• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Copyright och hbk..

Status
Stängd för vidare inlägg.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja man vet ju aldrig vem som tjuvlyssnar även om det är straffbart är bevisfrågan svår. Vet att flera admin använt privata mail för säkerhets skull.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
En privatperson har ingen tystnadsplikt!
Fast folk kan ju bli sura och ovänner...
Men det finns ju yrken där det finns mer eller mindre stark tystnadsplikt.... och också yrken där överenskommelser styr.
Väldigt stark tystnadsplikt har t ex en präst.
Det finns mycket intressant att googla på kring detta!

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Nu var ju frågeställningen bara rent hypotetisk.
Men jag tror ingen härinne klarar av att skriva en sådan unik text att någon skulle vilja kopiera texten och göra pengar på den!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Men jag tror ingen härinne klarar av att skriva en sådan unik text att någon skulle vilja kopiera texten och göra pengar på den!
Jag har nog skrivit ett 10 tal artiklar och reportage genom åren och fått ganska bra betalt för det. Har också byggt lite hemsidor med innehåll och fått betalt för det. Det är egentligen bara min blygsamhet som gör att jag inte vill att jag framhåller det..., fast nu gjorde jag det i alla fall. Hel ve te!! :cool::D

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025

Fast jag tror inte att frågan enbart var hypotetisk! Frågeställaren trodde dock från början att det fanns ett tydligt ja eller nej svar. Jag tror att frågeställaren kanske trodde att det gick att säkra upp så att inte information förs vidare! Nej det funkar inte så.... se länkar. Upphovsrätten ligger kvar...hos den ursprungliga författaren . de ev ekonomiska rättigheterna går att sälja. Men med ett tydligt formulerat kontrakt.
Upphovsrätten handlar inte i första hand om " innehåll" utan mera om form. Upphovsrätten ska skydda saker som sticker ut... från mängden... som har ett eget värde. Var den gränsen går är svårt att säga. Men det är tillåtet, vid behov, att citera delar av en text t ex.... under förutsättning att källa anges.
Jodå, det finns flera tänkbara saker man kan göra och sedan ta betalt för.... ( härifrån) men man skulle bryta mot upphovsrätten! ! !

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Juridik, som det här också är, innebär sällan klara ja eller nej! Man kan t o m kalla en tolkning, eller en dom, i en lägre rättsinstans för snudd på killgissning. För inte så sällan överprövas och ändras den i en högre instans. Men anser att vad som är copyright eller upphovsrätt, principiellt har framkommit i tråden.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för all information.... Jag skall nu se vad jag gör med den framöver...

Stänger tråden... :bye:

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen