• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cykel eller inte

L

Lelle_22

Guest
Planerar att åka till Mosel i sommar.
Funderar på om cyklarna skall med. Mycket vikt.

Har någon varit på resa med lastade cyklar som aldrig kom till användning?
Har någon varit på resa utan cyklar och ångrat att dom inte var med?

Just i Mosel verkar det vara ganska mycket backar uppför - åtminstone en väg.
Kanske man kan spara vikten och promenera några kilometer eller kanske hyra cykel på plats om man nu måste cykla.

Hur skall jag göra?

Lelle_22

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025
Sv: Cykel eller inte

Ta med cyklarna Lelle! Enda nackdelen skulle ju vara ökad bränsleförbrukning men det tror jag är helt försumbart. Vi gjorde en Europaturne förra sommaren och hade oerhört mycket glädje av cyklarna. Vi cyklade i Budapest, i Wien och i Tyrolen bl a. Ger absolut en extra dimension åt husbilsåkandet. Våra cyklar är alltid med.
//Sture

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Lelle lelle, jag vet hur det blir! Möjligen kan ni få för er att ta cyklarna till öltältet på ställplatsen eller campingen men jag tror att styrstångsfylla också är ett begrepp i Tyskland så jag avråder på det bestämdaste trots att toleransen mot sådant beteende säkert är större i Tyskland än i Sverige.

För att svara på frågan så förhåller det sig så att om man har cyklarna med sig så blir dom inte använda och åker man utan cyklar så saknar man dom hela tiden.

Så är det, tyvärr, men man kan ju alltid hyra om cykelbacillen slår till!

Själva åker vi ingenstans utan cyklar! :)

gummibåt.jpg

Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Mosel är som gjort för cyklar, upp eller ner för mosel märks knappast. Upp eller ner i vinodlingarna märks så mycket mer.
bosse b

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Vi saknade inte cyklarna när vi var där utan vi åkte till en ort och gick och kikade där sen åkte vi vidare till nästa ort osv .

Någon som var vid Burg Eltz när dom var där ?

Burg Eltz - Google-sökning

Hej!

Va har varit vid Burg Eltz vilket var fint, men dit var ingen väg man cyklade. Men Moseldalen i övrigt passar sig mycket bra till cykling...

Kjelle

J

Jarn

Guest

Har varit vid Moseldalen ett antal gånger och är det någonstans som det är lätt att cykla, så är det där, så länge man håller sig längs floden i alla fall.

Mycket trevligt att kunna cykla mellan orterna och stanna till ibland för att prova lite vin.

Även när det är vinfester kan det vara bra, för det är inte alltid det då finns plats i just den byn där festen är, då kan man ju cykla några km.

Också trevligt tycker jag att cykla till någon sluss och stå där o titta.

På vägen kan du ju också stå på Stellplatsen i Köln som ligger precis vid kanten av Rhen och då har du också nytta av cyklarna, 5 min till Domen.

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025

Vi var ner till Mosel och hade med cyklar förra sommaren. De kom verkligen till användning i Moseldalen. De kom även till nytta från stellplatzer och in till centrum i städer på vägen ner .

Hoppas ni får en bra resa :):)

/Marita och Olle

PS Vi "vägde" upp husbilen till 3850kg innan vi åkte, annars hade vi kört med övervikt.

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej Lelle!

Ta med cyklarna! Mosel är som gjort för cyklar. Hur mysigt som helst att cykla mellan de små byarna. För övrigt har vi alltid cyklar med oss, det finns säkert mycket annat onödigt som man kan välja bort om man tänker på vikten. Cykel är en frihet i sig! Som tidigare skribent redan sagt, Burg Eltz är inte lämpligt att cykla till. Se till att jobba på konditionen :msn_sick:, det är en ganska jobbig promenad till borgen.....men vad gör det? Det är sååå vacker natur.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Vi har precis samma erfarenhet, både från, Rhen, Mosel och Kroatien, som alla Ni som hade med Er cyklarna och även använde dem. Absolut en bonus!
Hälsningar Kjell

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Här har ni en som är lite motvall. Har släpat med cyklar många år utan att använda dem särskilt ofta. När vi bytte bil 2007 skippade vi cykelstället och har inte saknat cyklarna så mycket.

Saxman

FD HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
4376
Medlemskap
2021

Reser aldrig utan cyklar och är övertygad om att de skulle vara saknade om de inte fanns med.

Jag vet inte hur Burg Eltz kom in i diskussionen, men missa inte denna om ni är Mosel-området.

Senast ändrad:

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej igen!

Ett litet tips är att om man är bekväm kan man cykla med Mosel och njuta av medlutet och sedan ta någon av passagerarbåtarna tillbaka.

Kjelle

moffa

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
5326
Medlemskap
2025

Att åka utmed Moselfloden är fantastiskt, så oerhört mycket fint att se. Vi har ibland undrat varför vi tog med cyklarna på våra resor, men denna gången så fanns det verkligen behov av dem. Visst kanske det går att hyra en cykel, men friheten att ha en egen är toppen. Då kan du dra iväg precis när du vill.
Hoppas att ni får en mycket fin och sevärd resa, önskar er LYCKA TILL.
icon7.gif

Hälsningar från mommo

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Om man har en elcykel (egentligen hybriddrift: el + muskelkraft) så tvekar man inte inför uppförsbackarna. Med dubbla batterier (varav ett som reserv) så blir det lite för tungt för cykelhållaren, men det tar inte många sekunder att plocka av batterierna. Vi har kört med modellen Giant Twist sedan ett par år och vill verkligen inte resa bort utan cykel.
aake

F

F.d. 2037

Guest

Kan bara hålla med de flesta i inlägget. Ta med cyklar till Mosel, och även till andra ställen. Vi har alltid cyklar med och nyttjar dom.

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Hej.

Det finns ju en medelväg till att ta med fullstora cyklar.

På Biltema såg jag en hopfällbar cykel. Den är treväxlad (inbyggd växel) och verkar tillräckligt stadig för cykeltur i semesterfart.
Fäller man ihop den så tar den inte mycket plats, och den väger bara 14 kg.
Yosemite 20" - Biltema

Är det någon som vet lite mer om fällbara cyklar?

Duger de att cykla med på kortare turer?

Nyfiken på detta alternativ... /Roy

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Hej.

Det finns ju en medelväg till att ta med fullstora cyklar.
På Biltema såg jag en hopfällbar cykel. Den är treväxlad (inbyggd växel) och verkar tillräckligt stadig för cykeltur i semesterfart.
Fäller man ihop den så tar den inte mycket plats, och den väger bara 14 kg.
Yosemite 20" - Biltema

Är det någon som vet lite mer om fällbara cyklar?
Duger de att cykla med på kortare turer?

Nyfiken på detta alternativ... /Roy
För vikten, skulle jag aldrig välja en hopfällbar, möjligen av utrymes skäl. Min fullstora väger 18 kg Jag åker ofta turer på 4-5 mil, och då är dom hopfällbara inte roliga. inom campingen möjligen till byn ett par kilometer bort duger dom bra.
bosse b

Senast ändrad:

Anita o Dan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2027

Cyklar är alltid ett "måste" på semestern.
Vi tar alltid våra standardcyklar med på bilen och jag får även plats med min lätta racercykel för lite mer pressad motionsåkning.

Toppen