• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck

Manskahahusbil

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
31548
Medlemskap
2024
Hej alla, undrar om någon har bra erfarenhet av året runt däck i stället för att hålla på att byta från sommardäck till dubbdäck och vice versa. Jag kör inte så mycket på vintern.
Tack på förhand
Elisabeth
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.326
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det finns mycket skrivet om däck på forumet så det är bara att söka. Generellt så finns det inga däck som är bra hela året, även om de är godkända. De bästa är väl Michelins Cross Climate och kan du undvika det värsta vintervädret så kan nog dessa fungera.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
354
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har mycket bra erfarenhet av Michelin Cross Climate i kraftigt regn och några plusgrader, i 25gr värme och framkomlighet i snö och is på uppfarten hemma.
Jag har inte kört i nordiskt vinterklimat och har ingen ambition att göra det mer än de få mil vi har till Kielfärjan.
Jag har vid ett tidigare tillfälle kört till Spanien på våren med dubbfria vinterdäck och bilen slingrade som en ål på den varma asfalten, med dessa däck finns inga sådana tendenser alls.
Jag anser och tycker att det är ett bra alternativ för oss som mestadels kör i Europeiskt klimat, 3 årstider. De få tester jag hittat håller med även om de visar mer vinterkörning.
Vad jag förstår så är CP däcken dessutom märkta med bäst före datum det är inte C varianten som jag använder.
Jag tror inte att man skall stirra för mycket på biltidningarnas däcktester, vi kör ju inte lågprofil och få av oss har mer 250hk till förfogande.

Hälsningar
Peter
 
Toppen