• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cyklar

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026
Sv: Cyklar

Hej

För att cykelturen skall bli så bekväm som möjligt utan större problem så skall man ha så stora hjul som möjligt

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Jag behöver också skaffa mig 2 cyklar. Utan cykelställ så måste de gå in i ett relativt litet utrymma. Alltså fällbara cyklar.
Antar att 20" är det största man kan fixa på en fällbar cykel?

Sedan måste de vara relativt billiga. Annars har jag inte råd att åka med husbilen.

Hur är det att köpa cyklarna i t.ex. Tyskland? De brukar ju vara lite billigare.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Håller med Thomas o Karin.
Vi var inne på att köpa hopfällbara cyklar och åkte till Biltema för att känna på hur de var att cykla på. Detta är säkert individuellt men vi tyckte att de var ostadiga och lättvingliga. Små hjul, kort avstånd mellan fram- och bakaxel och hög tyngdpunkt med cyklist på ger av naturliga skäl en lättvinglig cykel.
Vi har tänkt om och jag har putsat upp och servat två gamla damcyklar som vi haft hur många år som helst.
Problemet, hur få plats med dem i garaget bland allt annat som finns där. Jag skruvar av pedalerna och kränger av styret och då får de plats.
För att lätt demontera styret har jag flyttat över bromshandtaget för frambromsen (vanlig fotbroms finns) och ringklockan till samma sida som växelspaken. Av med handtaget och lossa styrstolpskruven så går styret att lätt ta av. Letar efter fällbara pedaler för att slippa skruva ur pedalerna även om det är relativt lätt att göra.
För att tjäna lite utrymme står de sida vid sida men "skafötters".
Fördelar: Ingen kostnad och stabila cyklar att cykla på.

Max M

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022

0012.jpg

Vi köpte Biltemacyklar. Ram i alu, 3 vxl. vikt 17 kg.
// Max

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Håller med Thomas o Karin. Detta är säkert individuellt men vi tyckte att de var ostadiga och lättvingliga. Små hjul, kort avstånd mellan fram- och bakaxel och hög tyngdpunkt med cyklist på ger av naturliga skäl en lättvinglig cykel

Trots min längd (190 cm) tycker jag att den är stadig att cykla på, det sägs att cykeln är Biltemas kvalitetsmässigt bästa med Shimanos växel och framför allt tar den liten plats i garaget. Jag viker ned styret och viker in pedalerna men viker aldrig ramen när jag placerar två st. i garaget.

Senast ändrad:

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Tyskland har massor av fabrikat på minicyklar med priser från ca 150€ och uppåt. Klapprad heter det på tyska, kolla på nätet klapprad.de.
Lycka till

F

F.d. 8772

Guest

Hejsan! Är också innne på Biltemas ihopfällbara, men blir knäpp på att de inte har foton eller mått på hojen ihopfälld på hemsidan! Finns det nån som har på rak arm?
Hur är utväxlingen på de nya ? (alltså, måste man trampa på som fasen bara för att ta sig ett par meter?)

Är pedalerna infälllbara också?

Om nån orkar lägga upp nåt fot/mått på den ihopfälld hade det varit jätteschysst!

Tim

Senast redigerad av en moderator:
Toppen