du ju lätt, om det sitter skyltar där du är med innebörden att det är tillåtet.

ps. Glömde att du är förtjust i smily
:twitcy::wideeyed::msn_wall::msn_sleep::msn_weird::msn_dontknow:
Hej
Jag mejlade med Halmstad kommun angående den paragrafen, frågade om jag kör lastbil och behöver min dygnsvilan får jag inte sova i bilen då, jo det får jag, nästa fråga om det är skillnad på att sova i husbil, svaret blev att det går bra bara den den är parkerad enligt alla regler
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Hej
Jag mejlade med Halmstad kommun angående den paragrafen, frågade om jag kör lastbil och behöver min dygnsvilan får jag inte sova i bilen då, jo det får jag, nästa fråga om det är skillnad på att sova i husbil, svaret blev att det går bra bara den den är parkerad enligt alla regler
Som man ropar får man svar!
Här är deras svar i ett annat Mail där man frågat om att campa vilket är mer likt än dygnsvila/stanna en natt i muskatens fall

Halmstad
Fråga: ”Finns det, enligt den lokala ordningsstadgan i er kommun, något förbud mot att sova i en lagligt parkerad bil?”

Svar: ”Camping liksom därmed jämställd övernattning i ex husbilen är INTE tillåtet enligt lokala ordningsstadgan. (Ordningsstadgan 15§: Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit härför och på de tider av året som kommunen bestämt).

I klartext får Camping och därmed jämställd övernattning i fordon endast ske på campingplatser.

Förtydligande:
Enklare uttryckt får man campa endast på campingplatser och då menar jag även ställplatser för husbilar som ju är ett slags campingplats.

Vad är då camping? Gissningsvis mer än att bara sova. Jag har försökt men aldrig lyckats få en definition på begreppet "camping"
Överträdelse av detta förbud kan bara beivras av polisen och det är de som får göra bedömningen av vad som är "camping" och vad som är "därmed jämställd övernattning".

Förbudet gäller inte enbart husbilar för då hade man inte använt begreppet "fordon". Dock vågar jag påstå att en tupplur i bilen på dagtid lär inte bedömas som camping”.”
(Hämtat från en annan tråd där ulf & marie frågat många kommuner om camping och övernattning)


om man tar lastbilen i ditt exempel stannar dom oftast på rastplatser utmed vägarna och inte på badplatser. Och i allmänhet en natt. Viss skillnad.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som man ropar får man svar!
Här är deras svar i ett annat Mail där man frågat om att campa vilket är mer likt än dygnsvila/stanna en natt i muskatens fall

Halmstad
Fråga: ”Finns det, enligt den lokala ordningsstadgan i er kommun, något förbud mot att sova i en lagligt parkerad bil?”

Svar: ”Camping liksom därmed jämställd övernattning i ex husbilen är INTE tillåtet enligt lokala ordningsstadgan. (Ordningsstadgan 15§: Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit härför och på de tider av året som kommunen bestämt).

I klartext får Camping och därmed jämställd övernattning i fordon endast ske på campingplatser.

Förtydligande:
Enklare uttryckt får man campa endast på campingplatser och då menar jag även ställplatser för husbilar som ju är ett slags campingplats.

Vad är då camping? Gissningsvis mer än att bara sova. Jag har försökt men aldrig lyckats få en definition på begreppet "camping"
Överträdelse av detta förbud kan bara beivras av polisen och det är de som får göra bedömningen av vad som är "camping" och vad som är "därmed jämställd övernattning".

Förbudet gäller inte enbart husbilar för då hade man inte använt begreppet "fordon". Dock vågar jag påstå att en tupplur i bilen på dagtid lär inte bedömas som camping”.”
(Hämtat från en annan tråd där ulf & marie frågat många kommuner om camping och övernattning)


om man tar lastbilen i ditt exempel stannar dom oftast på rastplatser utmed vägarna och inte på badplatser. Och i allmänhet en natt. Viss skillnad.
Nu utgår du och kanske ni andra också ifrån att jag campar.....

Men jag har bara parkerat ett fordon lagligt.

Mig veterligen finns ingen tingsrätt /hovrättsdom som tydliggör vad som menas med att man skulle campa när man har parkerat och sova över i en husbil (fordon)

Sen out of bounds... Så vill jag fråga dig, vilken tid på året gäller Halmstads ordningsregl för camping som du hänvisar till när där står.... Gäller på den tid av året som kommunen bestämt.?

Att svara som du gjorde och utelämnar viktig information gör saken bara mer förvirrande :msn_weird: :rolleyes:

Jo en sak till vad tror du alla utländska lastbilschaufförer gör när det är fredag.?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Nu utgår du och kanske ni andra också ifrån att jag campar.....

Men jag har bara parkerat ett fordon lagligt.

Mig veterligen finns ingen tingsrätt /hovrättsdom som tydliggör vad som menas med att man skulle campa när man har parkerat och sova över i en husbil (fordon)

Sen out of bounds... Så vill jag fråga dig, vilken tid på året gäller Halmstads ordningsregl för camping som du hänvisar till när där står.... Gäller på den tid av året som kommunen bestämt.?

Att svara som du gjorde och utelämnar viktig information gör saken bara mer förvirrande :msn_weird: :rolleyes:

Jo en sak till vad tror du alla utländska lastbilschaufförer gör när det är fredag.?
När det är fredag, brukar efterföljande dagar vara lördag och söndag, i nämn ordning! Invändning på det! :msn_dontknow:
matt reglerna för parkering skiljer sig åt vardagar och helg, torde inte vara svårt att ta reda på för juridikbegåvade att finna...
Flera dagar i rad på samma ställe är inte längre dygnsvila...
Nu utgår jag, har betydligt roligare saker att göra...
T.ex :msn_wall::msn_wall::msn_wall::msn_wall::msn_wall::msn_wall: I några timmar
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
;) När det är fredag, brukar efterföljande dagar vara lördag och söndag, i nämn ordning! Invändning på det! :msn_dontknow:
matt reglerna för parkering skiljer sig åt vardagar och helg, torde inte vara svårt att ta reda på för juridikbegåvade att finna...
Flera dagar i rad på samma ställe är inte längre dygnsvila...
Nu utgår jag, har betydligt roligare saker att göra...
T.ex :msn_wall::msn_wall::msn_wall::msn_wall::msn_wall::msn_wall: I några timmar
Det hade varit mycket enklare om du hade svarat klart o tydligt på tidigare frågor... Så andra medlemmar får tydlig information från dig

Sen tycker jag ditt svar är rena rama tramsen och visar tydligt på dina kunskaps brister.. när det gäller vad den utländska lastbilschauffören gör när det är fredagskväll...

Har en trevlig stund vad det nu än är du skall göra... :cool::twitcy:

Jo en sak till... Fortsätt gärna med det du nu gör... Så vi andra kan i lugn och ro ägna oss åt ämnet ;)
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det hade varit mycket enklare om du hade svarat klart o tydligt på tidigare frågor... Så andra medlemmar får tydlig information från dig

Sen tycker jag ditt svar är rena rama tramsen och visar tydligt på dina kunskaps brister.. när det gäller vad den utländska lastbilschauffören gör när det är fredagskväll...

Har en trevlig stund vad det nu än är du skall göra... :cool::twitcy:

Jo en sak till... Fortsätt gärna med det du nu gör... Så vi andra kan i lugn och ro ägna oss åt ämnet ;)
Om du bemödar dig med att läsa, märker du att jag inget skriver om vad han gör. Men däremot skillnaden på helg och vardag.
99,99% förstår. Bara vissa det är svårt att nå fram till, men det beror nog mest på att han inte vill förstå.
Men som jag sagt flera gånger, jag skiter fullständig i hur du står, var du står när du står.
Det var reglerna det gällde inte dina överakademiska juristtolkningar...
Det får du göra hur mycket du vill, när du inte åker omkring och kontollerar vad utländska lastbilschaufförer gör när det är helg :twitcy::yes::elephant::msn_weird::msn_wall:
Och där var du blockerad med... :)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen