• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Conti eller Michelin

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tänker beställa Conti Vanco Camper. Nyfiken på slitage mm. Michelin Agilis skall utgå. På 2000 mil har våra nuvarande Michelin slitits ner från bra till slut. Inget snedslitage, rejält gubbkörda.

Menar du att du har slitit ut ett par nya Michelin Agilis på 2000mil?
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Någon som haft problem med betalning hos däckonline i dagarna. Någon bankid-bekräftelse kommer inte upp, så det går inte att beställa. Chattade med kundtjänst, som inte fattade någonting. Helknasiga översättningar.
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Jag slet upp mina Michelin Agilis CP framdäck på 2 400 mil. Se mer här: Hur många mil rullar däcken?
Nu fick jag igenom beställningen av Conti. Har bästa Michelin dubbat på Audi A6, numer kan man inte justera med handbroms heller. Otroligt dåliga i lite halvtö. Conti har jag varit nöjd med. Efter 80+ bilar, har jag provat det mesta. Vår Hobby 750 är första husbilen, som vi stortrivs med.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag är den som alltid blir omkörd av andra husbilar.

Det är ju inte hastigheten som sliter däck, det är accelerationer, plattan i mattan, med flera ton hängande i framhjulen, inbromsningar för att bromsa samma stora vikt, belastar också framdäcken, kurvtagning i lite väl hög fart, kanske lite för mycket personbilstänk i körningen, kanske ambitionen att hänga med personbilarna i trafiken..? Det tar ett tag att hitta lite husbilslugn i körningen och njuta av resan..?:wideeyed:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok, då får jag lära mig nåt nytt. Har du någon länk hur man räknar.
Det är inget du räknar fram, du måste väga bilen i körfärdigt skick, alltså med vatten, passagerare och allt du brukar ha med dej.
Axlarna skall vägas separat, då får du fram axelvikterna, sedan har däckstillverkarna tabeller för lufttryck i däcken.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Mina Agilis har rullat 5000 mil,4 mm kvar, byter fram/bak vart annat år, däcken är 7 år så snart är det dax för byte.
Mina Agillis har gått 4500 mil och håller 2000 till och jag kör med 3,5 bar. Nästa uppsättning ligger redan i garaget då de ska bli brist på däck. Continental är nästa däck från dackonline för 8500:-.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Att jämföra Continental med Michelin är väl lite som man förr gjorde med SAAB och Volvo. Båda mycket bra men samtidigt nästan religiöst övertygade ägare om att just det ena är bäst
Nu var ju också frågan om hur det var att köpa däck utomlands och det har jag ju lite erfarenhet av dock inte till husbilen. Priserna i exempelvis Tyskland och Italien är/var....mycket lägre än i Sverige och låg väl även hos handlare i närheten av Dackonlines. En annan sak som skiljer är att de inte ens får sälja däck till en bil vars specifikationer inte står i registreringsbeviset. Ville ha Pirellidäck i Italien men de fanns inte med den hastighetsindex som min gamla Volvo hade....Jag sa att jag knappast kör i mer än 180 men då började han prata om Polizia och pekade på regbevisets siffror! Så det fick bli något annat märke trots att det fanns Pirelli fast med 20 km för lite....
 
Toppen