• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cyklar i garage

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.615
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hej!
Vi har tänkt skaffa elcyklar och dessa vill vi helst ha i garaget, som är ganska stort.

Vad finns för tankar kring detta? Tacksam för ide'er och goda exempel!

Trådar finns men komna till ålders.

Livibil
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Cyklar i garage

Vi har våra två elcyklar fastsurrade efter en väggen i garaget.

Har kollat lite på riktiga cykelställ för fast montering i garaget. Visserligen blir det snyggare och enklare att ställa in och ta ut cyklarna, men det tar bra mycket mera utav utrymmet än som nu när vi surrar dem i väggen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Cyklar i garage

Jag har ett Fiamma cykelställ till våra elcyklar som håller dem bra på plats. Rännorna för hjulen har jag tagit bort för att spara utrymme så cyklarna kan stå närmare varandra. (bild kommer)

Vad jag saknar är ett 230 volt uttag intill för att kunna ladda batterierna på plats när vi står på el, men det kommer jag kanske att montera in i sommar.
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Cyklar i garage

Har användt de här Thule fästena i flera olika bilar. Förutsätter snabblås på cyklarnas framhjul.

Leif
 

Bilagor

  • Thule 593-1.JPG
    Thule 593-1.JPG
    769,6 KB · Visningar: 37

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Cyklar i garage

Vi har samma enkla lösning som tidigare nämnts. Vi har våra Smart elcyklar surrade mot bakväggen med spännband fastsatta i fasta lastöglor. Detta har fungerat bra och tar minst plats samt väger i princip noll. Man vinner kanske några minuter i tid med ett cykelställ men det tar mera plats, adderar vikt samt kostar några tusen.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Cyklar i garage

Så här har vi:
 

Bilagor

  • Bagasjerommet.jpg
    Bagasjerommet.jpg
    90,8 KB · Visningar: 34

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Cyklar i garage

Samma typ av ställ som mitt men där jag tagit bort rännorna för hjulen, sparar plats på höjd och bredd.

elcyklarstall.jpg
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Cyklar i garage

Har ett cykelställ i garaget där El-cyklarna står stadigt och skyddade.
Har även monterar ett 230 uttag i garaget för att kunna ladda när vi har el.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.615
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Cyklar i garage

Utmärkta lösningar!

Tänker att man ofta själv också måste in i garaget för att fästa cykeln eller att den fastnat i något.

Hur är det med den varianten där stället löper på en anordning som gör att cyklarna kan fästas på stället utanför garaget för att sedan skjutas in - tar för mycket plats? Någon erfarenhet?

Ser att det är vanligt med minicyklar -gäller det även elcyklar? (Möjligen lämpligt för annan tråd?)

Livibil
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Cyklar i garage

Utmärkta lösningar!

Tänker att man ofta själv också måste in i garaget för att fästa cykeln eller att den fastnat i något.

Hur är det med den varianten där stället löper på en anordning som gör att cyklarna kan fästas på stället utanför garaget för att sedan skjutas in - tar för mycket plats? Någon erfarenhet?

Ser att det är vanligt med minicyklar -gäller det även elcyklar? (Möjligen lämpligt för annan tråd?)

Livibil

Vi har 26 tums elcyklar..cyklarna står"skavfötters"..fördelen med min cykelställ är att det går ta bort på en minut om man behöver plats till nånting annat.
 
Toppen