• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däckätare

Lima

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Östersund
HBK-Nr
34135
Medlemskap
2024
Tjena! Nu har vi åkt ca1500 mil på våra nya däck ! Framdäcken är nästan slut !!??
Är det ett normalt slitage ?
 

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2024
Det kan väl bli stora skillnader beroende på hbs tyngd och gasfoten även om 1500 mil låter väldigt väldigt dåligt.
känns som någon inställning är fel.

Vår Fiat 3,5 tonnare har nog 50% kvar på framdäcken efter 2800 mil.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Är däcken jämnt slitna eller är det bara på insidan/utsidan de är slut? Är de ojämnt slitna så är en koll av framvagnen ett måste, Hur har du det med lufttrycket? 1500 mil hörs väldigt lite vi har kört över 2000 på våra Kumho och det syns knappt att de är använda.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kines däck,säger väl det mesta om kvaliten
Vilja egenskaper skulle "kinesdäck" då ha för att endast klara en livstid på 1500mil,
på ett i övrigt felfritt fordon?

Jag bytte däck på en hobbypersonbil av årgång 1990 i mitten på 90-talet det blev exakt likadana som originalmonterades när den var ny, det var Good Year, av Ultra High Performance typ som klarade över 300km/h.
Mycket bra grepp i asfalten, men bara 1500mil i livslängd.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Vilja egenskaper skulle "kinesdäck" då ha för att endast klara en livstid på 1500mil,
på ett i övrigt felfritt fordon?

Jag bytte däck på en hobbypersonbil av årgång 1990 i mitten på 90-talet det blev exakt likadana som originalmonterades när den var ny, det var Good Year, av Ultra High Performance typ som klarade över 300km/h.
Mycket bra grepp i asfalten, men bara 1500mil i livslängd.
Tyvärr samma erfarenhet av Pirelli lågprofil.
Rena suddgummit sedan de skippade "Hollywood-gummiblandningen".
(Hollywooddäck=skriker t.o.m. på grus :D )
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vilja egenskaper skulle "kinesdäck" då ha för att endast klara en livstid på 1500mil,
på ett i övrigt felfritt fordon?

Jag bytte däck på en hobbypersonbil av årgång 1990 i mitten på 90-talet det blev exakt likadana som originalmonterades när den var ny, det var Good Year, av Ultra High Performance typ som klarade över 300km/h.
Mycket bra grepp i asfalten, men bara 1500mil i livslängd.
Tyvärr samma erfarenhet av Pirelli lågprofil.
Rena suddgummit sedan de skippade "Hollywood-gummiblandningen".
(Hollywooddäck=skriker t.o.m. på grus :D )
Kan det möjligen handla om mycket effekt och tung högerfot..? ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan det möjligen handla om mycket effekt och tung högerfot..? ;)
Ja kanske i Lasses fall ;) ,
men de däck jag skrev om har dessa egenskaper, däcknasarna brukar informera om det.
Däremot så är det inte ovanligt med lång livslängd på mönstret på en del budgetdäck, så klart då på bekostnad av egenskaper som fästet på torr väg.

Ändå är det mystiskt varför Lima's däck är slut efter 1500mil, C-däck brukar nog klara minst 5000mil, iallafall på en husbil.
 
Toppen