• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

F

F.d. 8491

Guest
Fiat har problem med kylan i Sverige är rubriken i Caravanbladet nr 3 2008 som ramlade ner i lådan idag.

Reportaget beskriver, på ett bra sätt, de flesta av de fel som har avhandlats här på forumet, i bland annat tråden "Fiat sållet...". En riktig känga åt Fiat som nu väl måste förstå att det slår tillbaka om man inte tar ansvar för konstruktionsmissar.

Man kan, i reportaget, känna igen en del formuleringar från det här forumet så det har nog varit del i faktainsamlingen för reportaget.

Man ifrågasätter också varför inte fler av dessa ärenden har hamnat hos Allmänna Reklamationsnämden.

Personligen tycker jag också att Husbilsklubben.se skulle kunna vara en stark påtryckare för att minska den här typen av bristande ansvarstagande från våra leverantörer. Men det här har vi diskuterat tidigare........................

Sven-Åke
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Jag pratade med en handlare igår eftersom jag stod i valet och kvalet mellan en Fiat eller en ford och han menade i stort sett på att det mesta som avhandlades här inne kring Fiat sållet inte stämde. Så det är nog bra att en större tidning har uppmärksammat detta.

Mvh Niklas
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Även om vi har en Fiat som (ta i trä) fortfarande är problemfri så tycker jag att det är skam hur dåliga -07, -08 är. Produktansvaret är lika med noll. Innan man släpper ut en ny modell så måste man ha lite kvalitetskontroll. Småfel kan accepteras men inte den katastrof dessa modeller lider av.
Vår bil var till salu i vintras men inte nu längre. Drog tillbaka alla annonser när vi såg vilket trassel alla hade. Kan bara inte köpa en ny. Det är bra att det skrivs i tidningar om det här så rätsida upprättas.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Även om vi har en Fiat som (ta i trä) fortfarande är problemfri så tycker jag att det är skam hur dåliga -07, -08 är. Produktansvaret är lika med noll. Innan man släpper ut en ny modell så måste man ha lite kvalitetskontroll. Småfel kan accepteras men inte den katastrof dessa modeller lider av.
Vår bil var till salu i vintras men inte nu längre. Drog tillbaka alla annonser när vi såg vilket trassel alla hade. Kan bara inte köpa en ny. Det är bra att det skrivs i tidningar om det här så rätsida upprättas.

Känns skönt att jag valde Forden då! :) Min handlare Caravanhallen i södertälje (som inte var den som sa att det var lögn om Fiat) bekräftade också att de fått in bilar från 07 som redan rostat!

Men han sa att de fixade alla bilar på eget kostnad så även om jag valde en Fiat så kunde jag känna mig trygg.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Men,. Håkan......

Det finns ju Rennaulllt oxå......

På den senaste Renaullten - Adrian börjar lampan i förarhytten leva ett eget liv.
Fotsteget går in automatiskt ibland när det passar. Har redan kört flera gånger med utfällt fotsteg.
Vattenpåfyllningslocket i bodelen går ej att låsa längre.
Luckan utanpå locket fladdrar pittoreskt i fartvinden.
Vänster högtalare lagt av. Så passageraren får ropa ut kommandona från fröken navigator.
Plasten ovanpå instrumentbrädan får för sig att ackompanjera musiken med lite skrammel emellanåt.

Äsch, bilen har ju gått långt så det är kanske ok, med lite småfel, eftersom den redan rullat 335 mil!!!!!
DS
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Hört talas om att Mercedes skall vara problemfri!!!!!?
// Bror
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

:Dproblemet för mig är "Ingen Ford på min gård":D


;)Jag väntar;)

Så tänkte jag med innan jag läste recensionen på nya ford chassit med tvilling hjul och bakhjulsdrift. (den som jag beställt) Sen har ju alla bilar sina fördelar och nackdelar.

:)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

NLundberg, jag skojade bara. Tror säkert du köpt en bra bil. Hoppas du får många sköna resor med den.

För min del så orkade jag inte lyssna på alla fel hit och dit så det bidde bara en vante= Det blev en ny backkamera istället. Snacka om det blev billigare än en ny bil med en massa problem.

Nu väntar endast en arbetsvecka och på lördag blir det Malmö för vidare resa till Kroatien igen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Slår mig när jag sitter och läser på detta forum är att ju nyare bil man har desto mera skitfel. Det man lyckats med är kanske att täta bodelen lite bättre än på gamla bilar MEN man blir ju lite konfunderad då man läser om alla skitfel som finns på nyare bilar. Typ "sållet" mm. Det är ju egentligen ganska ynkligt att i detta nådens år 2008 skall dras med en för mig otrolig massa fel och brister som egentligen hör barnsjukdomar till. Varför??? Bodelen påbyggnaden verkar ju de flesta vara nöjda med.
Skulle nog inte betala dessa stora pengar på dessa bilar som dessutom inte har någon agent -återförsäljare som tar något ansvar för det man säljer. Beror detta på att det säljs så många nya bilar att man kan strunta i uppföljningen av varje köp.
Handen på hjärtat ni som köpt nyare bilar och har problem, hur kan ni acceptera detta? Har ni så mycket pengar till övers att det inte betyder någon att nästan bli-känna sig lurad bara därför att man skall ha husbil. Varför så få anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden?
Har svårt att tro att man skulle acceptera dessa problem om det gällde något annat typ reparation av huset - den vanliga bilen-värmepumpen etc.
Funderar litet på hur ni nybilsköpare tänker
Har funderat mycket på detta varför jag valde att renovera en gammal bil som jag kan få som jag vill -uppdaterat med det moderna som finns i bodelen-plus att det är en gammal beprövad konstruktion som mekaniskt kan modifieras att passa mig och min familj.
har ingen status i att ha en ny bil det finns annat att stila med i så fall.
Rätta mig om jag har fel men jag har sällan det.

:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Håkan J;
Ingen fara, jag tog inte illa upp! Och smaken är ju som baken! Har man tidigare haft bra egen erfarenhet av ett märke så brukar det inte spela så stor roll vad folk säger. :)

Backkamera vill dock jag ha också! Och jag hoppas att jag sliper en massa problem med en ny bil men man vet aldrig! Jag känner dock att min handlare verkar ställa upp väldigt bra och det verkar vara nästan lika viktigt som bilen man väljer om man läser i forumet!

Hoppas att ni får en underbar resa! :)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Bror, jag skulle gärna välja billigare = äldre bil, men jag har ingen kunskap och lust att själv mecka med bilar.
Och jag känner mig tryggare på långresor i andra länder med en nyare bil.
Det är ingen status för oss med nyare bil - det är ren slöhet och trygghet.

Jovisst, har vi vägrat acceptera en massa fel på en ny bil. Vår förra Adra Vision -06 var behäftad med så mycket fel att vi erbjöds skadestånd eller ny -08 som kompensation.
Vi valde att vänta på en ny bil. Den gamla hade gått 4300 mil när vi hämtade den nya.

Vi är oerhört tacksamma mot Josefssons i Landvetter och Adria/Kabe Sverige som tog sitt fulla ansvar. (Till slut, kanske skall sägas). Men vi är nu mycket nöjda.

Mvh
Dag
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

bror.axelson;
Jag köper ny bil för att slippa en massa problem så jag hoppas ju givetvis att du har fel! :twitcy:

Framtiden får utvisa om jag gjorde rätt. Men jag kan garantera att jag inte är personen som håller tyst! Det fick min handlare erfara när han lämnade tre månaders garanti på bodelen på vår gamla begagnade bil. Lämnade bilen efter en månad med ett a4 ark med saker jag ville ha fixat!

Trott eller ej men bilen kom tillbaka 3 dagar senare med allt fixat inklusive ny tv antenn! :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Köper det du säger men har fortfarande stora tvivel på nyare bilar. Dessa bilar säljer ju sig själva och det tydligen utan sedvanligt säljaransvar och det är synd. Vet också att det är massor med bilköpare som inte kan - inte har lust att jobba med bilen som kanske har några år på nacken och det förstår jag mycket väl men varför acceptera en nyare bil med brister som dessa som framgår av forumet.
Nästan alla nyare bilar är diesel och en sådan bil skall gå 20-30-40000 mil utan några större mekaniska problem
Tur att vi har kvar valfriheten ännu
Hälsningar // Bror
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Bror, självfallet skall man inte acceptera en ny bil med fel o brister.
Det hoppas jag ingen gör.
Problemet med Allmänna ReklamationsNämnden är dock att det oftast tar minst sex månader innan anmälan behandlas.
Och att tvisten måste uppgå till minst ett belopp om 2.000 riksdaler....

DS
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Vad är 2000 kronor i detta sammanhang. Det är kostnaden för 1,5 timmars jobb på en auktoriserad verkstad. Det är väl den tid det tar i ARN som är frusterande.
Skulle jag köpa en nyare bil som har en konstiga oacceptabla fel och inte får hjälp med detta hos säljaren så skulle jag gå till ARN trots den tid det tar.
Hälsningar //Bror
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Jodå, med vår första bil en McLouis 690 G så var det många fel och säljaren tog inte sitt ansvar.
Bla snöade det in genom takluckorna, så vi kunde inte använda den på vintern, som vi tänkt.

Jag anmälde till ARN, men ARN avslog pga av att jag inte låtit en opartisk besiktningsman titta på felen.
Det kom man på när det var för sent och jag tröttnat på bilen och sålt den....

ARN är en papperskonstruktion som sällan fungerar i verkligheten. Man sitter oftast i leverantörernas knä. (Nämnden består även av ett antal ledamöter från leverantörer, så det påverkar säkert besluten i högsta grad)

MVh
Dag
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Dålig reklam för Fiat i Caravanbladet

Du har säkert helt rätt Dag. Tyvärr kanske man skall säga.
Man kanske måste vara mera tuff vid kontraktets påskrivande när man köper bilen. Alla lovar ju guld och gröna skogar. Tycker att man är totalt utlämnad vid bilköp. Ingen står på ens sida utan det är en ständig fight. Konstigt nog verkar det vara enbart bilköp som har detta problem.
Undrar varför
Hälsningar // Bror
 
Toppen