• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däckfabrikat

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Jag skulle vilja ha lite inf.om lämpliga däck till min husbil "35ookg" totalvikt. Det gäller
sommardäck ! Jag skall byta på framaxeln.Bak har jag nya däck av fabrikatet Michelin.
Bör man köra på samma fabrikat både fram och bak eller kan man blanda. Vilket däck
ger minst ljud ifrån sig när man kör. Vilket däck går mjukast. Livslängden (antal mil) på
däcket är av mindre betydelse.
Passar på att berätta att jag är glad över att jag har en "assistans" försäkring i SCR-
Husbilsförsäkringar. Fick en spik i ett bakdäck och fick punka. Försökte byta hjul själv
men "domkraften" som tillhör husbilen var för svag. Dessutom satt bultarna för hårt och
nycklen som också ingår i verktygssatsen för liten, så det var stopp där.
Fram med "nallen" och efter ett samtal med SCR stod där en bärgningsbil inom 15 min.
Efter yttrligare en halv timme var jag körandes igen. Det tycker jag otroligt. Sådan
service får man leta efter.
Så om ni inte har assistförsäkring, kolla att ni kan byta hjul med medhavda verktygsats.

Hälsn.......Ce-eN!
Logdans på Farmen 001.jpg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Däckfabrikat

Jag satte på de nya Michelin Camping i våras och de är betydligt behagligare och tystare än de gamla Michelin Camping.
Har kört c:a 700 mil med de nya så jag vet inte hur de är i längden.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Däckfabrikat

Tack Håkan.......det får bli Michelin Agilis. Michelin har kommit med ett nytt mönster och gummimakarn säger att det är ett bra däck. Får väl tro honom.

Ce-eN !
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Däckfabrikat

Jag köpte Michelin Agilis Snow and Ice förra året på Gunnars inrådan och mitt intryck av dom är mycket positivt. Jag kör året runt på dom. Skönt att slippa byta däck två gånger per år. Var i Spanien i vintras bl. a. Alla sorters väglag på den resan. Mycket nöjd!

Dat gäller att köpa däcken hos rätt handlare dock. Stora privariationer!

Jappe
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Däckfabrikat

Det finns både Agilis Camping som är sommardäck och Agilis Snow and Ice som är vinter eller all round däck.

Jag har båda typerna men föredrar att byta mellan årstiderna.
 
F

F.d. 52971

Guest
Sv: Däckfabrikat

köp dom nya däcken på nätet däckonline halva priset samt tips på däckfirma i närheten som lägger på däcken till rimliga priser
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Däckfabrikat

Hej! Har nu kört ca.50 mil med dom nya Michelin Agilis Camping "sommardäck". Upplever däcken som tystare och mjukare att köra på än de äldre Michelin däcken jag hade tidigare. Jag är klart nöjd !

Hälsn...........Ce-eN !
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Däckfabrikat

Roligt Ce-eN,

Då är vi 2 som uppskattar att även däcken utvecklas för husbilar.
Snart dags för vinter sulor dock..
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Däckfabrikat

Bytte du ventiler samtidigt??? Dom ventilerna du har på fotot håller inte för lufttrycket som ska vara i däcken... det ska vara metallventiler för att klara trycket.

//Kurre
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Däckfabrikat

Det finns metallventiler som ser ut exakt som gummiventilerna, skillnaden är att det genomgående röret inte slutar vid fälgkanten. Det går genom hela ventilen. Jag har bytt till sådana efter två ventilhaverier (båda skedde hemma som tur var).
Nu kanske det blir en liten begreppsförvirring. Du menar säkert den man direkt ser att det är en metallventil (som dras fast med en liten mutter).
Jag ville dock bara nämna att man inte direkt kan se om det är ventil godkänd för höga tryck. Om du är osäker kan du vicka lite på ventilen. Gummiventilen är lätt böjbar i sidled medan den andra typen är mycket stabilare. Den "riktiga" metallventilen sitter där den sitter, den vickar man inte på.

När jag på gummiverkstaden frågade efter metallventiler tog man fram den som liknar en vanlig gummiventil. Den var för C-däck och klarar högt tryck sa de.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Däckfabrikat

Tyvärr.......däcken var redan monterade när diskussionen om däckstryck kom på tal. Jag påpekade att på bilens dörrkarm stod det att lyttrycket skulle vara 5,0-5,5kg. Gummimakaren påpekade då att dom ventilerna som sitter på bilens fäljar endats tål "max" upptill fyra kg. tryck. Fäljen till reservhjulet hade metallventil, så där pumpade vi i 5,0kg. Ventilerna i de andra fäljarna skall bytas så fort gummimakaren får hem stålventiler. Dom var nämligen slut för tillfället.

Hälsn......Ce-eN !
 
Toppen