• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CP däck

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2024
Kör ni på CP däck? Har sett att det finns även C däck som är förstärkta för att förhindra plattfot vid vinterförvaring.
Är nästan tusenlappen billigare per/st. med C. (Vikt 3500 kg)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.290
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag kör med vanliga c-däck på 4500 bil, funkar bra för mig, förvisso så kör vi på vintern också men inte lika mycket.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kör ni på CP däck? Har sett att det finns även C däck som är förstärkta för att förhindra plattfot vid vinterförvaring.
Är nästan tusenlappen billigare per/st. med C. (Vikt 3500 kg)
Inga problem med c däck. På vintern kan man lätta lite med domkrafter o pallbockar. Däcken behöver ej var i luften bara lätta lite på tyngden på hjulen
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.086
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kör ni på CP däck? Har sett att det finns även C däck som är förstärkta för att förhindra plattfot vid vinterförvaring.
Är nästan tusenlappen billigare per/st. med C. (Vikt 3500 kg)
Vad är det för C-däck du menar?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Kör ni på CP däck? Har sett att det finns även C däck som är förstärkta för att förhindra plattfot vid vinterförvaring.
Är nästan tusenlappen billigare per/st. med C. (Vikt 3500 kg)
Moderna C däck idag har inga problem med längre stillestånd. Dom flesta har olika typer av extra förstärkningar i slitbana och i sidor ibland i exklusiva material som dom olika däckmärkena marknadsför på sina egna sätt! Det skulle vara intressant att höra vilken reklam av ett märke du har påverkats av!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.897
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vilka av er här har problem med "plattfötter" ?

Jag har Hankook C-däck 225/75-16 120/121, från 2014.
Gjorde service på den igår, första svängen sen september -22.
Har tappat ca.0,5bar under den tiden var nere på 4,2bar nu.
Körde 2mil på landsväg, inte minsta tillstymmelse till "plattfötter" i år heller.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Mina sommardäck är cp-däck och det har hänt att de ruskar en hel del första milen efter ett längre stillestånd och jag har inte känt att det blir sämre med mina c-märkta vinterdäck.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
922
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
CP-däck togs fram föra att minska risken för däckexplosion vilket var en vanlig orsak till haveri på kontinenten. CP-däck plus att byta var 6:e år är en försäkring för att komma fram säkert.
Jag är beredd att betala merkostnaden för denna försäkring
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Varför cp däck?

Varför CP däck, jo det beskrivs i denna länk.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.611
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Efter att ha följt länken tycker jag mig förstå att det främst är däckhandlaren som har nytta av CP-däck. Några citat:

Husbilsdäck: Ytterligare försäljning med toppmarginaler

Möjlighet till höga marginaler i försäljningen av husbilsdäck


Pålle
 
Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
187
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Efter att ha följt länken tycker jag mig förstå att det främst är däckhandlaren som har nyaa av CP-däck. Några citat:

Husbilsdäck: Ytterligare försäljning med toppmarginaler

Möjlighet till höga marginaler i försäljningen av husbilsdäck


Pålle
Om jag jämför c däck och cp däck av samma märke och dimension så skiljer det ca: 180 kr per däck. Inte våldsamt tycker jag.
Att bilen sedan är registrerad med cp däck tycker jag är ett tillräckligt argument för att välj detta alternativ.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.086
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om jag jämför c däck och cp däck av samma märke och dimension så skiljer det ca: 180 kr per däck. Inte våldsamt tycker jag.
Att bilen sedan är registrerad med cp däck tycker jag är ett tillräckligt argument för att välj detta alternativ.
Prisskillnaden är obetydligt som du skriver,så det här med att detta skulle vara ett sätt för däckhandlaren att tjäna extra stämmer inte, det finns dock inte många CP däck att välja på, jag skall byta till ett rent sommardäck, förslag på bra däck CP eller C, någon? 225/75 16
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
187
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Prisskillnaden är obetydligt som du skriver,så det här med att detta skulle vara ett sätt för däckhandlaren att tjäna extra stämmer inte, det finns dock inte många CP däck att välja på, jag skall byta till ett rent sommardäck, förslag på bra däck CP eller C, någon? 225/75 16
Jag kan bara svara för mig, har alltid kört på Continental CP och har inte haft någon anledning byta till något annat alternativ. Det hinner bli torrsprickor långt innan de är utslitna. Jag byter vid första antydan till torrsprickor, de kan säker rulla två år till. Men jag vill absolut inte stå längs autobahn klockan tio en regnig kväll, säkert på helgen också. Detta enbart för att spara några tusenlappar, kostnaden kommer ju förr eller senare ändå. Och vad är skillnaden i kr/per mil om man drar på det? Nej, det har jag råd med. Eller om man vänder på det, har jag råd att chansa?
Vid längre uppställning så blir det plattor, men det blir det även på mina personbilar.
Jag ser inte detta som något större problem eftersom det rättar till sig efter några mil och husbilen rullar ofta.
Utbudet är annars rätt tillfredsställande tycker jag.
Vad som är bäst vill jag inte uttala mig om eftersom jag håller mig till ett alternativ som passar mig.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.897
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det låter som ni känner till inköpspris och marginaler på cp-däck, då kanske ni kan informera oss andra, vad är prisskillnaden mellan c och cp från grossist?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.897
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det beror nog på vad man har för avtal
Javisst, men ni kan väl informera oss andra vad bästa/sämsta pris är för handlarna på de olika däcktyperna, avtalet går ju ut på att inte behöva ligga med däck i lager för handlaren, men om nu handlaren kan tänka sig att ha ett lager, hur stora blir marginalerna då på cp-däck?
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.339
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Prisskillnaden är obetydligt som du skriver,så det här med att detta skulle vara ett sätt för däckhandlaren att tjäna extra stämmer inte, det finns dock inte många CP däck att välja på, jag skall byta till ett rent sommardäck, förslag på bra däck CP eller C, någon? 225/75 16
Vill du ha nya Michelin CP däck så kolla med Mekonomen i Örkelljunga. Dom hade ett femtiotal däck för en månad sen. Tillverkade Mars 2023.
 
Toppen