• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däckslitage!!

F

F.d. 3088

Guest
Min svåger har en Ford ny samma modell som husbilar byggs på, efter ca 3000 mil
var däcken snedslitna (olagliga). han är bilmekaniker i botten.
Framvagnsinställning blev tanken vid kontroll så stod den rätt (tom bil)
han lastade då på ca 800 kg då stod framvagnen fel, hur mycket kommer jag inte ihåg
Hur är det med husbilar justerar husbilstillverkaren framvagnen efter det att bodelen har kommit på :confused:
någon av oss som kontrollerat sin framvagn, eller har snedslitna däck:confused::confused:


Gurra
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Däckslitage!!

Vet ej hur det är med hjulinställning och liknande.

Men hörde av en erfaren HB-ägare att det skiljer väldigt mycket mellan olika däcksmärken! Han är gammal/penionerad bilmek.

Upp till dubbla livslängden mella det bästa märket och det sämsta märket.
Kommer dock inte ihåg vilka märken han talade om.
Tror det bla var ett finskt märke han talade bra om.

Vi har inte HB ännu - men letar å tittar å frågar och snart är vi tom sams - jag å hustru - om vilka kriterier vi ska fokusera på. :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Däckslitage!!

Om han hade gjort en hjulinställning med olastad bil och lägger på 800 kilo i bak så bör han fått lite toe-out eftersom framvagnen bör lyft sig lite och bör fått en tendens till att bli lite understyrd .

Då bör hjulen varit utslitna på insidan eller ? Det kanske är lönande för honom att köra med luftfjädring .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Däckslitage!!

Han kör alltid med fullt lass, lasten fördelad på samtliga hjul
han gjorde sista inställningen i Tranås, Killen som pysslade med
Detta hade fullt sjå med husbilar dom kom på löpande band samtliga stod fel
inställda, inställda utan bodel påstod meken

gurra
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Däckslitage!!

När jag var och fick framvagnen kontrollerat i Mjölby ,sa killen att husbilar får fabriksinnställning som chassis,altså olastade.Därför bör man kolla framvagnen .Min nötte däcken snett innan men helt perfekt efteråt.Faktisk borde man begära att få en framvagnskontroll gratis när man köper en ny husbil.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Däckslitage!!

Det var det jag ville komma fram till Goldigger:D

gurra
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Däckslitage!!

Hej och tack för informationen!

Vår husbil har inte gåttså långt - leverans i juli. Ställt frågan till generalagenten och säljstället om någon kontroll och ev justering av grundfordonets styrgeometri görs före leverans. Om inte så sker vad han avser göra för att säkerställa ett normalt däckslitage framöver. Frågan är ju bra ta upp innan sexmånadersregeln går ut. Inte fått svar ännu, så återkommer.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Däckslitage!!

Fått svar nu. Inget om grundfrågan, men tipset att om jag är rädd om mina däck, så skall jag låta göra en kontroll av framhjulsinställningen. Säljstället kan inte göra detta, utan förordade en däckfirma. Har beställt tid hos fordonsleveratörens återförsäljare för detta. Utfallet av denna kontroll får övgöra vidare agerande från vår sida. Hur som helst bra att veta läget! Får se hur det går!
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Däckslitage!!

Hej Roadglider!

Väntar med stort intresse på vad som kom fram av kontrollen.

mvh - Åke
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Däckslitage!!

Hej Åke,
Tid först 10-23, men återkommer med utgången!
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Däckslitage!!

Det er også viktig å ta forstillingskontroll når man bytter til forsterkede fjærer. Min løftet seg ca 6 cm i fronten når Goldsmith fjærer ble montert og spissingen forandret seg ca 8 mm.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Däckslitage!!

Rätt!

Men grundfrågan gällde om husbilstillverkaren anpassar styrgeometrin från chassi till husbil!!
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Däckslitage!!

Har hørt om begge deler på samme merke og kunden har fått både nye dekk og forstillingsjustering på garantien. Avviket er så stort at man merker fort om ikke forstillingen er justert til påbygget. Så svaret er vel ja og nei.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Däckslitage!!

Om man har tid och lust går det med enkla medel att kolla Toe-in själv med hyfsad noggrannhet. Jag ska lägga in på annat ställe hur jag har gjort på mina bilar när jag bytt t.ex styrstag . Kolla på "Enkel Tioe-in inställning".
// Göte J
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Däckslitage!!

Min första reaktion på att nerlastad bil får ändrad hjulinställning var att det bara är Cambervinkeln som ändras och den är inte mycket att göra åt. Men ni verkade så säkra på att Toe-in ändras . Efter lite eftertanke kom jag fram till följande förklaring. Styrväxeln sitter fastskruvad i karossen och är förbunden med hjulnavet via ett styrstag som har en kulled i vardera ändan . Om man tänker sig ytterleden lossad och vrider staget upp och ner, så beskriver ytterändan en del av en cirkelbana. Dvs monterat kommer styrstaget att trycka hjulet längst ifrån sig när styrväxeln i nivå med styrstagsändan. Därför kommer Toe-in att ändra sig med ändrad last .
Man kan ju även dra slutsatsen att ju längre styrväxeln är och därmed kortare styrstag dess strörre inverkan på Toe-in blir det.

// Göte J
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Däckslitage!!

Det kan ju inte va så som ni vill få det till här,ett tomt chassi har ju en viss vikt på fram -bakaxel och för att man ska få bygga på ett hus så måste man ju ha vikt kvar för bakaxel därför finns ju 2vikttabeller axel1,axel2 .
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Däckslitage!!

Har fått min kontroll av hjulanställningen tidigarelagd till idag. Blev lite orolig efter Gurras inlägg om snedslitningen på Ford Transit. Husbilen som har gått lite över 550 mil har nu kollats och allt var OK. En liten justering av toe-in gjordes, men grundvärdet låg inom toleranserna. Så om vår bil är representativ för husbilar byggda på Ford Transit chassi, så kan ju detta vara ett lugnande besked för många. Värt pengarna tycker vi att veta läget och att en bra "vara" i detta avseende levererats.
Däremot tyckte killen, som gjorde jobbet att det rekommenderade lufttrycket fram var för lågt (3.75) men bak var det OK (5.5). Tyckte att 4,5 - 5.0 var mer rimligt fram och så fick det bli. Hoppas det var ett rätt beslut.
Mona-Lisa och Owe
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen