• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Comfort-matic växellåda

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Fiat har gjort en liten info-video om sin automatiserade växellåda...
har den själv på en 3,0 lit motor och Heavy chassie, men finns numera även för 130-150hk motorer.

Är själv helnöjd med den... speciellt funktionen UP som har skapats särskilt för husbilar: den optimerar växlingen i branta uppförs- eller nedförsbackar och när bilen är fullastad.
Men även att man kan växla manuellt när som helst. Har svårt att tänka mig att inte ha automat då det blir mer avslappnad körning, speciellt i städer och i tät trafik.

Jag tror att fler kommer att välja Comfort-matic nu när även den finns till mindre motorer.

FIAT DUCATO HUSBIL - COMFORT-MATIC VAXELLADA - YouTube
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Comfort-matic växellåda

Växellådan är helt suverän. Har kört nästan 1000 mil sedan maj med resa nere i Frankrike, där vi åkte i rejäla backar på Napoleonleden. UP- knappen var ofta använd där och fungerar ferfekt. I de backarna hade manuell låda varit jobbig.
Bengt
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Comfort-matic växellåda

Kan bara instämma i berömmet av Fiats ComfortMatic vxl-låda, i vårt fall på en Hobby 75TL-12, 5 ton med 3-lit motor (177Hp). Husbilen har nu rullat 1.500 mil utan minsta krångel vad Fiatkomponenterna beträffar, bla ger dessa kompletta nyare drivlinor även förbättrad och högklassig kör- och kupeljudkomfort, mm.

Min jämförelsegrund utgörs av min tidigare Bürstner Elegance 2010 med Fiats 3-lit på 157 hästar och manuell 6-vxl låda som jag körde ca 1.700 mil.

Det som överraskar mig att ingen ovan framhållit den låga bränsleförbrukningen som denna robotlåda med motor medverkar till.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Comfort-matic växellåda

Relax er inne på enda en vesentlig sak med robotlåda, den styres av informasjon framotoren slik at den kan gå optimalt. Dette vil redusere forbruket av drivstoff ned til et nivå like over de ekstreme økonomisjåførene uten at føreren behøver å anstrenge seg. En kjempestor forskjell fra "ekte" automatlådor som øker forbruket! Det er av denne grunn fel av myndighetene å skatte ekstra for økt CO2 når defakto er redusert.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Comfort-matic växellåda

Knut!
Denna robotlåda (ComfortMatic) beskattas inte extra utan likadant som en vanlig man vxl-låda, i varje fall i Sverige!
/ med hälsn, Bengt
 
J

Jarn

Guest
Sv: Comfort-matic växellåda

Knut!
Denna robotlåda (ComfortMatic) beskattas inte extra utan likadant som en vanlig man vxl-låda, i varje fall i Sverige!
/ med hälsn, Bengt

Vissa har haft tur att få den beskattad som vanlig låda, medan de flesta får betala högre skatt.
Nu menar jag den "nya" koldioxidbaserade skatten. Tidigare var det lika.

Jag har haft en brevväxling med överklagande till Transportstyrelsen och de gav sig inte.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Comfort-matic växellåda

Hej Roland!
Vet inte om vi skriver om samma robotlåda eller om du har andra olikartade(?) förutsättningar än mig på något sätt - tror inte på att jag bara haft tur, det brukar jag inte ha?

Min bil är i alla händelser en svenskköpt 2012:a registrerad och satt i trafik 2012-03-28, skatten för 2012 var då 7.900:-/år.

Efter avställning och ny påställning i apr 2013, så var denna bils skatt sänkt till 7.379:-/år! Det är så vitt jag vet samma skatt som man betalar för en identisk bil med manuell vxl-låda (gäller generellt för nya bilar, eller har jag fel)?

Beskattning av konventionella aut-lådor vet jag ingenting om, jag har i alla händelser en robotlåda på min bil och det är den bilens skatt som jag säkert kan uttala mig om!
Map Kurts inlägg borde kanske min bil borde få (ännu) lägre skatt men det petar jag inte i - det får gå på nöjeskontot, vilket självklart måste få kosta!
/ Bengt
 
J

Jarn

Guest
Sv: Comfort-matic växellåda

Hej Relax ( Bengt ), jo vi pratar om samma växellåda. Du har nog haft tur denna gången...

Jag var egentligen inte berörd själv, då min bil registrerade i slutet av 2010.
Regeln började gälla 1 januari 2011.
Det var då mycket skriverier både här på forumet och även i vissa facktidningar ifall denna ComfortMatic låda skulle betraktas som manuell eller automat, eftersom det egentligen är en manuell i grunden, men växlas med hjälp av elektroniken.
Flera stycken bilar fick då inskrivet i reg.beviset att den var manuell, därmed den lägre skatten.

Då jag då tänkte att även äldre bilar sannolikt i framtiden kommer att justeras upp i skatt, så skrev jag till Transportstyrelsen och bad dem ändra min också till "manuell".
Detta fick jag avslag på, trots överklagande, man sa att om växellådan kunde skifta växel utan mänskligt agerande, så betrakatdes den som automat, oavsett tekniken bakom. Viket man ju kan hålla med om trots allt.
Det var ju ett gott försök... :)
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Comfort-matic växellåda

Vill bara instämma i "hyllningskören" av denna låda. Vi har nu kört 2950 mil runt om i Europa och aldrig kommit över 1.08 l/mil men har också bara en gång kommit under litern.
Vår bil (en KABE 810 LB, 2012) väger 4500 kg varför jag tycker förbrukningen är mycket bra.
Vi har inte haft några problem med lådan på dessa 1.5 år och allmänt kan sägas att bekvämligheten med lådan blir mycket hög./Lars
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Comfort-matic växellåda

Hej igen Roland,
vi pratar nog trots allt om olika drivlinegenerationer om jag uppfattar dig rätt. Jag var bland de första som köpte och driftsatte en husbil med Fiats nya förändrade/optimerade drivlina (autvxl-låda/motor, mm) som presenterades av Fiat medio 2011. Denna nya drivlina tillsammans med Fiats 3-lit motor levererades sedan nästan undantagslöst tidigast i 2012-års husbilsmodeller.
Den drivlinan bör då inte förväxlas/jämföras med drivlinor från 2011 och tidigare även om mekaniken okuläst ser lika ut. Främsta skillnad består av vidareutvecklad mjukvara och annorlunda avstämning för elektronik/funktion, vilket man inte kan se.
Mina kommentarer/uppgifter i tidigare inlägg gäller Fiats drivlinegenerationen from 2012 och som också myndigheterna bedömt och skiljer på betr utsläpp.

För den som vill/orkar fördjupa sig i ämnet "Fiats nya drivlinor" finns en hel del att hämta via t.ex google, betänk att nya drivlinor numera främst handlar om elektronik och finputsning av mjukvara. Mjukvara i drivlinor svarar numera kanske för >90% av utvecklingsarbetet medan "synbara(?)" mekaniska delar närmast kan försummas, (för dem består arbetet främst i att söka minska befintliga prylars "friktionsförluster" ... !
/ Bengt
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Comfort-matic växellåda

Hej jag ingår i hyllningskören, "snart"! är ni uppe i 5500 mil som vår 2010:a 3-lit motor är nu med ett snitt på dom sista ca: 1000 milen på 0.93 L/mil (enligt vår mätare!).
Vadå Norge körning där är max 80 km/h på allmän landsväg & då rör det sej om lägre förbrukning / mil!
Växla nä det sköter "Comforten" åt oss så vi kan koncentrera oss på trafiken & naturen!
Skatt allt över 5078 kr / år är stöld!!!!!!!!!
Mvh.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Comfort-matic växellåda

Ni har säkert sett och använt den...jag tycker att den här funktionen är mycket bra.
UP= optimerar växlingen i branta uppförs- eller nedförsbackar och när bilen är fullastad.
 

Bilagor

  • up.jpg
    up.jpg
    15,1 KB · Visningar: 758

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Comfort-matic växellåda

Hej!
Nu måste jag fråga har "bara" kört ett antal "Tusen " mil i Bergiga Norge, & visst är där en "knapp" m. denna bild som inlägg 15 visar ännu har jag inte fattat dennas betydelse då jag ej har haft (provat denna knapp ) problem.
Men vad händer då varvräknaren nålen når ca: 3000 varv i nerför backe & bara ökar i en tunnel som är si & så lång! (kan tilläggas i spiral)
Jo det gäller att anpassa farten till förhållandena, visst har jag blivit betraktad
som en väg lus, m. där är säkert en del som trivs att ligga tvåa!
Man lär se alltid något nytt!
Mvh.






Ni har säkert sett och använt den...jag tycker att den här funktionen är mycket bra.
UP= optimerar växlingen i branta uppförs- eller nedförsbackar och när bilen är fullastad.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Comfort-matic växellåda

Har också fått 7379 k i skatt på Carthagon 2013 års modell med 148 hp och "robot automaten". Skälig skattenivå efter alla hemska berättelser om tidigare skattesattser som beskrivits i detta forum.
Bengt
 
J

Jarn

Guest
Sv: Comfort-matic växellåda

Hej igen Bengt ( Relax ),
jo jag vet att det är modifierade drivlinor 2012.
Tyvärr bryr sig ju inte Transportstyrelsen om det, utan alla husbilar som registreras t.ex i år, får samma skatt, oavsett om det är en importerad äldre husbil eller en ny renare "svensksåld.
Detta eftersom det saknas utsläppsdeklaration på varje husbilsmodell.

Sedan verkar det ju vara lite godtyckligt hur man beskattas, måste vara någon manuell inmatning, eftersom jag vet medlemmar som både fått högre och lägre skatten trots att de har Comfort lådan och samma årsmodell.
Finns ju även en generalagen för ett större märke här i Sverige som skickar in förbrukningssiffrorna på ett Fiat Ducato skåp för sina husbilar.
Därför finns det ett antal ägare av detta märket som glatt endast betalar runt 4.500:- i skatt.

Så här ser ju schablonen ut för att räkna ut skatten, med bl.a. tillägg för automat och fyrhjulsdrift:

Konventionella personbilars CO2-nivåer finns angivna på registreringsbeviset och utifrån det beräknas skatten. Men husbilar har inte, trots att de är personbilar (klass II), CO2-värden angivet i registreringshandlingarna. Därför har transportstyrelsen varit tvungen att ta fram en särskild formel för husbilar.


Så här beräknas fordonsskatten för dieseldrivna husbilar registrerade den 1 januari 2011 eller senare.
Börja med ett grundvärde på 10,5
Multiplicera därefter totalvikten med 0,069 (även om totalvikten överstiger 3 500 kg, anges värdet 3 500 i formeln).
Om husbilen har automatisk växellåda lägger man till värdet 13,7.
Om husbilen är fyrhjulsdriven lägger man till värdet 20
Exempel: 10,5 + (0,069 x 3 500) + 20

En tvåhjulsdriven, dieseldriven husbil med manuell växellåda och totalvikten 3 500 kg (den högsta vikten enligt formeln) får alltså ett CO2-utsläpp (koldioxidkomponent) som beräknas enligt följande: 10,5 + (0,069 x 3 500) = 252 g/km


Samtidigt är vi ju ändå ense om lådans utmärkta egenskaper och jag kan också intyga att förbrukningen är lägre.
Jag hade en integrerad med 130 hk motor och manuell -09, sedan skaffade jag en exakt likadan kaross -10, fast något tyngre med 160hk och Comfortmatic och då fick jag faktiskt lägre förbrukning, trots parabol på taket med.
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Comfort-matic växellåda

Gäller förnämligheten för comfort-matic växellådan även Multijet 160 som fanns fram t.o.m. 2011?
Jag har nämligen köpt en husbil med sådan motor och växellåda precis, så jag hoppas ni svarar JA ;).
 
Toppen