• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cykel/elcykel

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Cykel/elcykel

Ja knarrevik!
Jag köpte häromdagen till min 2st 22-24 "ms Skärmar av plast på Biltema pris 59.90:- tog bort den främre original skärmen Satte den längsta köpta där, flyttade den bakre original skärmen framför bakhjulet upp & ner vänd samt monterade den andra köpta skärmen där bak som vanligt.
Fick göra 2 st rostfria platt järn, ett som stöd från framlyckta till skärm, den andra som hållare till köpta bakskärmen!
Nu blir inte cykeln skitig"!!!!!
Cyklar i minusgrader ca: 3.2 mil med "mycket" motor, & inte är det slätmark!!!!
Mvh! "Ps" hoppas förklaringen duger "Ds"

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Så är vi där strax vid 16 kr litern och då ter sig beslutet att köpa en elcykel
med påhängsvagn inte så långt borta. För att ta sig till affären tor. Det torde bli en Orion Slim, bäst i pris och likvärdig med dyrare. Eller har jag fel?

mvh
Fincan

"alla lever vi under samma himmel men har olika horisonter"

kentsynne

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024

hej på er, det blev en elcykel orion pulse har suttit och jämfört och hittar ingen väsentlig skillnad på den och dom dyrare.
mvh Kent

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2025

Hej! Ni verkar ha haft trevligt och cyklat har ni gjort vilket fick mig intresserad av att få lite råd av Er om ni har lust.
Tänker skaffa 2 st elcyklar och blev intresserad av Orion Smart.
Kan ni meddela var ni köpt dessa är jag tacksam.

Hälsningar
Ove

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2025

Har någon köpt en ihopfällbar elcykel av företaget KETONIC i Falköping???
I så fall vad är er erfarenhet?

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Vi har köpt 2 hopfällbara av dom.
Dom har funkat bra i sommar. Vi har kört en hel del, särskilt nere i Kroatien.
Bra att dom har 250 Watt motor och 36 Volt

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Ett uttryck till El-cykelns lov

Vi var ute nyss i Spanien 48 dagar och hade med oss två Orion elcyklar. Vi prioriterade elcylkarna så högt att i stort allt annat i garaget åkte ut. Vi har bara en liten plåtis. Så med två cyklar två slöstolar och ett bord i skuffen så var det fullt.

När vi bodde på camping kunde vi ta oss en radie på 1mil/20min.
När vi fricampade cyklade vi och ingen snodde vår plats.
När vi handlade slapp vi släpa på varorna.
När vi åkte runt i sommar kom det spontant andra som provade våra elisar och blev överlyckliga. Jag tycker kombinationen elis och husbil är oslagbar.
Hart Breake.JPG

Det handlar inte om att vara lat. Det handlar om att kunna ersätta moppen eller mc, med cykelns fördelar. Jag är livsnjutare och min elis har fick mig att njuta mer.

kersa

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026

:mcride:Hej hämta min nya Scott Elit montenbike i fredags cykla från Falköping och hem kändes bra bytte dom grova däcken och montera smalare däck som passar mer till bättre stigar och vägar med täckande skärmar .
Min cykelcross blev stulen i Italien i höstas man får hoppas på bättre tur nu.
Ha en bra cykelsommar

F

F.d. 29754

Guest

Hur laddar du cykeln? Det är ju 36V. Kan du på något sätt konvertera 12V i bilen till 36V, så cyklen alltid är laddad?

Vidaliv

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024

Hej,SirMcLain, har ni någon bild eller kan ni ta en bild på hur det ser ut i skuffen när cyklarna är på plats? Inbillar mig att det inte finns så mycket plats kvar för allt annat som ska med på resor. Men man kan kanske skärpa sig när det är dags att packa igen.
Vi är nya i husbilsvärlden och köpte en Adria Twin i Tyskland i våras. En resa till Sydspanien har vi hunnit med. då utan cyklar. Nu ger vi oss av mot Italien snart igen och tänkte köpa cykelhållare i Tyskland på vägen ner. Vi får ha våra vanliga minicyklar i sängen när vi kör till Hamburg.
Kjellbergs idé att göra gemensamt inköp av elcykel är intressant. Drar du igång den idén, ny tråd, så vi kan se hur stort intresse det finns? EvaoBeppe

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Vi har två elcyklar sedan tre år och är nöjda. Har fått byta batterier efter två år vilket var dyrt men de nya lär ha högre kvalitet så vi får se nästa sommar hur de mår då. Vi har cyklarna i garaget fastspända med spännband från biltema. Det har funkat bra. Cykel 1 har två band till fästpunkter i bakväggen och spänns fast mot väggen med ett band fram och ett bak. Cykel 2 spänner jag med ett band på mitten i cykel 1. Detta har fungerat i tre år utan problem och några skenor eller dyl i golvet har jag inte behövt. Cyklarna bygger ca 40 cm från väggen så vi har fortfarande bra med plats för annan packning. Elcyklar rekomenderas starkt:)

F

F.d. 29754

Guest

Bestliner. Kan du ladda cyklarna under färd? Inget kul med tomt batteri, när man är på semester

F

F.d. 50069

Guest

Hej på er alla "glidare":wink:

Vi har köpt Elcykel av märket EcoRide. Då av det hopfällbara slaget. Vi har ingen erfarenhet av Elcyklar men vi är klockrent nöja med vårat köp.

Framför allt så gillar vi service och tillgänglighet av dem som man handlar av.
Batteriladdaren dog till våran Cykel och ett samtal till EcoRide och en ny låg i Postlådan efter två dagar utan snack.....Det är bra!

Sedan har vi köpt till en laddare 12v till 36v som vi bara sätter i cigguttaget, lätt som en plätt.

Batteriet under passagerarstolen och ladda under färd.

Marie-Anne & Anders

F

F.d. 29754

Guest

Var köpte ni 12V till 36V någonstans? Och det funkar bra?

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Bestliner. Kan du ladda cyklarna under färd? Inget kul med tomt batteri, när man är på semester
Ja via en inverter då jag bara har laddare för 230V. Det funkar när man kör men när man står stilla tar det för mycket ur batteribanken trots 280W solceller. Det tar ganska lång tid att ladda upp batterierna till cyklarna om de är helt tomma (5 timmar). En lång dagsetapp duger dock fint.
Min erfarenhet är att det går åt ca 60 amp ur bateribanken per cykel att ladda från tomma batterier. Det är de dubbla omvandlingarna som tar mycket i förluster. Cyklarna är på 36v 10 amp som tas från 12v upp till 230v och växelriktas för att sedan likriktas och tas ned till 36v. Hela denna omvandling har tyvärr ca 50% förluster vilket ger 120amp ur batteribanken på fem timmar.
Så mycket ger inte solcellerna på samma tid vilket då ger ett nettominus. Under körning fixar bilens generator detta utan problem:) Hade jag hittat bra laddare som inte förstör de dyra cykelbatterierna direkt från 12v till 36v hade det blivit mycket bättre men de universalladdare som finns på marknaden litar jag inte på ihop med de dyra cykelbatterierna

Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest

Hej, vi har ännu inte testat men vi skall neråt Europa snart och då får jag testa!
Orsaken till att vi köpte en 12 till 36 voltsladdare är att jag har hört att orginalladdaren kan ta stryk av en 12 till 220voltsomvandlare.
Varför vet jag inte och 220voltsomvandlaren behövs till annat under färd.

Vi återkommer med funktionsrapport.

Ha det gött

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Hej på er alla "glidare":wink:

Vi har köpt Elcykel av märket EcoRide. Då av det hopfällbara slaget. Vi har ingen erfarenhet av Elcyklar men vi är klockrent nöja med vårat köp.

Framför allt så gillar vi service och tillgänglighet av dem som man handlar av.
Batteriladdaren dog till våran Cykel och ett samtal till EcoRide och en ny låg i Postlådan efter två dagar utan snack.....Det är bra!

----------------------
Är det fotbroms till bakhjulet på den??

Toppen