• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cykelställ

F

F.d. 30012

Guest
Hej.
Har inget fast monterat cykelställ på HB'n och vill heller inte ha det.
Men har sett att Thule har endel varianter som man monterar på dragkroken, är det någon här som har erfarenhet av dessa och kan rekomendera modell?
//Petri

Bilagor

• thule_velocompact_7pin_3bike_927000_main_sized_540x200.jpg
    thule_velocompact_7pin_3bike_927000_main_sized_540x200.jpg
    9,9 KB · Visningar: 984

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Sv: Cykelställ

I tidningen Råd&Rön finns ett test från 2015-04-21 där 8 modeller av så kallade saxmodeller. Tidningen skrev bland annat " Cykelhållare som fästs på bilens dragkrok är snabba att montera och enkla att använda. Men de riskerar att skada både cykel och bil, och sitter de fel kan de vara rent olagliga." Vidare skrev de " ...men cyklarna sitter inte fast särskilt väl och riskerar därmed att skada varandra eller bilen. Dessutom riskerar de att sitta i vägen för bakljus och nummerplåt, vilket är olagligt."

Rekommendationen var därför "[FONT=&quot]Det är inte heller en produkt som passar för att transportera de dyraste cyklarna, eller om man ska på långresa."[/FONT]

Bäst i test blev [FONT=&quot]Thule Express 970[/FONT]. Rekommendationen måste därför bli just plattformsmodell vilken förmodligen är en sådan som trådskaparen har med i sitt inlägg. Thule torde vara marknadsledande.

Johan K.

F

F.d. 30012

Guest

Hej.
Tackar för svaren.
Vet ni vad modellen heter på de ställen ni har Anders och Leif? Thule har 6st olika modeller av dessa plattformsställ.
//Petri

F

F.d. 30012

Guest

Köpte mig ett Thule Euro way G2 och testade detta till Motala i helgen. Kan säga att jag är supernöjd med detta ställ. Tack för tipset Anders :)

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Vi kör med ett Thule Easy Fold 932 (hopfällbart & låsbart) ställ m inbyggd ljusramp o de funkar mkt bra m två cyklar på stället.
Thule säljer en mkt praktisk väska till stället så det är enkelt att hantera ur vägen i garaget när vi inte tar med cyklarna.

F

F.d. 30012

Guest

Så är det nog, och klarar du inte undanmanövern så kanske du tom stryker med.
Hmm, kanske bäst att "torrköra" på garageuppfarten ;)

Toppen