• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I Tyskland findes ingen lovgivning om alder på dæk, men her er en artikel om alder på dæk fra tyske ADAC.

Den siger at dæk ikke bør være ældre end 10 år, men hvis friktionen er dårlig i gummiet, så skal det skiftes før.


En artikel fra bilprovningen i Thuringen "TÜV" siger også 10 år, men gerne kun 6 år.


Begge artikler nævner 6-årsreglen i forbindelse med tempo 100 godkendelser at anhænger, alts husvagner og trailere.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Helt rätt, bortsett från såna 100 km/t släp finns det inga rättsliga krav i Tyskland gällande däckens ålder. Jag tror faktiskt inte att man måste slänga sina däck efter exakt 6x365 dagar, men någonstans mellan 6 och 10 år bör man byta - särskild om man märker att väghållningen på våta ytor försämrar sig. En gammal däck blir hårdare och plötsligt, när man behöver lite grepp så finns inget.... Lite uppmärksamhet när man är ute med sin bil och allt blir bra.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
En god regel är att dom bör bytas när dom rullat i ca 6 år! Däcken kan ju ligga på lager ett år eller sitta på ett chassi en tid i väntan på att skickas till HB byggaren. Så tillverkningsdatum är bara en vägledning och till sist är det hur dom användes. En riktig däckverkstad tittar gärna på dina däck och kan ge sina synpunkter på däcken!
 
Toppen