• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ctek battery sense felaktig?

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Noterade en skum sak när jag använder mina ctek battery sense, en på startbatteri och en på bodelsbatteriet.

På mitt bodelsbatteri så visas laddning på ca 14,6v när jag har bilen igång och sjunker till 12,5v när jag stänger av men på startbatteriet visas runt 12,2v konstant utan förändring vilket tyder på att den inte laddar enligt ctek.

En väldigt enkel fråga som jag är 99,9% säker på men visst sitter bodelsbatteriet under höger förarstol och startbatteriet under golvmattan på förarplatsen på en fiat Ducato 2022 så jag inte namngett dom fel?

Vi är på resande fot så kan inte testa med multimeter då den ligger hemma men kan väl inte vara något fel på generatorn om bodelsbatteriet laddas? Det bör väl gå först till startbatteriet och sen till bodelsbatteriet?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej,

Noterade en skum sak när jag använder mina ctek battery sense, en på startbatteri och en på bodelsbatteriet.

På mitt bodelsbatteri så visas laddning på ca 14,6v när jag har bilen igång och sjunker till 12,5v när jag stänger av men på startbatteriet visas runt 12,2v konstant utan förändring vilket tyder på att den inte laddar enligt ctek.

En väldigt enkel fråga som jag är 99,9% säker på men visst sitter bodelsbatteriet under höger förarstol och startbatteriet under golvmattan på förarplatsen på en fiat Ducato 2022 så jag inte namngett dom fel?

Vi är på resande fot så kan inte testa med multimeter då den ligger hemma men kan väl inte vara något fel på generatorn om bodelsbatteriet laddas? Det bör väl gå först till startbatteriet och sen till bodelsbatteriet?
Startbatteriet sitter under golvet förarsidan, laddar inte startbatteriet borde du märka det snart då det är tomt,kan ju vara felindikering!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej,

Bytte plats på dom och fortfarande ser det inte ut som det laddar till bilen. Får heller inte tag i någon multimeter på midsommardagen..... klurigt
Är du säker på att du får kontakt med Ctek:en vid startbatteriet. BT är ganska svag.
Är dessutom batteriluckan på kan det vara svårt att få kontakt med den.
Det finns även temperaturmätning, fungerar den.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Är du säker på att du får kontakt med Ctek:en vid startbatteriet. BT är ganska svag.
Är dessutom batteriluckan på kan det vara svårt att få kontakt med den.
Det finns även temperaturmätning, fungerar den.
Den ger utslag och ligger och pendlar mellan 11,6-12,6v så verkar skumt MEN inget tyder på att något är fel på bilen, lättstartad, ingen laddlampa som lyser, orginal indikation på instrumentbrädan ligger på 14v vilket det bör ligga på vid laddning.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Vet inte hur man ska tolka det, som sagt med ctek battery sense får jag samma resultat med 2 olika men bara på startbatteriet.
 

Bilagor

  • 20230624_222359.jpg
    20230624_222359.jpg
    1,5 MB · Visningar: 23
  • Screenshot_20230624_222448_Battery Sense.jpg
    Screenshot_20230624_222448_Battery Sense.jpg
    192,3 KB · Visningar: 25

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Börjar fundera på om bilen har intelligent laddning? Tänker att den växlar mellan bodelsbatteri och startbatteri och laddar vart efter dom drar ur en del och påbörjar stödladdning? Idag visar stapeln på bilen en nivå till och ctek ligger nu på 13,7v....

Någon som känner igen sig i denna frågeställning?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Börjar fundera på om bilen har intelligent laddning? Tänker att den växlar mellan bodelsbatteri och startbatteri och laddar vart efter dom drar ur en del och påbörjar stödladdning? Idag visar stapeln på bilen en nivå till och ctek ligger nu på 13,7v....

Någon som känner igen sig i denna frågeställning?
Smart generator har bilen med största sannolikhet mdellår-22, bodelen laddas via startbatteriet, det finns inte separata kablar från generatorn.
Visningen av spänning i bilens instrument ska man ta med en viss nypa salt, den visar laddning räkna inte med någon exakt spänning.
Har din bil laddbooster DC/DC laddare?, något som många nya bilar har.
En bra multimeter,ansluten direkt på resp batteri ger dig rätt information.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På startbatteriet är det inte ovanligt med varierande spänning, tändning av/på, laddning av/på (smart generator). Man har sällan ett 100% laddat startbatteri, men obelastat borde du ha runt 12,5V, dina låga värden ser ut som om startbatteriet är belastat av någon förbrukare, Mät inte med tändningen på.
Kan du ta skärmdump. på historiken istället för momentanmätning så kan man lättare dra slutsatser.

Din smartgenerator laddar alltid fullt med motorn på tomgång, men stryper laddningen rejält ifall du rör gaspedalen.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
På startbatteriet är det inte ovanligt med varierande spänning, tändning av/på, laddning av/på (smart generator). Man har sällan ett 100% laddat startbatteri, men obelastat borde du ha runt 12,5V, dina låga värden ser ut som om startbatteriet är belastat av någon förbrukare, Mät inte med tändningen på.
Kan du ta skärmdump. på historiken istället för momentanmätning så kan man lättare dra slutsatser.

Din smartgenerator laddar alltid fullt med motorn på tomgång, men stryper laddningen rejält ifall du rör gaspedalen.
Ok, har hållt på så många gånger nu så har raderat gamla historiken och eftersom jag inte fick tag i någon multimeter igår så gav jag upp. Nu sitter vi i Tyskland och trots att 230v kabeln är i nu så visar ctek helt åt skogen. Misstänker att den inte fungerar helt och hålet i lådan under golvmattan. Hittar annars ingen logisk förklaring, vi har trots åkt totalt ca 35mil sen igår och bilen går felfritt och inget tyder på att startbatteriet är utdraget som ctek säger.
 

Bilagor

  • Screenshot_20230625_155135_Battery Sense.jpg
    Screenshot_20230625_155135_Battery Sense.jpg
    193,2 KB · Visningar: 11

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Eftersom Ctek battery sense inte har en shunt utan bara är en voltmätare med historik, så blunda för % värdet den visar, det stämmer garanterat inte, utan är ett beräknat värde.
Jag skulle inte oroa mej för mycket, när du får tag på en multimeter så kan du göra lite jämförelser.
Jag misstänker att ditt EBL inte laddar ditt startbatteri när du är ansluten till 230V, syns iallafall inte på din ctek historik.
Du skulle kunna testa att ansluta en billig 230-volt laddare direkt på startbatteriet för att få detta bekräftat.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Ny har vi kört några dagar till i Tyskland och kan bara säga att ctek battery sense är som någon beskrev inte pålitliga om man vill ha data för stunden, den växlar och hänger inte med i realtid speciellt bra. Verkar inte vara något fel på vår husbils laddning utan det är ctek som spelar oss ett spratt. Kan tycka att ctek battery sense är en trevlig översikt om man tar den med en nypa salt och inköpet på 500:- per enhet är väl i överkant med tanke på att den inte är speciellt pålitlig.
 
Toppen