• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

F

F.d. 55397

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

När ni sen får hastightsmätaren reparerad så kolla med GPS så den itne visar för mycket fel för min visar störande mycket fel = 90km/h GPS fart = 100km/h mätarfart vilket är iofs att den visar fel hastig het åt fel håll dvs. att jag kan inte åka fast för fortkörning om jag följer skyltarna och min hastighetsmätare dock lär det bli stora köer bakom mej .

Det vore "kul" att få veta vad som var fel på din mätare och om det går att finjustera dom .


INGEN bilproducent vill bli avslöjad med att hastighetsmätaren visar för lite (lär komma lite stämningsansökningar då...). Man har även marginaler för byte av däck. Alla visar därför för lite, och 10% är ingen ovanlig felvisning vid 100km/h.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Nu blir jag lite nyfiken på hur en KABE husbil byggd på ett Fiat-chassi kan ha en annorlunda hastighetsmätare än en annan husbil byggd på samma typ av Fiat-chassie.
Vad edling menar är att KABE hade gjort en ordentlig leveranskontroll
Alltid steget före så att säga
;) :rolleyes: ;)
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

INGEN bilproducent vill bli avslöjad med att hastighetsmätaren visar för lite (lär komma lite stämningsansökningar då...). Man har även marginaler för byte av däck. Alla visar därför för lite, och 10% är ingen ovanlig felvisning vid 100km/h.

Nja! Det är nog en sanning med modifikation.
För drygt ett år sedan passerade jag en fartkamera i, enligt min mätare, drygt 95 km/h.
Det blixtrade som värsta pressuppådet :(

2 Veckor senare kom ett trevligt litet brev från polisen.:eek:
Min tro att man hade ca 10% rabatt kostade 1500:- Jag blev "klockad" för 96 km/h!! Lite snålt ställd kamera tyckte jag, men det tyckte ingen annan så det var bara att betala.
Kollade sedan hastighetsmätaren mot GPS:en, och mätaren visar 1-2 km/h fortare än GPS:en vid 90-100 km/h

/Thomas

PS Detta var min personbil, Volvo V50, och inte husbilen DS
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Rambo, var det orginale dekk som ikke var slitte eller var det vinterhjul?
Forskjellen på de forskjellige dekktypene en kan sette lovlig på en personbil kan gi en variasjon i hastigheten på ca. 10%. Hadde du de største dekkene som bilen kunne ha så¨var missvisningen 0%, med slitte dekk av minste lovlige type kunne du ha en missvisning på over 10%.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.846
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Vad edling menar är att KABE hade gjort en ordentlig leveranskontroll
Alltid steget före så att säga
;) :rolleyes: ;)

Varför Kabe diskuteras här vet jag inte, men ovanstående påstående tror jag mej ha läst motsatsen till, kanske här på forumet? :confused:
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Det var orginaldäcken. Med vinterdäcken på är skillnaden ca 6-7 km/h

/Thomas
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Hej undrar hur man som kund hade reagerat på div fel om man hade fått bilen samma vecka jag "förstår"om man förlåter vissa fel når man suktat efter bilen i 7-8 månader är väl egentligen ingen ursäkt men som sagt jag förstår hoppas det löser sej till slut,lycka till med nya bilen sen om det är en fiat eller opel spelar nog ingen roll bara man själv till slut är nöjd;)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Jag såg en kollega med en KABE i Göteborg som var så besviken att han hade döpt om bilen till "Trubel Master" för så mycket småfel som inte hade åtgärdats en 2007 så alla har nog sin beskärda del av eländet. Tycker synd om Er för den stora förväntan man har förbytts i besvikelse som är svår att få bort. Men tänk inte på hur det kunde varit utan hur det blev och jag är övertygad att takfönstret inte är så bra på vintern som sagt.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Att köpa en ny husbil är ju en stor affär, förväntningarna är naturligtvis stora
dagen man ska hämta hem den pirrar det lite extra, samma sak när inte allt stämmer som man förväntat sig, besvikelsen blir stor
Vad jag kan förstå Fribbe så är det bara hastighetsmätarn som krånglar, allt annan har du vänt till ren bonus.
Är alldeles övertygad om att det ordnar sig och ni kommer att trivas med bilen och få många trevliga mil, kabe skämten till trots.

Lycka till
mvh p-zon
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Sådär, då har jag varit med husbilen ute i skogen hos Landvetter Bil och teknikern hade aldrig sett mitt fel på hastighetsmätaren. Han kopplade in testdatorn som inte hittade några elektroniska fel utan både han och jag misstänker mekaniskt fel i mätaren.

När jag körde iväg med den imorse stod den som sagt fryst på 40, sen steg den till 100 och använde 100 som sin startpunkt för att sedan landa på 180. Så när jag kröp ut från parkeringen höll jag enl mätaren 210, snabb husbil man har köpt. :D

I alla fall, efter lite sökning i Fiats onlinedatabas så hittade han ingen annan tekniker som hade varit med om just detta samt det fanns heller ingen information om nån serviceåtgärd som stämde på detta fel så även det är kollat.

Det slutade med att han beställde ett nytt instrument som förhoppningsvis kommer så snart som möjligt med tanke på askmolnet och flygtransporter.

Tack för tipset om Landvetter Bil förresten, även om de ligger ute i ingenstans så var de väldigt trevliga och tillmötesgående!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

När jag körde iväg med den imorse stod den som sagt fryst på 40, sen steg den till 100 och använde 100 som sin startpunkt för att sedan landa på 180. Så när jag kröp ut från parkeringen höll jag enl mätaren 210, snabb husbil man har köpt. :D

Har du provat med att lossa -kabeln från batteriet o väntat ett par minuter?
Jag hade ungefär samma problem med tempmätaren som visade normal temp direkt vid start av kall bil,fick tips här på forumet att lossa - kabeln och vänta ett tag "fungerade utmärkt".
Samma hände nyligen när jag tankade,tankmätaren stod kvar på en kvarts tank även efter att jag fyllt 30 liter diesel,så bara ut o lossa batterikabeln,o bums så funkar allt igen.
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Japp det har jag testat, så det verkar som om det är ett rent mekaniskt fel. Nu kör jag ju inte speciellt mycket med bilen, men det vore ju trevligt att ha en ungefärlig koll på hur snabbt man kör sen på semestern. :eek:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15640

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

En gps ger ju ganska precis hastighetsangivelse, bör väl fungera tills ni fått ett fungerande instrument.
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Absolut, men det jag tänker på är i första hand vid en poliskontroll i form av en flygande besiktning...men det kanske är att måla f*n på väggen. :eek:
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Tror knappast att dom sätter dit dig om du använder GPS som hastighetsmätare och du berättar vid en eventuell flygande besiktning ditt dilemma.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

När man läser sådant som detta så blirman fundersam, hur kan sådana handlare få fortsätta hur tänker ni som går till en sådan handlare två gånger, jag skulle aldrig azceptera något sådant, har ni inget köpe kontrakt som talar om vad ni kommit överens om visa honom det så skall det vara, och vägra lös ut bilen fören allt är tillrättat man läser ju sånt här ofta så man kann undra vad folk tänker, en sådan handlare som inte rättar sig efter regler som fins ock tar sitt ansvar för kunden har inget existensberättigngande en fot ut ur marknaden, sverige är nerlusat av husbils handlare man behöver inte anlit första bästa idiot man stöter på,
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.278
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Då var husbilen uthämtad och jag är lite besviken...

Det är kanske lite att ta i att kalla handlaren för idiot. Det kan ju faktiskt vara så att handlare i sin tur blivit vilseledd av husbilstillverkaren. Handlaren kan ju ha fått en förseriebil som sedan har ändrats utan föregående meddelande. Så innan en handlare döms ut så skall man kanske känna till alla bakomliggande fakta först.
 
Toppen