Carthagofrik
FD HBK Medlem
Köp Carthago eller Concorde i stället
Varför inte köpa en Carthago eller en Concorde Morelo då får du något för pengarna
Varför inte köpa en Carthago eller en Concorde Morelo då får du något för pengarna
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Konstigt att ingen nämner ett vanligt fel som Carthagon dras med och det är läckande fönster. Oavsett att bilen är ny bör alla rutramar tas ut och tätas om och passbitar läggas dit för att hindra att ramarna sjunker med läckage som följd. Detta problemet har Carthago fabriken vetat om sen flera år tillbaka utan att vidtaga några åtgärder för att lösa problemet, vilket jag tycker är ynkligt!
Vi har tätat snart samtliga rutor på våran E-line.
Vi och flera andra har också fått täta om fönstren, men det går på täthetsgarantin (10 år) så inga problem att få det åtgärdat. Jag vet inte om de senaste modellerna fått detta åtgärdat från fabrik.
För övrigt en mycket behaglig och tyst bil att köra, speciellt med luftfjädring.
Väldisponerad och hög kvalitet på inredning, och framför allt gnissel- och skrammelfri. Vi har provat på Hobby och Adria innan, men denna behåller vi.
När det gäller läckage i fönsterna så är det tyvärr inte några få serier och inte begränsat till 3,5 tons bilar. Våran är en 4,5 tons bil och jag träffade alldeles nyligen en som hade samma problem på sin High Liner som väger 7,2 ton. Inte är det heller någon särskild årsmodell heller utan det sträcker sig från minst 2009 och framåt.
Att man får åtgärdat det på garantin är väl okey men det kan bli ett rackans åkande då man tätar om just det fönstret som läcker just nu och inte alla!
Har du Carthago eftersom du kan så mycket,eller har du bara hört på andra, själv har vi kört Carthago i 6 år och 12000 mil utan att tättat några fönster så dra inte alla över en kam
Berra
Säkert bättre med träfria väggar men det finns fortfarande en del trä och fanner som kan ta skada om vatten läcker in. Innergolv och möbler, soffor mm är inte vattentåliga. Om detta inte torkas ut på rätt sätt kan man inte bara få skador på trät utan också mögel.
Hittade lite bilder på läckande fönster, bakparti,
Bifogar även nästa Carthago problem.
När solen ligger på mot karossen så knäpper det väldigt mycke i bilen.
Sedan så skjuter det på så ätt silikontätningen i badrummet mellan bänk och skåp går isär och en glepa uppstår.
Alltså det finns en massa rörelser i karossen som uppkommer med växlingarna i temperatur som b.la. solen som ligger på karossen påverkar