• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

COXY.SE

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Har en kompis som vill ha hjälp med importen och hittade COXY.SE på nätet. Är det någon som har erfarenhet av de? Hemsidan verkar seriös och prisvärda. Nästan så man själv funderar på att anlita de vid nästa köp.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: COXY.SE

Varför inte göra det själv? Det är inte alls svårt.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: COXY.SE

Jag har hämtat vår bil själv och planerar att hämta en ny bil i höst/vinter då vår Rimor numera är ute på semester med de nya ägarna..
Tycker uppgifterna på deras hemsida om kostnaderna för att få den levererad till Göteborg låter prisvärt, så det är ett klart intressant alternativ. (3000kr för hemkörning + 3% av köpeskillingen i mäklararvode). Låter nästan för bra för att vara sant. Ska jag själv lägga 2-3 dagar med övernattning och transport så är det nästan samma pengar.
Vill veta om det är ett seriöst företag
 
J

Jarn

Guest
Sv: COXY.SE

Nja, 3.000:- kostar väl inte hemtransporten? I texten står det att det kan vara runt 6.000:-

Har själv tagit hem en personbil med Eurotransport och det kostade från mellantyskland till Malmö drygt 6.000:-

Så jag skulle gissa på minst 8.000:- till dig i Småland och sedan + 3 % på en ny bil som kostar runt 500.000:-

Då blir ju summan över 20.000:-

För de pengarna tycker jag det är värt att själv hämta den och därmed själv kunna besiktiga bilen på plats med tanke på all utrustning, samt genomgång av funktioner m.m.

Är visserligen lite part i målet då jag tagit hem 4 stycken tidigare år.
Skall eventuellt sälja den bilen jag har nu och köpa en ny i höst eller vinter.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4193

Guest
Sv: COXY.SE

Roland,
är helt ny på det här men tänkte ändå själv ta hem en ny bil -hur funkar det rent praktiskt m svensk moms, inregistrering etc. Några speciella fallgropar att tänka på?
mvh Johannes
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: COXY.SE

Inte lätt att tolka infon. Står i kalkylbladet "billigare att köra hem : 3000kr" De rekommenderar inte biltransport för husbil då den tar flera platser =dyrt.
 
J

Jarn

Guest
Sv: COXY.SE

Johannes, jag kontaktar dig via ett privatmail, då det kan vara mycket information som kanske berör just dig.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: COXY.SE

Hur bra en sån här affär blir vet man väl inte förrän den är avslutad. Med avslutad menar jag såld vidare till annan person. Då kan man göra avslut, vad blev det för andrahandsvärde. Fick man hjälp vid fel. Tog säljaren i Tyskland ansvar även efter affären. Jag förutsätter att avsikten är att köpa begagnat. Tillverkargarantier har begränsad räckvidd i tid osv.

Det är lätt att stirra sig blind på ett antal 10 000 lappar vid köptillfället. Det är också lätt för en säljare i Tyskland att gå ner i pris eftersom han vet att risken för att han skall behöva stå för garantier som en svensk handlare gör enligt konsumentköplagen. är ytterst liten. Vem åker tillbaka för att pannan inte fungerar på sätt som var sagt, förmodligen ingen. Konsumentköplagen har kommit till för att skydda oss konsumenter, naturligtvis måste kostnaden för den tryggheten tas ut någonstans.

Man skall också ha klart för sig att många av de bilar som säljs i Tyskland har haft ett tungt liv som hyrbilar bakom sig. Vi tycker att när man köper en husbil köper man en bostad. Den här bostaden är möblerad med sängar soffor mm. Jag skulle aldrig köpa en gammal säng som kanske flera 100 olika människor sovit och ägnat sig åt sånt som vuxna människor ibland ägnar sig åt.
Nej nytt är nytt och begagnat är begagnat. Köper man i andra hand skulle jag i vart fall vilja veta lite om historien.
 
J

Jarn

Guest
Sv: COXY.SE

Hej Anders, håller med dig fullt att man aldrig vet hur bra/dålig en affär är förrän efteråt.
Detta gäller ju oavsett om man köper bilen i Sverige eller utomlands.

Givetvis får man ju också i kalkylen vara medveten om att vidareförsäljningspriset här i Sverige är lägre om man köpt den utomlands. Detta får man ju då ställa i relation till vad man betalat.

När det gäller hyrbilar, så har jag erfarenhet av det och i Tyskland är de enormt petiga och därför i bra skick normalt.
Även i Sverige finns det hyrbilar som säljs efter ett tag.

Men jag håller också med dig, att vill man ha nytt, med en säng som inget legat i, då skall man naturligtvis köpa nytt.
Även då kan man ju titta på om man skall köpa här eller utomlands..

När det gäller garanti åtaganden som du nämner med ett exempel på pannan, så har jag råkat ut för just det.

När jag kom hem med bilen, gick den inte pannan som den skulle, då sände säljaren en utbytespanna med flyg, FedEx och jag hade den inom två dagar levererad hem.
Sedan kunde jag byta den själv, då ingen verkstad här hade tid.
Trots detta fick jag vid ett senare besök hos handlaren, ersättning med 150 Euro för besväret.

Tror inte jag fått samma snabba service hos en svensk handlare.

Jag har i många år också köpt mina personbilar i Tyskland, i början var det samma "smutskastning" då mot tysk köpta bilar, men det har slutat nu, samtidigt har en harmonisering skett med priserna.
Detta tror jag också kommer att ske med husbilar inom kort, då kan man handla till acceptabla priser även här.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6530

Guest
Sv: COXY.SE

AndersO, har du aldrig sovit på Hotell, du har kanske inte köpt rummet men du har sovit i sängen där det har hänt saker innan du hyrde rummet. Vad är skillnaden, i Husbilen har du ialla fall egna sängkläder. Nilsman
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: COXY.SE

Jo visst har jag sovit på hotell.

Många många gånger dessutom. Jag har dock inte möblerat hemmet med gamla hotellsängar. Självklart får man göra precis som man vill, jag vill bara att man skall vara medveten om vad man köper. För oss är vår husbil också vår bostad, de senaste 12 månaderna har vi bott i den i 8. För oss är inköp av en bostad något annat än inköp av en begbil.

Jag tog nog i lite också när jag skrev flera hundra det blev en nolla för mycket.

Ni som handlat i Tyskland har ni berättat när ni sålt att bilen är en egenimport. Hur har er slutaffär sett ut? Blev det vinst?
 
J

Jarn

Guest
Sv: COXY.SE

Hej igen AndersO, givetvis har jag vid försäljning nämnt att det är egenimport. Inget att skämmas för, snarare tvärtom.
Dessutom står det ju på Vägverkets sida med upplysning av fordon om den är importerad privat.
Jag brukar också givetvis vissa all dokumentation som servicebok och registreringsbesiktning, gasolkontroll m.m.

Min första importbil gick jag inte med vinst, jag fick ut 10.000:- mindre än vad jag totalt betalt för den. Detta efter tre år! Så jag är nöjd.
De andra två jag sålde var med rejäl vinst, summan vill jag inte nämna här, kanske någon skattefogde som läser :)

Men anledningen till köpen i Tysklnad var och är, inte att göra vinst, utan att kunna ha en fräsch husbil till en hyfsat låg peng.
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: COXY.SE

Det kommer ju alltid att finnas stollar som tycker att en privatimporterad husbil/bil/mc är mindre värd och sämre bara för att den är privatimporterad.
För resten av mänskligheten är skicket på husbilen det viktigaste.
Tysksålda husbilar är oftast både bättre utrustade, underhållna och servade än de Svenska jag jämfört med.

Jag personligen köper hellre en begagnad kvalitetshusbil än en ny snikmodell.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6530

Guest
Sv: COXY.SE

Anders, hur många husbilar har du varit ägare till, inga begagnade o inga importerade. Nilsman
 
Toppen