I Tyskland har du säkert rättAng. cp däck. Är bilen typgodkänd med cp däck ,måste den ha cp däck. / Kjell
I Sverige är myndigheterna mer toleranta att uppfylla lastindex samt rullomkrets +-5% så går det
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
I Tyskland har du säkert rättAng. cp däck. Är bilen typgodkänd med cp däck ,måste den ha cp däck. / Kjell
Källhänvisning, tack.Ang. cp däck. Är bilen typgodkänd med cp däck ,måste den ha cp däck. / Kjell
Var det inte tjafs om detta i början på 90-talet, men som jag minns det så la man ner det. (?)Källhänvisning, tack.
Pålle
Ok har du belägg för detta , eller det är fake newsCp däck är ett fake däck för att tjäna pengar på lätt lurat folk.
Prata av egen erfarenhet ellerJag tror att för husbilsägare som har noll koll på sina axelvikter vs. sina belastningsindex kan bötesbeloppet bli stort vid en kontrollvägning.
Pålle
För min lilla 3,5-tonnare står också "Uppgift saknas" under "Max hastighet". Men i texten från Transportstyrelsen som du hänvisar till står också:Mer att lära:
Krav på däck för personbil - Transportstyrelsen
Det finns flera tekniska krav för däck på personbil. Däck ska bland annat vara E-märkta, S-märkta och följa bestämmelser om belastningsförmåga och hastighetskapac...www.transportstyrelsen.se
För min bil står det "ingen uppgift", = inget hastighetskrav för mig på däcken.
Tänka på att vinter däck och året runt däck är [ mjukare]så broms sträckan blir längre över ca 5+ beroende av gummiblandning. Och finns det godkända året runt däck som vinter däck. Det fanns knappt några innan 2020.Det finns inget däck som är bra i alla väglag!
Nordiskt vinterdäck är bara för vintern, absolut inte för åretruntbruk!
Sommardäck till sommaren och ofta för endast halva våren, hösten!
Åretruntdäcken är faktiskt riktigt bra på sommaren och mycket bra på vår, höst vilket gör dom till ett bra tresäsongs däck! Så det är inte så konstigt att åretruntdäcken blir populära för HB åkare, tillsamman med en omgång nordiska vinterdäck så är man rustad för Sveriges klimat!
Det handlar om prioriteringar när man ska välja däck, vilket som passar bäst just för ditt HB liv!
Alla däck med den nya märkningen alptopp/Snöflinga är godkända vinterdäck idag och där ingår åretruntdäcken. Nordiska vinterdäck är mjukare och därför inte lämpliga på sommaren men åretruntdäcken passar utmärkt på sommaren men är sämre på vintern. Innan 2020 så hade Sverige egna bestämmelser om vilka däck som var godkända och då var inte åretruntdäcken godkända vinterdäck i Sverige, men nu anpassar sig Sverige till EU och den nya märkningen!Tänka på att vinter däck och året runt däck är [ mjukare]så broms sträckan blir längre över ca 5+ beroende av gummiblandning. Och finns det godkända året runt däck som vinter däck. Det fanns knappt några innan 2020.
Men fortfarande är åretruntdäcken olämpliga för svensk vinter, men tillåtna!Alla däck med den nya märkningen alptopp/Snöflinga är godkända vinterdäck idag och där ingår åretruntdäcken. Nordiska vinterdäck är mjukare och därför inte lämpliga på sommaren men åretruntdäcken passar utmärkt på sommaren men är sämre på vintern. Innan 2020 så hade Sverige egna bestämmelser om vilka däck som var godkända och då var inte åretruntdäcken godkända vinterdäck i Sverige, men nu anpassar sig Sverige till EU och den nya märkningen!
Vad är svensk vinter?Men fortfarande är åretruntdäcken olämpliga för svensk vinter, men tillåtna!
Beror kanske i vilken ände av Sverige dom körs?Men fortfarande är åretruntdäcken olämpliga för svensk vinter, men tillåtna!
Skillnaden mellan ett C och ett CP däck är att CP däcket har kraftigare däcksidor, betydelsen av det får var och en avgöra själv men för egen del är jag helt klar över vilket jag använder på en husbil.Cp däck är ett fake däck för att tjäna pengar på lätt lurat folk.
Jag håller med dig angående den hysterin. Men vill samtidigt påpeka, som den besserwisser jag är, att året runt däck inte finns. Utan det de flesta då menar är odubbade vinterdäck MS (Mud and Snow ) Vinterdäcken har sämre egenskaper på sommaren eftersom det är en annan gummiblandning och kontaktyta som försämrar både bromssträcka och väghållning.Det går någon slags hysteri det här med CP däck, det går utmärkt att välja C fast det står CP i regbeviset, fast i många fall är det ett mycket bra val att välja CP som har lite större marginaler för överbelastning. Dessutom börjar det bli svårt att hitta rena sommardäck med CP märkning, trenden går mer och mer mot åretruntdäck och vinterdäck är alltid C märkta!
Jag håller med dig angående den hysterin. Men vill samtidigt påpeka, som den besserwisser jag är, att året runt däck inte finns. Utan det de flesta då menar är odubbade vinterdäck MS (Mud and Snow ) Vinterdäcken har sämre egenskaper på sommaren eftersom det är en annan gummiblandning och kontaktyta som försämrar både bromssträcka och väghållning.
Läs inlägg 36 Odubbade vinterdäck är Nordiska Vinterdäck! Åretruntdäck (missvisande namn) är ett sydeuropeiskt däck med helt andra egenskaper!Jag håller med dig angående den hysterin. Men vill samtidigt påpeka, som den besserwisser jag är, att året runt däck inte finns. Utan det de flesta då menar är odubbade vinterdäck MS (Mud and Snow ) Vinterdäcken har sämre egenskaper på sommaren eftersom det är en annan gummiblandning och kontaktyta som försämrar både bromssträcka och väghållning.
Det stora problemet är ju att båda har beteckningen M+S och snöflingan. Det är tillverkaren som väljer vilka symboler det ska sitta på däcken för mig veterligen så finns det inga kriterier för vilken gummiblandning ett vinterdäck ska innehålla.Läs inlägg 36 Odubbade vinterdäck är Nordiska Vinterdäck! Åretruntdäck (missvisande namn) är ett sydeuropeiskt däck med helt andra egenskaper!
Skulle inte vilja åka på dom i 40 graders värmeMen man kan åka på dem i hela eu året runt