• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Cointra Godesia cm5 - Inget varmvatten

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
195
Kommun
Sundsvall
Hej,

Jag hade tidigare en genomströmningsvärmare lik denna, med batterier. När gasen var på och jag slog på kranen så kom varmvatten direkt. Den frös dock sönder.

Jag har nu fått tag i en värmare, märke och modell cointra godesia cm5. Den har snarlik design men man tänder gasen med ett knapptryck eller tändare.

Efter installation av den nya så kommer det bara varmvatten ett fåtal sekunder, för att sedan bli iskallt. Sedan får jag vänta ett tag för att vattnet ska bli varmt ett par sekunder. Gaslågan är på, värmaren tycks bli varm och avgas''röret'' blir varmt som det ska.

Under tiden (ca 2 år) som jag inte hade någon varmvattenberedare/genomströmningsvärmare i husbilen kopplade jag om slangarna så jag åtminstonde skulle få kallvatten. Jag tror mig ha kopplat slangarna rätt nu när jag skulle installera den nya värmaren men blir tveksam utifall det kan vara problemet eller om Cointra-värmaren är defekt.

Denna värmare verkar ovanlig i Sverige, men är det någon som har erfarenhet av hur den ska fungera?

Bild i nedan länk:
1717921861790.png
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.596
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Finns det en säkerhetsventil installerad på varmvattensidan?

Jag har sett vad som kan hända om en säkerhetsventil saknas i en anläggning om det blir något fel. Det var visserligen en hydropress I komposit material. Hade någon varit i närheten när hydropressen sköt i väg som en raket hade det nog kunnat sluta riktigt illa.
En galvaniserad trappa ovanför blev demolerad.
Det flög dessutom en massa splitter omkring i driftutrymmet.

Installatören hade glömt att montera en säkerhetsventil.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.904
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ja, så länge man har ordnat så avgaserna leds ut via ventilationsrör så är det ok med dessa inomhus.

Men, det var inte därför jag skrev, har någon tips på det jag efterfrågar? Övrigt undanbedes.

Jag tänker främst på din, och dina campinggrannars, säkerhet.

För gasapparater i fordon gäller dessutom särskilda regler...

Pålle
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.596
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Avgaser ut är lika med att det behövs luft in. Där kan det fela någonstans.
Sen finns även säkerhetsfunktionerna för brännaren också.
Regulatorn behöver också var rätt, 30 eller 50 mBar eller vad det ska vara.
Alla tre ovanstående behöver man ha koll på. De påverkar driften och säkerheten.
Jag håller med Pålle att det handlar om säkerheten för dig och de omkring.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
407
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Hej,

Jag hade tidigare en genomströmningsvärmare lik denna, med batterier. När gasen var på och jag slog på kranen så kom varmvatten direkt. Den frös dock sönder.

Jag har nu fått tag i en värmare, märke och modell cointra godesia cm5. Den har snarlik design men man tänder gasen med ett knapptryck eller tändare.

Efter installation av den nya så kommer det bara varmvatten ett fåtal sekunder, för att sedan bli iskallt. Sedan får jag vänta ett tag för att vattnet ska bli varmt ett par sekunder. Gaslågan är på, värmaren tycks bli varm och avgas''röret'' blir varmt som det ska.

Under tiden (ca 2 år) som jag inte hade någon varmvattenberedare/genomströmningsvärmare i husbilen kopplade jag om slangarna så jag åtminstonde skulle få kallvatten. Jag tror mig ha kopplat slangarna rätt nu när jag skulle installera den nya värmaren men blir tveksam utifall det kan vara problemet eller om Cointra-värmaren är defekt.

Denna värmare verkar ovanlig i Sverige, men är det någon som har erfarenhet av hur den ska fungera?
Vi hade en liknande av fabrikat Valiant (tror jag den hette) vår segelbåt, den var installerad av varvet som byggde båten. Inget yttre avgasutsläpp, det är en så kortvarig förbränning att den ordinarie ventillationen ska räcka. I alla fall enligt den tidens Franska regelverk och certifikat
Men för att få jämt varmvatten som man är van vid hemma så måste kranen vara på såpass mycket att den stora lågan brinner, stoppar man flödet så går den ner på pilotlåga och då kommer det först lite hett vatten som finns kvar i värmaren sedan kallt igen under några lååånga sekunder eftersom lite vatten trots allt hinner passera innan den hinner värma på.
Hälsningar
Peter
P.s på vår tände man pilotlågan med tändare.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
195
Kommun
Sundsvall
Vi hade en liknande av fabrikat Valiant (tror jag den hette) vår segelbåt, den var installerad av varvet som byggde båten. Inget yttre avgasutsläpp, det är en så kortvarig förbränning att den ordinarie ventillationen ska räcka. I alla fall enligt den tidens Franska regelverk och certifikat
Men för att få jämt varmvatten som man är van vid hemma så måste kranen vara på såpass mycket att den stora lågan brinner, stoppar man flödet så går den ner på pilotlåga och då kommer det först lite hett vatten som finns kvar i värmaren sedan kallt igen under några lååånga sekunder eftersom lite vatten trots allt hinner passera innan den hinner värma på.
Hälsningar
Peter
P.s på vår tände man pilotlågan med tändare.
Tackar för svar. Ja detta kanske är problemet, att enbart pilotlågan går och den aldrig tar fart... Jag har ju en reduceringsventil som är 30mbar som det ska vara till spis och kylskåp som också denna går på. Jag får kolla om det är så att pilotlågan enbart går hela tiden när varmvattnet är på och se i instruktionsmanualen hur många mbar som behövs.

Jag får även kolla om vattenpumpen flödar tillräckligt för specifikationerna på enheten, om det kan vara det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.868
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag får även kolla om vattenpumpen flödar tillräckligt för specifikationerna på enheten, om det kan vara det.
Hej, ja det är ju ett relativt dåligt flöde och mängd om man jämför med ett hus där vattnet ofta kommer med uppåt 4 till 5 bars tryck ofta i 15m.m. rör. även om man ju inte har fullt öppet. Så vattnet kanske blir för varmt så den går ner på pilotlåga även fast vattnet flödar på men inte tillräckligt, så kallnar det och den tänder åter upp full låga men bara en liten stund och........

I så fall så skulle du ju behöva dämpa fullågan så den brinner mindre och längre, eller helst hela tiden som vattnet flödar.
Det kan vara svårt att komma åt och minska munstycket till huvudlågan för det kan vara själva brännaren som ger mängden kanske, men det finns reduceringsventiler till gasol som är justerbara, du skulle kanske behöva en extra till värmaren som går att skruva ner trycket på lägre än 30mbar, men de flesta justerbara ligger på högre värden tyvärr, och försöka med att minska själva flödet på 30mbar kan vara svårt. Kanske en plugg i ett rör eller slang med ett "lagom" stort/litet hål i som då inte borde påverka pilotlågan som troligen har ett eget litet munstycke som redan ger mindre än vad pluggen skall släppa genom.
Sedan måste man kolla så lågan brinner "rent" om den får annan storlek, för man skall absolut inte själv manipulera med gasolbrännare vill jag tillägga..

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen