• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Check airbag lyser

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Helintegrerad Hymer på Fiat Dukato 2015
Lampan på instrumentpanelen lyser rött och slocknar inte.
Är det någon som råkat ut för detta och kan tipsa om vad vi kan göra?
 

MaKeJo

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17489
Medlemskap
2024
Jag har iofs ingen Hymer men väl en Adria/Fiat "plåtis" 2015 med samma fenomen. Lampan lyser när farthållaren är aktiverad och slocknar när den är inaktiv. Enligt min Fiatverkstad så hade det ingen betydelse för funktionen, men för att åtgärda felet så skulle jag behövt byta hela instrumentpanelen. När jag reklamerade detta så hade tyvärr garantin gått ut två veckor tidigare, och ett byte skulle, om jag minns rätt, rört sig om c:a 10 000:-. Lite osäker idag på priset men jag kör med den röda lampan och hoppas att det fungerar om det blir en smäll.
Jag vet inte om detta var till någon nytta för dig, men så är det i min lilla låda i alla fall.
Mvh
Magnus J
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Helintegrerad Hymer på Fiat Dukato 2015
Lampan på instrumentpanelen lyser rött och slocknar inte.
Är det någon som råkat ut för detta och kan tipsa om vad vi kan göra?
Råkade ut för samma brukar vara airbag boxen man bör läsa av felkoden.Fick det på maskinskada självrisk 4000kr.Boxen kostar 3900kr med moms.Finnes firmor bla i England som lagar boxen läste om firma på A7 jönköping som eventuellt fixar boxen.Finnes en del klipp på youtube fiat ducato airbag ECU.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
427
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har en Elnagh Sharky från 2008.
När jag för två år sedan tog ut husbilen från vinterförvaringen tändes varningslampan för krockkudden.
Sökte och fann ett antal som fått samma fel av olika orsaker.
Läste av felkoderna och fick då fram felkod U171a som anges för elfel.
Hittade också en beskrivning om att om batterispänningen sjunker under10,5 volt (tror jag att det var) så slutar krocksensorn att fungera och då utlöses felkoden.
Funderade då på om spänningen sjönk så mycket när jag startade bilen efter att den stått hela vintern.
Nollställde felkoden och därefter har jag kört två somrar utan felet återkommit.
Förra året laddade jag upp batteriet fullt innan jag tog ut bilen från vinterförvaringen och då hände inget.
Läste också om en husbilsägare som lämnat in bilen på verkstad och då fått info om att det var fel på blinkersspaken. Bytet kostade drygt 4000:-.
Varningslampan slocknar inte av att byter ut något utan felkoden måste släckas med instrument. Undrar vad som hänt om man bara släckt felkoden utan att byta blinkersspaken.
 

AndersAnd

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36589
Medlemskap
2024
Jag har en Elnagh Sharky från 2008.
När jag för två år sedan tog ut husbilen från vinterförvaringen tändes varningslampan för krockkudden.
Sökte och fann ett antal som fått samma fel av olika orsaker.
Läste av felkoderna och fick då fram felkod U171a som anges för elfel.
Hittade också en beskrivning om att om batterispänningen sjunker under10,5 volt (tror jag att det var) så slutar krocksensorn att fungera och då utlöses felkoden.
Funderade då på om spänningen sjönk så mycket när jag startade bilen efter att den stått hela vintern.
Nollställde felkoden och därefter har jag kört två somrar utan felet återkommit.
Förra året laddade jag upp batteriet fullt innan jag tog ut bilen från vinterförvaringen och då hände inget.
Läste också om en husbilsägare som lämnat in bilen på verkstad och då fått info om att det var fel på blinkersspaken. Bytet kostade drygt 4000:-.
Varningslampan slocknar inte av att byter ut något utan felkoden måste släckas med instrument. Undrar vad som hänt om man bara släckt felkoden utan att byta blinkersspaken.
Hur nollställde du felkoden?
 
Toppen