• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck

F

F.d. 10079

Guest
Chassiefabrikat: Mercedes-Benz
Chassiemodell: MB o309D
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 314 ?
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Eget Bygge
Husbilsmodell: MB
Husbilstyp: Skåpvagn
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hej. Jag har en MB O 309D -71 som jag arbetar med, i regbeviset står att däckdim skall vara 6.50 R16, finns denna fortfarande eller finns det andra dim som passar? Undrar asplars.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Säkert går denna däckdimension fortfarande att få tag i. Annars finns det flera dimensioner av moderna radialdäck som kan passa. Närmast i storlek ligger 225/75R16C. Om dessa däck är för breda, finns bland annat 215/80R16C och 215/85R16C som båda har något större rullningsomkrets. Problemet är att dina originaldäck (förmodligen) är monterade på 4,5-tumsfälgar medan dessa dimensioner helst vill ha 6-tumsfälgar.
195R16C är något mindre än dina originaldäck, men kräver bara 5,5 tum breda fälgar.
Dina originaldäck finns/fanns i två utföranden: 8-lagers med Load Index 104 och 10-lagers med LI 108. De däck vi först nämnt har högre LI än vad som krävs, medan 195R16C har LI 104 (6-lagers) resp. 107 (8-lagsers).

Toppen