• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Common rail-motorn

F

F.d. 58882

Guest
När började man använda Common rail-motorn i husbilar? Vilka fördelar/nackdelar är det med denna motor i förhållande till en vanlig TD-motor som fanns på dom tidiga husbilarna?

Bennie
 
Sv: Common rail-motorn

Fiat JTD kom først i noen Alfa Romeo i 1999, i 2000 kom 2,8 i Iveco Daily - det ble bygget noen husbiler på den platformen. Året etter kom motoren i Ducato og dermed i 80% av alle husbiler som ble bygget.

Common rail var en Fiat oppfinnelse som ingen andre trodde kunne konkurrere med Bosch sine mekaniske innsprøytingspumper. I dag er Bosch den største leverandør av common rail injection systemer.
 
Sv: Common rail-motorn

[QUOTEVilka fördelar/nackdelar är det med denna motor i förhållande till en vanlig TD-motor som fanns på dom tidiga husbilarna?
][/QUOTE]

Fördelar:
Mer precis insprutning map tryck och tidpunkt = tystare motor som drar mindre bränsle.

Möjlighet att ta ut högre vrid och effekt. (för tillverkaren)

Renare avgaser, mindre synligt sot.


Nackdelar:
Ett känsligt system, havererar med mycket stora kostnader som följd om vatten eller andra föroreningar tar sig förbi filtret.
 
Tillbaka
Toppen