• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Däck

En fråga som dyker upp här, är det lämpligt, om inte direkt farligt att köra i vinterväglag utan riktiga däck! Ibland verkar frågeställningarna här rätt konstiga, berätta gärna bakgrunden, så blir svaren bättre?!

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo den frågan kan man ju alltid ställa sig men detta har ju pågått i Sverige dom senaste decennierna när det gäller utländska lastbilschafförer och deras lastbilar som många gånger orsakar trafikkaos .

Nu verkar det ju så att han vet om att han vet om att han har ett par sommardäck och kanske då även anpassar farten efter detta och som det är i nuläget så är ju dom stora vägarna "bara" men kan förvisso beläggas snabbt med snö .

Här kan man se hur väglaget är genom att se på vägverkets väglagskameror , det är bara klicka på var man är intresserad och titta och den "läs mer" . Läget på vägarna - Trafikinformation

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag gillar ju verkligen att sladda omkring med vanliga bilar, men 4 ton husbil? Vad händer om man är 30 mil hemifrån på sommardäck och det börjar snöa eller fryser på. Ställer man då bilen och tar tåget hem, eller försöker man ändå? Husbilar kan ju vara rätt intressanta att köra i snö och halka även med vinterdäck!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo jag håller med dej men som jag skrev i inlägget ovan så ser man ju att det är bart som det är nu och även efter sista Mars som är gränsen för vinterdäck så finns det ju risk för snö och man vet ju aldrig och tur är väl det .

Det är tur att man inte vet vad alla bilar man möter är skodda med för däck samt hur nykter föraren är men det är iofs ett annat kapitel , kör försiktigt ....

Toppen