• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck

F

F.d. 64253

Guest
Byter ni alla däck efter 5-6 år ?
Funderar om man ska byta däck snart.
Finns inte inte en tendens till synliga fel på våra Nokia C däck, inte en minsta tillstymmelse till sprickor.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Jag byter efter inrådan från min däcknasare, han har koll på när det är dags att byta och jag byter alltid alla däck.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vi har bytt däck många gånger och det gör vi när det behövs har koll på mönster djupet,
Husbilen från 08 har gått 28000 mil
HeDe Hasse
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har bytt däck många gånger och det gör vi när det behövs har koll på mönster djupet,
Husbilen från 08 har gått 28000 mil
HeDe Hasse
De flesta däckexplosioner sker med däck med bra mönsterdjup..., men de är för gamla. Det är inte alltid tydliga torrsprickor men gummit har gjort sitt. Har sett ett par otäcka däckexplosioner. Jag byter alltid efter 6 år!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Här är en tråd i vårt forum som ger ett belysande exempel på hur det kan gå.
Tack @Lena & Björn för den utförliga rapporten.

 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sen är en däckexplosion på en husbil betydligt mer dramatisk än på en husvagn. Inte så sällan med betydande skador på husbilen och ibland har det gått riktigt åt helvete! Så byt efter 6 år och då är det datumet på däcken som avgör!
 
Toppen