• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cyklar

Max M

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022
Hör ni...vad har ni för cyklar med på era färder. Svenskt för 5000:- eller Harald N för 1800:-
Hopfällbart?
// Max

F

F.d. 8332

Guest
Sv: Cyklar

För oss är inte priset på cykeln avgörande utan funktionen. Vanliga begagnade räcker gott för oss.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Vi har skaffat 2 ihopfällbara cyklar a`la Biltema.

Lätt att stuva in i bilen och helt ok att cykla på!:)

Ha det gott!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Samma som Schmid. Hopfällbara Biltema. Faktiskt helt OK! Hade våra vanliga långfärdscyklar hängande bak förut, men har tagit bort cykelstället och har nu de hopfällbara i garaget i stället. Vann lite vikt, fick lite kortare och snyggare bil, men framförallt är cyklarna alltid skyddade och fräscha oavsett väder och vind.

Krister N

F

F.d. 12358

Guest

Vi har min vanliga svenska moutainbike och en svensk hopfällbar, en sån som inte tillverkas längre. Alltså en sån här:

skane5.jpg

Tidig kall påsk i Skåne

Cykelstället är ett bra exempel på att den tidigare tyske ägaren från Köln inte tänkt till innan cykelstället köptes. Det är för stort för att passa in under bakfönstret, så det hamnar för högt och det är jobbigt att lasta/lasta av. Det finns mindre varianter som får plats under fönstret som hade funkat mycket bättre. Nåja, jag har med en pall inne i bilen som jag brukar stå på, men det är inte bra som det är. Men bilen är för gammal för att jag skall kosta på den ett nytt cykelställ.

Senast redigerad av en moderator:

Andiamo

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4180
Medlemskap
2025

För oss är det viktigt med bra cyklar som fungerar i all sorts terräng. Vi har varsin sk hybrid med 21 växlar som är bra för både kort och långa cykelturer. Vi har en bil med garage där cyklarna står skyddade och är lätta att komma åt vid kortare stopp. Man tar sig alltid fram på ett större område med cykel när man tex stannar i större städer eller när man står på en ställplats en bit utanför en stad tar man sig lätt fram och åter på cykel. I bergia områden är det fantastiskt att ta sig fram på cykel och då behövs en massa lätta växlar. Gå gärna in på vår hemsida www.andiamo.se där finns en hel del cykeltips. Husbilsåkand och cyklande Gun-Britt och Anders

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Samma som Schmid. Hopfällbara Biltema. Faktiskt helt OK! Hade våra vanliga långfärdscyklar hängande bak förut, men har tagit bort cykelstället och har nu de hopfällbara i garaget i stället. Vann lite vikt, fick lite kortare och snyggare bil, men framförallt är cyklarna alltid skyddade och fräscha oavsett väder och vind. Krister N

Jag resonerade exakt på samma sätt och skaffade Biltemas hopfällbara.
Helt OK om man pumpar däcken hårt.
Shimanos växelmekanism i handtaget är riktigt bra!

27-1051_m.jpg

F

F.d. 52919

Guest

Vi har gamla cyklar som används i regn och rusk får därför hänga bakpå!

F

F.d. 8036

Guest

Vi kör med våra hemmacyklar (Skeppshult) men funderade ett tag på att
skaffa någon lättare cykel just för att man ska lyfta upp dom på stället.
Fann dock en bättre (och billigare) lösning genom att få ett höj- och sänkbart ställ på den nya bilen.

Dessutom blir dom inte alls så smutsiga när dom hänger högt uppe.
Har ett skydd som inte används då jag rätt snabbt kom underfund med att
jag använde mer tid till att sätta på och ta av detta än det tog att skölja av cykeln emellanåt och dessutom hindrade det sikten från backkameran

Nästa gång blir det nog hybridcykel, typ Lifebike.

Senast redigerad av en moderator:

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025

Har också skaffat Biltema's hopfällbara cyklar.
(Håller med om att man får pumpa däcken rätt hårt.)
Köpte även Biltema's fodral till cyklarna, så man kan undvika att de trasslar in sig i varandra eller något annat.
Vi använder iofs cykel ganska sällan, men jag upplever ändå dem som ett bra alternativ till att ha cykeln hängande på utsidan av bilen (om man har plats).
Rätt skönt att slippa göra rent cykeln innan man ska börja använda den.

Bettan o Einar

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Funderar också på att skaffa hopfällbara cyklar. Ingår det fordral i Biltema:s cykelpaket eller köper man det separat?
Om så är fallet, artikelnr?
Känns cykeln stabil, för små hjul innebär större instabilitet men 20" kanske är ok?

F

F.d. 52918

Guest

Kör med våra säkert 15-20 år gamla cyklar,så länge dom fungerar så.:mcride:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Funderar också på att skaffa hopfällbara cyklar. Ingår det fordral i Biltema:s cykelpaket eller köper man det separat?
Om så är fallet, artikelnr?
Känns cykeln stabil, för små hjul innebär större instabilitet men 20" kanske är ok?

Hej!

Här kommer art nr: för väskan.

Förvaringsväska till hopvikbara cyklar Biltema Art. Nr: 27185 199:-

Lycka till!

Senast ändrad:

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025

Vi köpte två av detta typen. De förvaras i garaget i bilen och står skyddade lätt att plocka ut.

Bilagor

• IMG_3760.JPG
    IMG_3760.JPG
    3,1 MB · Visningar: 24

Max M

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022

Vår 1: a HB någonsin ska hämtas på lördag. Den har ställ för cyklar utanpå bak. Ska nog väga den (HB) innan cykelköp. En 3: hjuling är lätt ....:D
// Max
Tack för alla svar.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Vi valde att avstå cykelställ i vår nya bil och köpte dessa hopfällbara cyklar, som med lätthet ryms i garaget i stället.
Bild-6806.jpg
//Kjell

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Både KAMA och Camping Store säljer dem från 2995 kr och uppåt.
Vi köpte dem, sprillans nya, via Tradera för 1235 kr/st. Butiken som sålde cyklarna via Tradera heter FIND IT.
//Kjell

Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest

Vi kör också med Biltemas hopfällbara cyklar, men avskalade allt onödigt som skärmar osv.På det viset fick vi ner vikten ett par kilo.

De är jättebra, stabila och fina att cykla. Lätta att vika ihop. Krånglar aldrig.

Vi köpte även 2 st bärväskor, men de är nu till salu.

hälsning
anita&jyrki

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Oftast blir det min gamla Skeppshult; 20 år i juli och frugans Mifa från Aldi. Ibland blir det Tandemen eller våra Alu cyklar från OBI. Tycker att det blir lite jobbigt med mini på långturer.

Senast ändrad:
Toppen