• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cykel eller inte

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Sv: Cykel eller inte

Cykeln är ju det självklara kompliment till husbilen.
När markisen är utrullad, möblerna står under, mat och dryck avnjuten, är det underbart att få röra på sig lite grann. In till byn eller staden, titta på stadslivet i skymmning, en glass o kaffe i en bar. sen är det bara att rulla hem igen o sova, med sköna drömmar om morgondagen.

Mvh
larsemil

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Här har ni en som är lite motvall. Har släpat med cyklar många år utan att använda dem särskilt ofta. När vi bytte bil 2007 skippade vi cykelstället och har inte saknat cyklarna så mycket.

Instämmer! Promenerar hellre med hunden. Cyklar bak på bilen gör den längre och mer svårparkerad!

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Hej.

Det finns ju en medelväg till att ta med fullstora cyklar.
På Biltema såg jag en hopfällbar cykel. Den är treväxlad (inbyggd växel) och verkar tillräckligt stadig för cykeltur i semesterfart.
Fäller man ihop den så tar den inte mycket plats, och den väger bara 14 kg.
Yosemite 20" - Biltema

Är det någon som vet lite mer om fällbara cyklar?
Duger de att cykla med på kortare turer?

Nyfiken på detta alternativ... /Roy
Perfekta campingcyklar!
Vi har två stycken av dessa i garaget... (kolla på bilden på 'min husbil')

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Perfekta campingcyklar!

Hej K & P Express.
Det ser bra ut i garaget.
Hur är Biltemacykeln att cykla på? jag testade i varuhuset men det är trångt emellan diskarna...

Mvh /Roy

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej,
vi har också skaffat oss Biltemas hopfällbara cyklar.
De är helt ok att cykla på och duger mer än väl för de cykelturer som vi tänker ge oss ut på. Vi skulle lätt få plats med de fullvuxna cyklarna på cykelstället där bak men de får stanna hemma. Jag tycker att vikten spelar en viss roll eftersom cykelstället är maximerat till 50 kg. Vi räknar med att då och då dessutom behöva ta med en av barnbarnens cyklar.
V-backen :wink:

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Perfekta campingcyklar!

Hej K & P Express.
Det ser bra ut i garaget.
Hur är Biltemacykeln att cykla på? jag testade i varuhuset men det är trångt emellan diskarna...

Mvh /Roy
Hej,
att cykla på olika cyklar är som att köra olika bilar... jag själv har olika bikar, en att trampa runt med i stan, en att trampa runt Vättern (8ggr!), en som inte rör sig en millimeter (motionscykel). Dom i garaget duger gott att cykla med kanske på turer runt 3 till 5 kanske 6 kilometer, detta är vår bedömning. (Jag skulle inte cykla Vättern runt med denna!!!)

F

F.d. 4927

Guest

Hej.

Det finns ju en medelväg till att ta med fullstora cyklar.
På Biltema såg jag en hopfällbar cykel. Den är treväxlad (inbyggd växel) och verkar tillräckligt stadig för cykeltur i semesterfart.
Fäller man ihop den så tar den inte mycket plats, och den väger bara 14 kg.
Yosemite 20" - Biltema

Är det någon som vet lite mer om fällbara cyklar?
Duger de att cykla med på kortare turer?

Nyfiken på detta alternativ... /Roy
Har man cykelställning på bilen spelar det ingen roll - tycker jag - om cyklarna är stora, men ska man ha de i garage är förstås storleken viktig.
Biltemas stora cyklar är av medelmåttig till dålig kvalité. Deras fällbara kan jag inte yttra mig om, men i den kategorien finns mycket skräp - förmodligen för de är lätta att sälja till båt- och eventuellt också husbilsägare.
Jag skulle rekommendera Brompton om man vill ha en kvalitets fällbar cykel. Å andra sidan kostar den en del sköna slantar, men betalar sig i långa loppet.

Lasse

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!

Köpte förra året cyklar från Biltema, Yosemite 20. Har cyklat en hel del på denna cykel bl.a Borensberg till Berg slussar och åter. Jag tycker cykeln är helt OK att cykla på och så är den liten och smidig. Naturligtvis är det skillnad på cykel och cykel och Biltemas cyklar kanske inte håller bästa kvalité, men än så länge är jag nöjd med vårat köp. Kan väl tillägga att vi monterade handtag på styret som gör att du kan sitta mera rakryggad när du cyklar. Som jag sagt tidigare.....kan och vill inte vara utan våra cyklar! :mcride:

Toppen