Sv: Dålig diesel i Sverige?
Tron är alltid stark! Kör själv minst 600-700 mil (2 ggr/år) av vår körning med husbil i Tyskland, tankar alltid diesel där den är billigast liksom i Sverige!
När jag kör från Sverige ner i Tyskland med svensk diesel, så sjunker förbrukningen med körningen där. Kör jag omvänt från Tyskland med tysk diesel i Sverige så ökar förbrukningen, säkert mest beroende på olika körbetingelser i tyskl/sve.
Jag har under 13 års körande med husbilar i Tyskl resp Sverige, inte kunnat konstatera/påvisa några förbrukningsskillnader baserat på dieselbränslet i dessa båda länder.
Det finns så mycket mer som i högre grad påverkar ev skillnader t.ex; fart, jämn och lång körning utan stopp, mot-/medvind, jämn och fin vägbana med/utan backar, last, körning i kö i jämn fart efter andra bilar, släckt belysning, olika förare, mmm! Tror inte att men kan jämföra förbrukningsskillnader/bränslekvaliteer utan att gå betydligt djupare än bara mäta körd sträcka och förbrukning.
Om man som i både Tyskl/Sve byter ut ca 7% av diseln mot något "surrogat" med kanske 30% mindre energiinnehåll så påverkas bara 7%, och det totala energiinnehållet bara med max 1-2%. Denna skillnad kan knappast någon av oss klara att mäta upp, spec map på t.exde andra påverkansfaktorer som nämnts ovan.
Enda möjlighetenen till påverkan som kan generera kanske mätbar skillnad är om insprutare sätts igen och bränslet då blandas upp med någon form av "rensningsmedel". Några medel för att effektivisera själva dieseln så att den får ett högre energiinnehåll så som man kan göra med bensin existerar mig veterligt inte för diesel.