• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykelhållare för tandemcykel

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Har nu en hållare för två vanliga cyklar men det skulle vara bra att få med vår tandemcykel i stället. Har inte dragkrok eller stort garage så min plan är att modifiera cykelhållaren. Tacksam för förslag eller erfarenheter.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har nu en hållare för två vanliga cyklar men det skulle vara bra att få med vår tandemcykel i stället. Har inte dragkrok eller stort garage så min plan är att modifiera cykelhållaren. Tacksam för förslag eller erfarenheter.
Visa en bild på din cykelhållare. Spontant känns det som om du kan skarva samman två aluprofiler till en lång och sedan såga av i lagom längd. Spara ändpluggarna så blir det snyggt. Det bör vara lätt att hitta skarvdon som passar in i spåret på undersidan.
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Har provat detta men de befintliga profilerna har en skarv på mitten och denna ger med sig redan av lasten av en standard cykel. Skulle behöva en kraftigare profil utan skarv.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hmm. En lång tandemCykel på skenor, känns tveksamt.

Kanske vertikalt i stället (förlåt vitsen)
Ta bort en skena, sätt en horisontal alubom högst upp i cykelstället
Köp en Reptalja från Biltema, kroka i mitten på bommen o i cykelns viktcentrum.
Hissa. Nu är det lätt att vrida cykeln till vertikalläge, Fäst mot stället med remmar.

Min nya elcykel är för tung att lyfta upp. Frugan cyklar inte längre. Jag tog bort en
skena och satte dit ett lyftblock. Det känns som att cykeln åker upp av sig själv.IMG_0879.jpeg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har provat detta men de befintliga profilerna har en skarv på mitten och denna ger med sig redan av lasten av en standard cykel. Skulle behöva en kraftigare profil utan skarv.
Hur lång är tandemcykeln? Det kan ju bli lite opraktiskt om den sticker ut för mycket på sidorna? Lasten får bara sticka ut 20cm på sidorna.
 
Senast ändrad:

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Tack för era förslag. Övre fästena för hållaren är dock placerade bara knappt halvvägs upp på bakre gaveln så cykeln måste nog stå horisontellt.
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Hur lång är tandemcykeln? Det kan ju bli lite opraktiskt om den sticker ut för mycket på sidorna? Lasten får bara sticka ut 20cm på sidorna.
Den är lite längre än
Hur lång är tandemcykeln? Det kan ju bli lite opraktiskt om den sticker ut för mycket på sidorna? Lasten får bara sticka ut 20cm på sidorna.
Om jag tvärställer framhjulet så sticker inget ut på sidorna. Känns inte bra att ha något som sticker ut även om det är tillåtet.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Den är lite längre än

Om jag tvärställer framhjulet så sticker inget ut på sidorna. Känns inte bra att ha något som sticker ut även om det är tillåtet.
Kan du inte plocka av framhjulet vid transport? På de flesta cyklar är ju detta en enkel manöver. Finns ju till och med cykelhållare för biltak där man sätter fast själva framgaffeln i stället.
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Kan du inte plocka av framhjulet vid transport? På de flesta cyklar är ju detta en enkel manöver. Finns ju till och med cykelhållare för biltak där man sätter fast själva framgaffeln i stället.
Nja, skivbroms och navdynamo ger merarbete och det är tillräckligt att vrida hjulet ett kvarts varv.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har en bekant som hade en tandemcykel med viktoria påhängare.
Han hade en kompis som körde när han tagit lite, han var ju inte förare utan passagerare.
Det var på 60-talet.
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Jag har en bekant som hade en tandemcykel med viktoria påhängare.
Han hade en kompis som körde när han tagit lite, han var ju inte förare utan passagerare.
Det var på 60-talet.
På 50-talet hade jag en granne som hade en släkting i Göteborg, drygt 10 mil därifrån. Släktingen kom ofta på besök åkande på en tandemcykel med påhängsmotor, med fru och barn. Det var andra tider..
Jag tackar för alla tips och idéer och skall nu göra en prototyp. Återkommer med resultatet.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Alla cykelställ är ju allround och inte anpassade för något som är ovanligt.
Man får nog konstruera lite nytt för att anpassa, sånt är mycket lättare när man står framför det hela.
En elmotor med stort batteri skulle ju kunna göra turerna ganska långa. Kan man få tag i en skrotad elcykel skulle man kunna till motorn. Känner en som har påhängare men han är ganska dyr det är sådana han renoverat själv.
Det är väldigt roligt att kunna upptäcka en ny plats man kommit till med två hjul man ser ju sånt man aldrig ser från bilfönstret.
 

Helena & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
28381
Medlemskap
2024
Kanske du har en kompis med svets som kan hjälpa till? Man yxar till detta på ett par timmar. Tag med en sexpack bira så blir det rätt trevligt oxå. Har en cargobike som väger 60kg på ett ombyggt ställ. Den lastar jag själv upp utan hjälp. Nä, har ingen kompis med svets utan fick fixa själv. Biran kom frugan med
 
Toppen