• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck till husbil

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Alla gaser expanderar av värmen vid konstant tryck eller ökar i tryck vid konstant volym, även kvävgas. I dessa sammanhang passar ideala gaslagen bra. Om man tror på idén om att kvävgas läcker mindre ur däcket än andra gaser som finns i luft så är det bara att fylla på luft flera gånger så blir det bara kvävgas kvar till sist i däcken. Rostar kanske mindre och minskar brandrisk.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Kör med vanlig luft, alla mina 6 hjul ökar 0,5bar när de nått drifttemperatur, har testat med tryck mellan 3,8-4,8bar, denna säsong blev det 4,8bar kalla, det blir dock för högt (varma) enligt mitt tycke om komfort.
Peter, kör du med samma tryck i samtliga 6 hjul?
Vilken totalvikt har bilen?
 

Tiaztok

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Enköping
Kör tryck enligt instruktionsboken för 225/75 R16C. 4,5 (2,1t) fram och 3,8 (2,9t) bak treaxlad. Provade 5 fram och 4 bak men blev extremt stötigt. Hakkapellitta cr4 nu på vintern. CP som sommardäcken är ska ha 5,5/3,8 enligt samma bok.
 
Toppen