Relax
HBK Medlem
Sv: Comfort-matic växellåda
Bra info Roland,
du har verkligen satt dig in i beskattningssörjan, spec som sörjan oftast drabbar dem med "renast" husbilar - det är bara att hålla med dig!
För min del har jag bara ägt Fiat bla en Åm 03 och en ÅM 10 båda utan part.filter och med klart högre förbrukning och "styggare utsläpp" (även mellan dessa) = de beskattas fortfarande med 5.018:-/år!
Nu har jag en Åm 12 med part.filter och aut med klart lägre bränsleförbrukning och "snällare utsläpp" = Skatt 2012/7.900 som nu 2013/sänkts till 7.379:-/år!
Äldre spec husbilar om de bara är svenskregistrerade och satta i drift före 2011-01-01, får i bilbeskattningssystemet vara precis hur skitiga som helst;
¤ beskattas inte efter utsläppens kvalite eller mängd skadliga avgaser
¤ inte heller map miljöförbättrande utrustning/åtgärder typ partikelfilter, lägre bränsleförbrukning (= lägre utsläpp) etc.
Beskattningsidioti spec för husbilar har som den fungerar, ingen som helst koppling som styrmedel för en bättre miljö genom "renare fordon och inte heller till ökad säkerhet".
En tidsgräns som 2011-01-01 som skiljer ut identiska husbilar oavsett svensk-/egenimp gör inte det hela bättre utan väcker också löje över ansvariga beslutsfattare förutom att den är djupt orättvis på många sätt!
Betr MatsFo,
svar nej! Se mitt inlägg 13 ovan! Din kombination är superfin men det är stora skillnader i framförallt i mjukvara och samspel mellan "de nya motorerna och aut-lådorna (robot diton)" - alls finns som sagt att söka på nätet!
Bra info Roland,
du har verkligen satt dig in i beskattningssörjan, spec som sörjan oftast drabbar dem med "renast" husbilar - det är bara att hålla med dig!
För min del har jag bara ägt Fiat bla en Åm 03 och en ÅM 10 båda utan part.filter och med klart högre förbrukning och "styggare utsläpp" (även mellan dessa) = de beskattas fortfarande med 5.018:-/år!
Nu har jag en Åm 12 med part.filter och aut med klart lägre bränsleförbrukning och "snällare utsläpp" = Skatt 2012/7.900 som nu 2013/sänkts till 7.379:-/år!
Äldre spec husbilar om de bara är svenskregistrerade och satta i drift före 2011-01-01, får i bilbeskattningssystemet vara precis hur skitiga som helst;
¤ beskattas inte efter utsläppens kvalite eller mängd skadliga avgaser
¤ inte heller map miljöförbättrande utrustning/åtgärder typ partikelfilter, lägre bränsleförbrukning (= lägre utsläpp) etc.
Beskattningsidioti spec för husbilar har som den fungerar, ingen som helst koppling som styrmedel för en bättre miljö genom "renare fordon och inte heller till ökad säkerhet".
En tidsgräns som 2011-01-01 som skiljer ut identiska husbilar oavsett svensk-/egenimp gör inte det hela bättre utan väcker också löje över ansvariga beslutsfattare förutom att den är djupt orättvis på många sätt!
Betr MatsFo,
svar nej! Se mitt inlägg 13 ovan! Din kombination är superfin men det är stora skillnader i framförallt i mjukvara och samspel mellan "de nya motorerna och aut-lådorna (robot diton)" - alls finns som sagt att söka på nätet!