• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Comfort-matic växellåda

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Comfort-matic växellåda

Bra info Roland,
du har verkligen satt dig in i beskattningssörjan, spec som sörjan oftast drabbar dem med "renast" husbilar - det är bara att hålla med dig!

För min del har jag bara ägt Fiat bla en Åm 03 och en ÅM 10 båda utan part.filter och med klart högre förbrukning och "styggare utsläpp" (även mellan dessa) = de beskattas fortfarande med 5.018:-/år!
Nu har jag en Åm 12 med part.filter och aut med klart lägre bränsleförbrukning och "snällare utsläpp" = Skatt 2012/7.900 som nu 2013/sänkts till 7.379:-/år!

Äldre spec husbilar om de bara är svenskregistrerade och satta i drift före 2011-01-01, får i bilbeskattningssystemet vara precis hur skitiga som helst;
¤ beskattas inte efter utsläppens kvalite eller mängd skadliga avgaser
¤ inte heller map miljöförbättrande utrustning/åtgärder typ partikelfilter, lägre bränsleförbrukning (= lägre utsläpp) etc.

Beskattningsidioti spec för husbilar har som den fungerar, ingen som helst koppling som styrmedel för en bättre miljö genom "renare fordon och inte heller till ökad säkerhet".
En tidsgräns som 2011-01-01 som skiljer ut identiska husbilar oavsett svensk-/egenimp gör inte det hela bättre utan väcker också löje över ansvariga beslutsfattare förutom att den är djupt orättvis på många sätt!

Betr MatsFo,
svar nej! Se mitt inlägg 13 ovan! Din kombination är superfin men det är stora skillnader i framförallt i mjukvara och samspel mellan "de nya motorerna och aut-lådorna (robot diton)" - alls finns som sagt att söka på nätet!

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Blir lite förvånad över vissa svar i denna tråd när man nämner att växellådan fungerat klanderfritt under 1500-4000 mil. Är det så att man blir förvånad över att Fiats låda håller så pass länge? Har ingen större tilltro just till Fiat när man köper en Niesmann Arto med manuell låda årsmodell 2010 och får tips från Fiatverkstan att man måste slira på kopplingen för att kunna backa. (högt växlad). Hur funkar denna låda vid backning?? Häggen i Umeå

dhttp://www.husbilsklubben.se/forums/t72717/?highlight=nyb%F6rjareenna låda

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Har nu kört lite över 98000 km utan nå fel eller bekymmer, första servicen på lådan vid 90000 i våras enligt Fiats rekommendation.

Inget bekymmer med att backa det går bra på nästan tomgång när jag backar upp på gården in under biltaket.

När jag köpte bilen 09 tog jag reda på växellådan, det är en 3 axlad låda på comfort-matic då hade de på den mindre motorn en manuell 2 axlad med bekymmer när man backar, vet inte hur det är idag.

/Leif

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Blir lite förvånad över vissa svar i denna tråd när man nämner att växellådan fungerat klanderfritt under 1500-4000 mil. Är det så att man blir förvånad över att Fiats låda håller så pass länge? Har ingen större tilltro just till Fiat när man köper en Niesmann Arto med manuell låda årsmodell 2010 och får tips från Fiatverkstan att man måste slira på kopplingen för att kunna backa. (högt växlad). Hur funkar denna låda vid backning?? Häggen i Umeå

dhttp://www.husbilsklubben.se/forums/t72717/?highlight=nyb%F6rjareenna låda

Fördelen för mig är att jag förväntad mig en bra låda som håller måttet även efter 4000mil. Men hittils är det positiva att den är så skön att köra och flyter på i växlingarna
både uuppför , nedför och bakåt. Dessutom håller sig bränsleförbrukningen på en rimlig nivå.
Kanon helt enkelt...

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Tyska Promobil jämförde tror det var 2009 2 st exakt likadana bilar ena manuell o andra Comfort-matic de skrev att det är mycket svårt att komma till samma förbrukning med manuell, tror att man drar sej med att växla för motorn fordrar inte nedväxling.

/Leif

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Nä vem har problem när det gäller att backa, det sköter man med gaspedalen hur fort det skall gå med en comfort, det är jag (föraren) som bestämmer eller?
Mvh " Ps" låt det "Pipa" först innan ni börjar att backa så går det hur lugnt som helst, behövs ingen backkamera, m. sensorer som varnar bak till är bra när man lärt sej! "Ds"

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo då piper eller tutar det extra om där är något som hindrar
& då gäller det att man har en viss vana! ( kunde inte komma på ett bättre ord för "träning ger färdighet") .
mvh. "Ps" försiktighet är A&O! "Ds"

Senast ändrad:

elegancen

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2025

:)Verkar ju toppen!

Har beställt ny bil med stora motorn och automat kommer I februari ska bli kul att prova.

Argos747

Toppen