Jag har plöjt igenom bl. a. en intressant och innehållsrik mastodontsträng om batteriladdning på nästan 300 inlägg, läst allt utom en del språksvåra delar. http://www.husbilsklubben.se/forums/t33513-15/
Vi har en Dethleffs -07 med EBL 220-2 som laddar både dåligt och långsamt.
Det som förvånar mig är att man i allmänhet godtar den svaga laddningen från orginalgrejerna i bilarna.
Man har alla möjliga förslag och lösningar på förbättringar med att komplettera det ursprungliga eller gå förbi, med mer eller mindre kostsamma installationer som dessutom verkar fungera väldigt bra.
Är det ingen som försökt förbättra dessa "dåliga" Elektroblock inuti, eller frågat Schaudt varför de är som de är?
Vad är deras avsikt att göra dom med så svag och därmed lång laddning?
Är det bara för att ge batteriet en skonsam laddning?
Man vill ju helst vara oberoende av 220V och samtidigt vara fullladdad efter någon timmes körning emellanåt, dock inte vara tvungen att köra varje dag.
Ibland tänker jag att det är Campingfolk som tillverkat dom för att man ska komma in på Campingar och ladda med 220V!
Om man nu har 140 Ampere från sin generator och batteriet där bak, som ofta är urladdat, bara kan få max 18A med mitt EBL 220-2, och dessutom går snabbt ner i laddningscykeln efter bara någon minut, så undrar man varför man har en så kraftig generator!
Jag, och många med mig har reagerat på varför det är så klena kablar för laddningen till bobatteriet. Det säger sig självt att man inte kan köra mer genom dom.
Varför har man den dimensioneringen på kablarna?
En del säger att man kan inte köra in hur mycket som helst i ett batteri men man hör ingen som fått sina batterier förstörda av att ha dessa DC/DC laddare inkopplade med betydligt högre laddström och även längre tid med hög laddning än EBL gör.
Egentligen borde Schaudt ge ut en uppdatering på deras "högkvalitativa" och invecklade EBL-block!
Mvh o Trevlig Helg!
Vi har en Dethleffs -07 med EBL 220-2 som laddar både dåligt och långsamt.
Det som förvånar mig är att man i allmänhet godtar den svaga laddningen från orginalgrejerna i bilarna.
Man har alla möjliga förslag och lösningar på förbättringar med att komplettera det ursprungliga eller gå förbi, med mer eller mindre kostsamma installationer som dessutom verkar fungera väldigt bra.
Är det ingen som försökt förbättra dessa "dåliga" Elektroblock inuti, eller frågat Schaudt varför de är som de är?
Vad är deras avsikt att göra dom med så svag och därmed lång laddning?
Är det bara för att ge batteriet en skonsam laddning?
Man vill ju helst vara oberoende av 220V och samtidigt vara fullladdad efter någon timmes körning emellanåt, dock inte vara tvungen att köra varje dag.
Ibland tänker jag att det är Campingfolk som tillverkat dom för att man ska komma in på Campingar och ladda med 220V!
Om man nu har 140 Ampere från sin generator och batteriet där bak, som ofta är urladdat, bara kan få max 18A med mitt EBL 220-2, och dessutom går snabbt ner i laddningscykeln efter bara någon minut, så undrar man varför man har en så kraftig generator!
Jag, och många med mig har reagerat på varför det är så klena kablar för laddningen till bobatteriet. Det säger sig självt att man inte kan köra mer genom dom.
Varför har man den dimensioneringen på kablarna?
En del säger att man kan inte köra in hur mycket som helst i ett batteri men man hör ingen som fått sina batterier förstörda av att ha dessa DC/DC laddare inkopplade med betydligt högre laddström och även längre tid med hög laddning än EBL gör.
Egentligen borde Schaudt ge ut en uppdatering på deras "högkvalitativa" och invecklade EBL-block!
Mvh o Trevlig Helg!