• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Conti eller Michelin

ses

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Hej, måste byta mina Michelinframdäck. Nya Michelin campingdäcket, förstärkt, kostar ca 4300 kr/st. Conti, med något lägre märkning, är betydligt billigare. Michelin med 5,5 bar är galet stötigt. Erfarenheter av Conti Vanco Camper. Slitage, komfort osv. Den lite lägre märkningen på Conti, är densamma som mina nuvarande Michelin. För att stå ut med Michelinkomforten, kör jag med fel lufttryck. Vill att skåpen skall sitta kvar.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
En intressant tråd. Michelin däcken är hårda. Kanske för hårda. Definitivt för dyra.
Man kan även ta upp om det är ekonomiskt fördelaktigt att byta däck om och när man kör söderut i Europa.
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Michelin Agilis CP har ju utgått, kanske det fortfarande går att få tag på. Rätt lufttryck efter axeltrycket så är det inga problem med komforten, det är likvärdigt med Conti Vanco Camper.
Jag har kört efter Michelin’s rekommendation, 5,5 bar. Är som att åka på järnhjul. 3,5 bar är ok.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Vi har också Michelin Agilis på vår bil och första året med 5,5kg i däcken så gick den som på betong. Året efter sa jag till däcknissarna att sänka så det vart drägligt att köra. Dom sänkte till 4,8kg och bilen gick betydligt skönare. Jag frågade om det var bra eller dåligt för bil och däck men det skulle inte vara någon fara öht. Så efter det kör vi alltid med lite mindre tryck för högre komfort.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Kör med dessa och är nöjd med pris och komfort men kör med 3,5 bar!
Continental ContiVanContact 100 225/75 R16C 121/120R och köpte på nätet för 8 295:- hos dackonline!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
O.T
Personligen skulle jag inte satsa på däck som är byggda för att campa, utan istället gå på däck som är byggda för att rulla.
Däcken som satt på min bil när jag köpte den var just agilis cp, de var inte trevliga då 9år gamla.
Idag har jag 9år gamla Vantra som fungerar utmärkt, kör med 4,7bar i alla 6 däcken på en 6tons husbil.
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Kör med dessa och är nöjd med pris och komfort men kör med 3,5 bar!
Continental ContiVanContact 100 225/75 R16C 121/120R och köpte på nätet för 8 295:- hos dackonline!
Mina Michelin har belastning 116. Frågat på däckonline, Conti Vanco Camper CP, 116. Pris 2300 sek/st.
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
O.T
Personligen skulle jag inte satsa på däck som är byggda för att campa, utan istället gå på däck som är byggda för att rulla.
Däcken som satt på min bil när jag köpte den var just agilis cp, de var inte trevliga då 9år gamla.
Idag har jag 9år gamla Vantra som fungerar utmärkt, kör med 4,7bar i alla 6 däcken på en 6tons husbil.
Blir lite troll, som ”Volvo eller Saab”. Missnöjd med Michelin på fler fordon, men gillar Conti.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Lufttrycksfrågan har diskuterats i det oändliga, men enligt all expertis inklusive Michelin själva så är det enligt axeltryckstabell som gäller då blir det nästan alltid långt under 5,5 kg!
Agilis CP ersätts av CrossClimat och motsvarande däck hos Conti är VanContact Camper men gamla VancoCamper kommer att finnas kvar tillsvidare.
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Lufttryck 5,5 bar är inte Michelins rekommendation! För michelin är axeltryckstabell det som gäller ,lufttrycket är ungefär detsamma för alla däcksmärken om det är samma dimension Li index på däcket!
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Lufttryck 5,5 bar är inte Michelins rekommendation! För michelin är axeltryckstabell det som gäller ,lufttrycket är ungefär detsamma för alla däcksmärken om det är samma dimension Li index på däcket!
Ok, då får jag lära mig nåt nytt. Har du någon länk hur man räknar.
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Vi har också Michelin Agilis på vår bil och första året med 5,5kg i däcken så gick den som på betong. Året efter sa jag till däcknissarna att sänka så det vart drägligt att köra. Dom sänkte till 4,8kg och bilen gick betydligt skönare. Jag frågade om det var bra eller dåligt för bil och däck men det skulle inte vara någon fara öht. Så efter det kör vi alltid med lite mindre tryck för högre komfort.
Jag tänker beställa Conti Vanco Camper. Nyfiken på slitage mm. Michelin Agilis skall utgå. På 2000 mil har våra nuvarande Michelin slitits ner från bra till slut. Inget snedslitage, rejält gubbkörda.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.082
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag skall också byta, finns det något annat än Continental om man ska ha ett CPdäck?, vill inte ha åretrunt däck
Har idag Michelin fungerar bra men har utgått ur sortimentet, jag kör med 4.5bak 3.5bar fram 4.5T bil.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En upskattning på om man kör med för lågt eller högt däckstryck syns på däckslitaget, slits däcken mer i ytterkant är trycket för lågt och om det slits mer i mitten är trycket för högt.
jag körde med 5,0 kg fram och då slets däcken i ytterkant men efter kontakt med Michelin gick jag upp till 5.5 runt om och då blev slitaget jämt, det var på vår bil men en med lättare framvagn hade säkert rekommendationen blivit en annan.
Om bilen känns stötig så beror det långt ifrån bara däcken eller däckstryck, de flesta husbilar körs med de vanliga standardfjädrarna och stötdämparna vilka i regel är för klena för en husbil. Jag bytte till progressiva framfjädrar (stressade) och stötdämparna till gastrycksdämpare och efter det gick bilen betydligt mjukare med 5.5 kg än vad den gjorde med standardfjädrar och dämpare med 5.0 kg.
Så med Michelin och 5.5 kg runt om så upplever jag ingen stötighet, det är betydligt bättre än med de gamla fjädrarna och stötdämparna.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag tänker beställa Conti Vanco Camper. Nyfiken på slitage mm. Michelin Agilis skall utgå. På 2000 mil har våra nuvarande Michelin slitits ner från bra till slut. Inget snedslitage, rejält gubbkörda.
Men är däcken slut efter bara 2000 mil?
Våra har rullat drygt 5000 mil och har ca 4 mm kvar...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En upskattning på om man kör med för lågt eller högt däckstryck syns på däckslitaget, slits däcken mer i ytterkant är trycket för lågt och om det slits mer i mitten är trycket för högt.
jag körde med 5,0 kg fram och då slets däcken i ytterkant men efter kontakt med Michelin gick jag upp till 5.5 runt om och då blev slitaget jämt, det var på vår bil men en med lättare framvagn hade säkert rekommendationen blivit en annan.
Om bilen känns stötig så beror det långt ifrån bara däcken eller däckstryck, de flesta husbilar körs med de vanliga standardfjädrarna och stötdämparna vilka i regel är för klena för en husbil. Jag bytte till progressiva framfjädrar (stressade) och stötdämparna till gastrycksdämpare och efter det gick bilen betydligt mjukare med 5.5 kg än vad den gjorde med standardfjädrar och dämpare med 5.0 kg.
Så med Michelin och 5.5 kg runt om så upplever jag ingen stötighet, det är betydligt bättre än med de gamla fjädrarna och stötdämparna.

Får man fråga om dina axelvikter? får du snedslitage med 5bar känns det som du har fel däck.
 
Toppen