• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cykel/elcykel

trollthörne

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8610
Medlemskap
2025
Hej!
Någon som har nått bra tips på hur man ska spänna fast cykel i lastutrymmet på husbilen, vill inte ha den hängande ute pga stöldrisken. Någon som har bra tips på elcyklar?

F

F.d. 52908

Guest
Sv: Cykel/elcykel

Köpte var sin elcykel av märket Promovec (dammodell)förra året. Det är en dansk cykel som driver på framhjulet, vilket jag gillar eftersom man då får ett vanligt växelnav med broms på pedalerna. Har kört mer än hundra mil, kan inte förstå att det blir så mycket men jag har kollat med RunKeeper. Man kan välja mellan gas på handtaget eller fasthållande. Viktigaste är nog batteriets kvalité och det påverkar också priset. Mycket kul att cykla för det finns inga uppförsbackar eller motvind. Rekommenderas
/Sören

F

F.d. 52908

Guest

Hej flor16. Nä det är ingen moppe. Det är en 28 tum cykel och kravet är då att man måste trampa(behöver inte trycka på) bara röra dom framåt. Den får inte dra över 25 km/Tim då lägger elmotorn av. Då behöver man inte hjälm, skatt eller försäkring, mycket praktiskt, dessutom känns en 28 tummare som en vanlig cykel
/Sören

jalle

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2025

Har sedan ett par år två st elcykel hängande bak.vi tar av batterierna Och har ett kapell över som skydd.Borde inte vara lika intressanta utan battrirerna...
Jalle

quist

FD HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
6924
Medlemskap
2022

Cykel ställ är helt suveränt enkelt
Finns flera alternativ hos kama

Ha en trevlig kväll

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Försök inte att skruva dit det själv om du inte vet var de dolda förstärkningarna finns. Det finns någon i klubben som beskrev hur han tappade både cyklar och ställ. En stor del av bakväggen försvann också.

trollthörne

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8610
Medlemskap
2025

Hej!
Har kollar runt lite , kollat på både Ratbike och Ecoride, vet inte när du blev av med din Ecoride men om man tittar på cykeldata så är ju Ecoride ganska mycket före, Dels har dom 36 V och 250 w motor , sen har dom en cykel som är "färdig" med korg fram och gashandtag mm,,, Kommentera gärna ;-)

Kjellberg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2025

Till Kent kan jag svara att jag haft min Orion i snart ett år nu och den är helt fantastisk , det enda är att jag bytt till punkteringsfria däck eftersom vinterns flis går genom vanliga däck

Svahnarna

HBK Medlem
Kommun
Aneby
HBK-Nr
177
Medlemskap
2025

Varför är Orion så mycket billigare, nästan halva priset mot Ecoride?

Freeman

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6293
Medlemskap
2022

Hej igen, det är fyra år sedan jag köpte Ecoride hade den ca 2år innan den blev stulen, cykeln stod alltid inomhus när jag inte cyklade trots det rostade den sedan är det stor skillnad på att köra Ratbiken är mycket smidig, tycker du ska prova.

F

F.d. 55395

Guest

Här står dom still spännbandet 1 varv om sadelstolpen så glider de ej i sidled

Bilagor

• IMG_1344.JPG
    IMG_1344.JPG
    2,3 MB · Visningar: 13

Kjellberg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2025

Varför är Orion billigare det undrar även jag har en bekant som köpt en dubbelt så dyr elcykel av känt märke och när vi kollade så är det samma batteri,samma styrenhet, samma motor ,samma Shimanoväxlar och aluminiumram Det enda är namnet som skiljer. 90procent av alla elcyklar görs i Kina,där vi alla kan gå in och lägga en beställning där bestämmer vi även vad som ska stå som firmamärke på ramen,det blir sedan avgörande för pris till kund,så är det med många märkesvaror.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Är det någon som har erfarenhet av Orion Smart (4495 kr)?

image1_7f1ed0c5e254a51f356be37691e620e8.jpg

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Tja! Jag och frugan cyklade runt på dom (Orion) i 48 dagar i Spanien. Vi kom tillbaka just nu.
Hart Breake.JPG

Cyklarna har fungerat klockrent. Vi har cyklat minst 20 mil under resan. Som längst 4,5 mil på en dag och laddning. (hmm och jag väger ju lite). Vi har förvarat dom i skuffen på vår lilla Plåtis utan problem.
DSC_0164.JPG

Toppen