• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Dålig kyla i frysen

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Har en kyl/frys Thetford N3170 där det inte blir riktigt kallt i frysen. Frysen är separat. Trodde först att det var värmen ute som spökade då jag bara fick -9 i frysen men sedan blev det kallt ute och ändå gick den bara till -10. Jag har satt den i läge 4, ett steg kallare än normalläge och får då 1 plusgrad i kylen och -10 i frysen. Jag har problem oavsett om jag kör på gas eller 230V. Någon som varit med om detta?
IMG_4529.jpeg

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Är du säker på att ett sådant här kylskåp verkligen skall kunna ge lägre temp i frysfacket än de - 10 du nämner.
Frysen är knappast av sedd för långtidsförvaring av frusen mat, likt hemmafrysen är.
Bör finnas specifikationer i användarhandboken.

-10 räcker för att hålla glassen kall några dagar.

Roysan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ta bort kylelementet i frysen det sitter inne i skåpet, den sitter fast med 4-5 torxskruvar. Skrapa bort all gammal kylpasta, köp kopparpasta på biltema ca 50-70 kr, stryk på rikligt med ny pasta. Återmontera kylelementet.
Kopparpasta? Det lär väl oxidera förr eller senare i ett kylskåp. Det finns riktig kylpasta att få tag på!

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det där är ju datorkylpasta som läggs på extremt tunt, den liknar inte originalpastan som används för att fylla ut utrymmet mellan kylröret
och kylflänsen. Dessutom är det väldigt små förpackningar och det går åt relativt mycket om man skall göra jobbet ordentligt. Jag använde nog någon deciliter/100gr, då rensade jag upp lite runt kylröret för att få ordentlig överföring av kyla längs hela rörets längd.
Hittills har vi gjort två skåp med Dometic:s patron, och den är inte slut ännu, så jag skulle tro att man kan dela på en till minst tre skåp.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Är du säker på att ett sådant här kylskåp verkligen skall kunna ge lägre temp i frysfacket än de - 10 du nämner.
Frysen är knappast av sedd för långtidsförvaring av frusen mat, likt hemmafrysen är.
Bör finnas specifikationer i användarhandboken.

-10 räcker för att hålla glassen kall några dagar.

Roysan

Mit gamla Dometic RM7655L går som en dröm på gas samt 230V (peppar peppar) den går aldrig upp över -19C och aldrig under -23C i frysen, termostaten är ställd på 75% kylen ligger på +4 till+5C då.
Så visst klarar dessa kyl/frys det som krävs. Jag har kompletterat med Dometic termostatstyrda kylfläkt på skåpet, samt 4st 80x80m.m. chassi fläktar som kan köras 2st eller alla 4, de sitter monterade i utsläppet på taket. Jag har även öppnat upp luftintaget i väggen från Dometics lilla galler till deras nästan dubbelt så stora galler.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Det där är ju datorkylpasta som läggs på extremt tunt, den liknar inte originalpastan som används för att fylla ut utrymmet mellan kylröret
och kylflänsen. Dessutom är det väldigt små förpackningar och det går åt relativt mycket om man skall göra jobbet ordentligt. Jag använde nog någon deciliter/100gr, då rensade jag upp lite runt kylröret för att få ordentlig överföring av kyla längs hela rörets längd.
Hittills har vi gjort två skåp med Dometic:s patron, och den är inte slut ännu, så jag skulle tro att man kan dela på en till minst tre skåp.
Men det fungerar bra, och det är det väsentliga.
Det går inte åt speciellt mycket.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Kylpasta för datorer är inte att rekommendera och fungerar nog inte lika bra och skulle det fungera går det år kopiösa mängder av det så det blir billigare att köpa rätt pasta på en gång.
Jag trodde nog inte att det skulle bli så stor skillnad som det blev med ny pasta, skåpet är kallt och redo att användas redan efter 1.5 timmar:oops:
IMG_4090.jpg
IMG_4091.jpg

IMG_4074.jpg

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025

Rosie o Hasse

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
18325
Medlemskap
2025
Har samma problem med min frys, sprillans ny Thetford som högst -4 uppmätt när vi kört några timmar, ett par dar på gasol eller el -7 till -11 grader. Härjar med leverantören och de ska ha in bilen för att logga temperaturen ett par dagar, har förklarat att det inte hjälper mig för när vi varit ute i knappt två veckor frostar maten på brödet o glassen mjuk. I förra bilen hade vi också ett Thetford skåp och där hade vi aldrig något problem utan det var tillräckligt kallt.
Skåpet har kylklass S-N vilket betyder att det skall fungera smärtfritt med en omgivningstemperatur på 10-32 grader.
Någon som vet vilken frystemperatur som Thetford säger att deras skåp ska hålla? Kollat med åf o de vet inte.
Vad har ni för temperatur i frysen?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Har samma problem med min frys, sprillans ny Thetford som högst -4 uppmätt när vi kört några timmar, ett par dar på gasol eller el -7 till -11 grader. Härjar med leverantören och de ska ha in bilen för att logga temperaturen ett par dagar, har förklarat att det inte hjälper mig för när vi varit ute i knappt två veckor frostar maten på brödet o glassen mjuk. I förra bilen hade vi också ett Thetford skåp och där hade vi aldrig något problem utan det var tillräckligt kallt.
Skåpet har kylklass S-N vilket betyder att det skall fungera smärtfritt med en omgivningstemperatur på 10-32 grader.
Någon som vet vilken frystemperatur som Thetford säger att deras skåp ska hålla? Kollat med åf o de vet inte.
Vad har ni för temperatur i frysen?
Sedan beror det på hur bilen är byggd,det krävs att du kan bli av med värmen bakom kylen, en mycket viktig faktor.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Börja med att kontrollera att kyl/frys är installerad enligt tillverkarens anvisningar t.ex. avseende utrymmet på sidorna och bakom kyl/frys, ventilationsgallrens storlek och placering, dimension på elkablar och spänning på baksida kyl/frys vid drift på 12V.

I mitt fall var det övre ventilationsgallret placerat på fel nivå. Säljaren byggde om ventilationen med en takventil.
Jag bytte själv matarkablar för 12V, monterade en termostatstyrd fläkt bakom kyl/frys och bytte kylpasta i kyl och frys.

Sen är väl ett gott råd att bara köra kyl/frys på gas om man har problem med att få tillräckligt kallt.

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Bilen är en Adria från 2019 och när jag tittat bakom ventilationsgallren så ser det bra ut i alla fall, betydligt bättre än i min förra bil. Det ser välisolerat och format som en rektangulär ”tunnel” som ska leda ut den varma luften genom övre gallret. Dessutom blir det inget bättre när det är natt och 10 grader ute. Samma temp oavsett om jag kör på 230 eller gas.

Toppen