• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dämpa ljud bakifrån

F

F.d. 14324

Guest
Sv: dämpa ljud bakifrån

Hej Arne B,
Skulle du kunna tänka dig att förtydliga och förklara rubriken och inlägget lite grann, för jag förstår inte riktigt om det är tips på en lösning du söker eller om du vill ge oss andra ett tips på en lösning som dämpar ljud.

I all välmening Jocke
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: dämpa ljud bakifrån

Gör inte det Arne. Vissa människor kan helt enkelt inte låta bli och skoja till saker och ting. Jag tillhör den kategorin. Hittills är det väl bara ett idiotiskt inlägg i denna tråden.

Vi har ju alla en massa ljud i form av sus från takluckor, skrammel från köksdelen, gråvatten som skvalpar och dessa ljud vill du dämpa när du kör.

Mitt bidrag till din fråga är: En gardin bakom fordonssätena som dämpar det oönskade ljudet.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: dämpa ljud bakifrån

Jag har ett bord bakom förarstolen som ofta lever rövare när jag kör. Det skramlar och knakar och jag blir tokig emellanåt. Jag har skruvat åt alla skruvar flera gånger, men en del lossnar med tiden ändå. Jag har även klistrat på "tassar" av filt på kontaktytorna, men tyst är det inte alltid. Ibland, när jag får "ett spel", försöker jag, under färd, slå med armen bakåt i hopp om att träffa bordet så att det hoppar i ett annat läge och förhoppningsvis tystnar.

Det kanske inte är ett sådant problem som trådkaparen avser, men tycker att sådana här störningar är påfrestande i längden.

Johan K.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: dämpa ljud bakifrån

Alla skruvar i vår bil har en klick blå "lack". Den kan nog hindra lite skrammel.

I min 13 år gamla Mazda har jag stoppat in en bit tvättsvamp lite här och var.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: dämpa ljud bakifrån

Uttrycket, det finns inga dumma frågor bara korkade svar, stämmer in bra här.
( Personligen tycket jag tråden blev riktigt rolig.)

Trådskaparen påminner mig om hustrun när hon frågar mig om något tekniskt.
För det mesta är det omöjligt att begripa vad hon menar.
När man ändå försöker sig på en pedagogisk förklaring får man till svar.

- Vilken tur att du skonade mänskligheten från att jobba som lärare.

 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: dämpa ljud bakifrån

Det mesta "oljudet" kommer i våran husbil från bodelsdörren. Vi har en dörr med lågt insteg och det är iofs bekvämt men i fråga om ljudisolering är det ingen höjdare.
Så på den glasfiberlådan kommer jag att kladda på TJOCKT med underredsmassa.
Vi har även tillverkat ett stoppat täcke som vi täcker för dörren inifrån på långresor (gjorde fin nytta).

Vi har satt dit ljudisolerade innerskärmar fram och det kan jag rekomendera både i fråga om mindre nedsmutsning på sidorna samt att bilen går bra mycket tystare på våran grova asfalt som vi är begåvade med i Sverige.

Vad kan man göra mer tro??
Kanske försöka få fram de bakre hjulhusen för att tilläggsisolera dem......
Fast i våran bil går det inte PGA att duschen är över ett hjul vänster bakhjul och toán över höger bakhjul.....:oops:.

Sen är det vanliga styret med att klippa små möbeltassbitar för att tysta luckor och ditt å datt....Man får använda fantasin lite extra för att få till det.

Anders
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: dämpa ljud bakifrån

Sprutade fogskum utanpå instegslådan underifrån med bra resultat. Varning dock för att det lätt blir kladdigt, men efter att allt har härdat är det bara att justera med en fogsvans.
/Thomas
 

stig janson

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
6222
Medlemskap
2024
Sv: dämpa ljud bakifrån

Om du menar nackstöden på bakre passagerarstolarna, så går det att pressa
ner tandpetare av plast eller trä mellan pinnarna från nackstöden och rören som
dom fixeras i
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: dämpa ljud bakifrån

Arne B
Undrar om jag inte förstår dig när du har seriösa frågar, och nedsmutsning av människor som tror att nonsens och struntprat är syftet med HBK.
Jag var tvungen att skapa den här tråden 2 gånger innan det togs på allvar.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t63698/

Varför dessa bråkmakare inte använder Twitter eller Facebook snarare än HBK - jag vet inte.
HBK har blivit merere och mer oseriöst och inte slå på tekniska frågor om husbilar - i min mening.
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: dämpa ljud bakifrån

Hej
det är så att jag har hörapparat och tycker jag det skramlar eller knakar så skruvar jag helt enkelt ner hörapparaterna, då blir det tyst, men ta inte illa upp för detta svar vi har alla olika sätt att göra saker och ting på
mvh
Gert :wink::):p:
 
Toppen