• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktryckskontrollsystem

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckskontrollsystem

Jag tror inte det, dom flesta husbilar har ett lufttryck överstigande 4,2 bar som är mätaren högsta mätområde enligt vad jag kunde läsa på produktinformationen.

Kastanj.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Däcktryckskontrollsystem

Du har så rätt så, verkade annars vara en smart grunka.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Däcktryckskontrollsystem

Hej Pilote,
jag undrar verkligen om den grunkan är något att ha.
Varje mätdon väger förmodligen en del och ser ut att motsvara en vanlig balanseringsvikt som kanske medför att däcken måste balanseras på nytt.
Frågan är om mätdonen är testade ordentligt?
Om t.ex. gummit släpper från metallen, då blir det inte roligt. Det kan, om man har otur, medföra allvarliga konsekvenser eftersom ventilen då är helöppen när gummitätningen släpper.
Föreslår att du istället skaffar en bra lufttrycksmätare och tar för vana att kolla trycket i däcken med jämna mellanrum.
V-backen ;)
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Däcktryckskontrollsystem

Jag har standardmonterat ett system på en Jeep Cherokee 2007. Det ger varning vid för lågt tryck på alla däck inklusive reservdäcket och fungerar perfekt. Så det skulle vara bra att även ha det på husbilen.

Hälsningar
Hans
 
Toppen