• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Hej! Jag undrar om man kan ha odubbade vinterdäck på drivhjulen och sommardäck där bak?
Med vänlig hälsning Frank

F

F.d. 53498

Guest
Sv: Däck

Hur mycket väger bilen? Även om man kan, är det lämpligt. Svar nej. Om du har dåliga däck bak riskerar du att bakhjulen låser sig när du bromsar och du får en ordentlig sladd. Jag tror inte du vill ha det med husbilen.

J

Jimbo

Guest

Rent lagmässigt är det inga problem om du har en bil som väger över 3500 kg.

Detta har diskuterats mycket i andra trådar.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Skall du köra enbart på sommaren så är det ju lagligt men köper du däcken på rätt ställe så är ju inte 4 stycken så dyra och du kan ju kanske kränga dom "gamla" här på forumets köp&sälj eller på Blocket .

Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest

Under 3500 kg = Krav på vinterdäck. Får ej blanda sommar/vinter eller dubbat/odubbat

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

Har du låsningsfria bromsar? Då får du bromsförmåga enligt sommardäck!!!! VARNING!
Om du inte har det kommer du enl ovan att få sladd på bakvagnen titt som tätt! Kan vara rätt kul om man är ensam, men kostnaderna kan stiga ordentligt och trafiksäkerheten blir mkt dålig och är helt åt he...... ! Ställ bilen i ide, eller skaffa riktiga grejor!

Ha det bra!
Fredrik

F

F.d. 7282

Guest

Sakta i backarna nu...Trådskaparen har inte uppgivit om han skall köra på sommaren eller vintern....

// Pär

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Under 3500 kg er det krav på likedanna dekk på alle hjul, uansett årstid.
På tyngre fordon er kravet likedanna på samme aksel.

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Han har inte uppgivit om han ska köra över huvud taget.
bosse b
Det var intresant och se vilken vinkling på tråden det blev av min enkla fråga om det var lagligt i Sverige, har inte skrivit om jag skall köpa eller eller köra med kombinationen. Men troligtvis skall jag köra bilen för jag måste hem nångång. Vi avslutar tråden nu
Frank

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Mitt svar var att det är lagligt på sommaren men vintertid vid vinterväglag är det inte lagligt med tanke på sommardäcken i bak .

Kanske blir halva priset på böterna då ;) ..

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Hej! Jag undrar om man kan ha odubbade vinterdäck på drivhjulen och sommardäck där bak?

Hej Frank!
När din fråga var om man kan ha vinter däck fram och sommar bak, vilket man mycket väl kann ha i vissa sammanhang, och är både olagligt och olämpligt i andra.

Frågan blev upphov till en del spekulationer

Därför försökte jag att vara lite rolig, vilket totalt misslyckades, och skapade irritation i stället.

För det ber jag om ursäkt.
mvh bosse b

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Hej Frank!
När din fråga var om man kan ha vinter däck fram och sommar bak, vilket man mycket väl kann ha i vissa sammanhang, och är både olagligt och olämpligt i andra.

Frågan blev upphov till en del spekulationer

Därför försökte jag att vara lite rolig, vilket totalt misslyckades, och skapade irritation i stället.

För det ber jag om ursäkt.
mvh bosse b
Det är OK Bosse. Jag är inte så känslig av mig att jag tog åt mig av någonting
Frank

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

Hej! Vi har en ett diskusjon här i Torre Del Mar om att köra hem till Sverige med sommardäck i Mars. Jag påstår att man får köra om det inte råder Vinterföre andra har en annan åsikt, vore tacksam om någon som vet vad som jäller svarade.
Mvh Frank

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Från lagboken ...

Vinterdäck​
Från den 1 december 2009 gäller nya regler för vinterdäck och dubbdäck:​
•​
Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet
omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck. Med andra ord behöver de ha
vinterdäck med minst 3 mm mönsterdjup under den tid då vinterdäckkravet råder, det
vill säga vid vinterväglag under perioden 1 december och 31 mars. För tunga fordon
gäller krav på minst 5 mm mönsterdjup. Detta krav gäller även utländska tunga
lastbilar och bussar under perioden 1 december och 31 mars om det råder
vinterväglag.

•​
Förbudet mot dubbdäck utökas med två veckor och kommer då att gälla från den 16
april till och med den 30 september.

Krav på vinterdäck 1 december–31 mars​
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton,
lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1
december–31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn efter, gäller kravet även
denna.
*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte
tillhör personbil klass II.​
Undantag från kravet​
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för
trafiksäkerheten:​
•​
Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande
ändamål.

•​
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan
(Bilprovningen).

•​
Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.

•​
Om fordonet är registrerat i utlandet. (Observera! Detta undantag tas bort från och
med den 1 december)

•​
Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet. (Observera! Detta undantag tas bort
från och med den 1 december)

•​
Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste,
lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad,
förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med
saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.

•​
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10

tum eller mindre.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

jag måste fråga får man köra utan vinterdäck om bilen är personbilklass 2 över 3,5t mvh håkan,r förvillad

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja er bilen over 3500 kg så er kravet mønsterdybde 5 mm og muligens bare når det er vinterføre! (det siste er litt uklart for husbiler og svenskregistrerte tyngre biler).

Citat:
För tunga fordon gäller krav på minst 5 mm mönsterdjup. Detta krav gäller även utländska tunga
lastbilar och bussar under perioden 1 december och 31 mars om det råder
vinterväglag.

Toppen