• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

F

F.d. 25431

Guest
Hej HBK vänner!

Det är första året med hb för oss. Vi tycker det är synd att ställa in den då inte känner oss färdigåkta för i är :)

Skulle Cover husbil från GH Campingshop fungera?

Skulle kännas bra att ha ett skydd för tak och lister mm under hösten och vintern när den står ute.

Är det det ett tillräckligt skydd eller "förstör" man husbilen när den är ute hela året?
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Det går bra att stå ute även utan skydd. Kolla på allla firmor som säljer husbilar och husvagnar.

Om det var skadligt att stå ute under vintern skulle alla bilar/vagnar förstöras och det tror jag inte handlarna vill göra. Det skulle iså fall innebära en stor förlust varje vinter.

Per-Åke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Naturligtvis skyddar ett överdrag från fukt och smuts under avställningsperioden. Finns på Jula för under tusenlappen.

image.jpg
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Hej Per-Åke!

Ja det vill de ju inte.

Förr sa man om en husvagn förvarades utomhus var det som att slänga pengarna i sjön. Det är det talesättet jag funderar på.

Jag kollar över tätningar mm så borde det väl räcka.
Jag har stege bak på hb så det är lätt att komma upp och sopa av snö.

Vh Mattias
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Naturligtvis skyddar ett överdrag från fukt och smuts under avställningsperioden. Finns på Jula för under tusenlappen.

Visa bilaga 60976

Hej Anders!

Tack för tipset! Bra med genomskinligt då jag måste ha P-biljetten i framrutan för att undvika böter. Shycst prislapp. Det skall jag åka och ta en titt på.

Vh Mattias
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

julas husbilsöverdrag är inte genomskinligt någonstans. På Knarreviks bild är ett blixtlåsparti öppet. Så här ser det ut på vår bil. Stora storleken. Har funkat bra i två vintrar.
 

Bilagor

  • T 038 Husbilen 28 dec..JPG
    T 038 Husbilen 28 dec..JPG
    313 KB · Visningar: 57

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Ja tänk på att inte handla för stort. Det lilla Jula hade passade perfekt till en helintegrerad 6,70 lång. Läste här på forumet att det var flera som handlat för stort så jag chansade och valde lillamodellen. Man ska nog vara lite försiktig med att traska omkring på taket då de flesta bilar är klent byggda.


IMG_3029.jpg
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Ja tänk på att inte handla för stort. Det lilla Jula hade passade perfekt till en helintegrerad 6,70 lång. Läste här på forumet att det var flera som handlat för stort så jag chansade och valde lillamodellen. Man ska nog vara lite försiktig med att traska omkring på taket då de flesta bilar är klent byggda.


Visa bilaga 60987

Tack för tipsen!
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Ja tänk på att inte handla för stort. Det lilla Jula hade passade perfekt till en helintegrerad 6,70 lång. Läste här på forumet att det var flera som handlat för stort så jag chansade och valde lillamodellen. Man ska nog vara lite försiktig med att traska omkring på taket då de flesta bilar är klent byggda.


Visa bilaga 60987
lite svårt att se, hur mycket har du över på det där? Våran är en halvintegrerad på 6,78 plus cykelställ, och med AC på taket, tror du det lilla räcker då?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Min bil är 7 meter och jag har det stora som är alldeles för stort.
Jag måste vika upp både bak och fram för att få det att passa och det är många som vittnar om samma sak.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Min bil är 7 meter och jag har det stora som är alldeles för stort.
Jag måste vika upp både bak och fram för att få det att passa och det är många som vittnar om samma sak.

Någon som vet vad det beror på att de är så stora? Stämmer inte måtten som står på Julas hemsida?
 

anita juurikivi

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Motala
HBK-Nr
11270
Medlemskap
2024
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Vi har en husbil som är 8,20 lång och vi har haft funderingar över någon slags skydd över vintern. Vet någon om det räcker med den mindre varianten eller måste vi skaffa det större överdraget?
Det har ju skrivits att storleken inte riktigt stämde.:rolleyes:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

lite svårt att se, hur mycket har du över på det där? Våran är en halvintegrerad på 6,78 plus cykelställ, och med AC på taket, tror du det lilla räcker då?

Vår halvintegrerade bil är strax över 7m och Julas lilla täcke räcker gott och väl.
Måtten är säkert räknade med marginal för en helintegrerad bil.

//Stefan
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Tror inte den blåser iväg helt lätt, för med tanke på priset så ingår det nog ganska tåliga spännband,, får man hoppas.:swoon:

Har sett liknande på vissa vagnar i tandådalen på vintern, men det var några år sedan dom var populära och idag så är det mer sällan. Tror det beror på att pris och verkan inte harmonerar,,
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Cover husbil - Är det ett bra skydd för vintern?

Vår bil är 740 så jag har det stora Julaskyddet. De blir mycket tyg över i fram att försöka binda fast.
Synd att det inte finns skydd för halvintergrerade bilar.
Men i övrigt fungerar det bra.
 
Toppen