Hej, Köpte en Burstner 680 IXEO 2017 förra året och fick aldrig igång kylen på gasol.
Gjorde inte så mycket då vi endast stod på plats med 220V.
Nu har jag dock börjat felsöka inför årets säsong och till att börja med hittade jag något märkligt.
Kranarna inne i husbilen är felmärkta, dvs kylskåpskranen går till värmen och värmekranen går till kylskåpet.
Detta upptäckte jag då jag lossade gasolledningen till kylskåpet innan magnetventilen och det hände ingenting.
Lossade då kylskåpskranen inne i husbilen och där kom gasol.
Lade mej under husbilen för att följa gasolledningen och kanske upptäcka en intryckning på ledningen eller liknande men allt såg bra ut.
Innan återmontering av ledningarna öppnade jag värmekranen på vinst och förlust OCH DÅ fick jag fram gasol till det lossade röret vid magnetventilen.
Då tror man ju att allt är frid och fröjd.
Brännaren startar och har nu varit igång hela natten men fortfarande ingen kylning.
Har haft loss brännare och kollat munstycket med ett väldigt litet hål - blåst rent.
Blåst rent brännaren också men allt såg/ser rent och fint ut.
Lågorna som kommer är på denna typen flera små lågor, blå och fina men dom är pyttesmå, kanske 2 mm höga.
Jag kollade att gasolflödet från flaskans reducerventil inte krånglade - satte på alla 3 plattorna på spisen och detta är ok.
Då är frågorna följande som jag skulle vilja ha hjälp med att besvara:
Skall lågorna vara så små?
Kan det ligga skit i magnetventilen som gör att gasolflödet är för litet?
Jag står dumt till hemma på tomten och bilen står i en hyfsad lutning - kan det vara detta som är mitt sista problem - att kylmediet inte orkar cirkulera?
3171 visar om än otydligt, lågorna, 3174 visar öppet vred till kylskåp.
Mvh Mikael
Gjorde inte så mycket då vi endast stod på plats med 220V.
Nu har jag dock börjat felsöka inför årets säsong och till att börja med hittade jag något märkligt.
Kranarna inne i husbilen är felmärkta, dvs kylskåpskranen går till värmen och värmekranen går till kylskåpet.
Detta upptäckte jag då jag lossade gasolledningen till kylskåpet innan magnetventilen och det hände ingenting.
Lossade då kylskåpskranen inne i husbilen och där kom gasol.
Lade mej under husbilen för att följa gasolledningen och kanske upptäcka en intryckning på ledningen eller liknande men allt såg bra ut.
Innan återmontering av ledningarna öppnade jag värmekranen på vinst och förlust OCH DÅ fick jag fram gasol till det lossade röret vid magnetventilen.
Då tror man ju att allt är frid och fröjd.
Brännaren startar och har nu varit igång hela natten men fortfarande ingen kylning.
Har haft loss brännare och kollat munstycket med ett väldigt litet hål - blåst rent.
Blåst rent brännaren också men allt såg/ser rent och fint ut.
Lågorna som kommer är på denna typen flera små lågor, blå och fina men dom är pyttesmå, kanske 2 mm höga.
Jag kollade att gasolflödet från flaskans reducerventil inte krånglade - satte på alla 3 plattorna på spisen och detta är ok.
Då är frågorna följande som jag skulle vilja ha hjälp med att besvara:
Skall lågorna vara så små?
Kan det ligga skit i magnetventilen som gör att gasolflödet är för litet?
Jag står dumt till hemma på tomten och bilen står i en hyfsad lutning - kan det vara detta som är mitt sista problem - att kylmediet inte orkar cirkulera?
3171 visar om än otydligt, lågorna, 3174 visar öppet vred till kylskåp.
Mvh Mikael