• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CaravanClubs SuperHusbilsförsäkring, bondfångeri eller vad?

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Klantade mig rejält den 17 juli. Råkade köra sönder taklucka och delvis markis under/mot ett snedtak. Mitt eget fel, slog troligen slint i skallen och jag tog fel på höjd och bredd.

Efter en sömnlös och ångerfull natt kontakta jag CC SuperHusbilsförsäkring och förklarar mitt missöde. De svarar med, det kan hända vem som helst. Frågar om detta går på glasdelen, får svar det blir på vagnskadedelen där jag trodde självrisken var 3000 kr. Fick skadenummer och att jag kunde vända mig till verkstan i Kylinge, vilket jag ville. Ringde sedan Kylinge och fick komma dit för koll av skadorna den 20nde. Inga problem, återkom 1 aug så skulle detta fixas. 21ste ringde jag CC igen och sa jag fått tid morgonen den 1 aug. Fick också veta jag bara ska betala självrisken 3500 kr till verkstan när jobbet är gjort.

Som överenskommet blev skadorna avhjälpta på måndag förmiddag och självrisken 3500 kr betalades.

Några timmar efter hemkomst ringde Kylinge till mig och sa jag skulle betala ytterligare en självrisk för höjdledsskada på 4830 kr. Besked de fått från WaterCircle, konstigt de hade ju till mig sagt vagnskadedelens självrisk 3500 kr skulle stå för detta. Måste vara ett missförstånd, lovade ringa W.C. och reda ut detta och sedan återkomma.

Nu börjar h*****et!
Ringde skadeavdelningen och blev kopplad till en Viktor Martinsson som inte hade några åsikter eller svar på mina synpunkter, skulle dock prata med sin chef Katarina Boihjort som jag ej fick tala med. Fick dock veta jag fått mail från W.C. där det hänvisas till fullständiga villkor C13.4 om höjdledsskada. Kollade sedan detta och mailet var skickat av en Christer Lindvall någon minut innan kl 15, alltså flera timmar efter jag betalat överenskommen självrisk. I samband med tecknandet av CC SuperHusbilsförsäkring fick jag inte några fullständiga villkor, bara förenklade där det inte står något om höjdledsskada. Jag ville också få ut och ta del av de inspelningar av mina samtal tidigare där vi varit överens om, det är 3500 kr som jag ska betala. Martinsson lovade återkomma senare, uppfattade honom som ganska nonschalant.

Hittade annat bolag för ett tag sedan och sa då upp denna försäkring till förfallodag den 1 sept. Kanske har min uppsägning av W.Circles och CaravanClubs SuperHusbilsförsäkring från den 1 sep med beteendet från W.C. att göra, misstänker starkt detta.

Martinsson återkom redan den 3 aug, hade då talat med sin chef. Tillgång till samtalsinspelningar får jag inte. Katarina Boihjort har lyssnat på inspelningarna och där sägs inget om självrisken 3500 kr, enligt Martinsson. Jag påstår detta är ren och skär lögn, i så fall är inspelningarna redigerade eller raderade. Blev uppmanad överklaga men orkar inte detta för ca. 5000 kr vilket jag tror W.C. förstår och räknar med. Kommer dock på alla vis jag kan varna andra för WaterCircle och CaravanClubs SuperHusbilsförsäkring.

Vänligen Kjell Andersson

PS). Vill också meddela "höjdledsskadans" självrisk 4830 kr är nu betald till Kylinge Bil. Ds.)
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Jo men det är väl klart
Har man klantat sig så kostar det.
Som du skriver, ditt eget fel.

Hade det varit att du inte hade klantat dig utan en ren olycka så hade jag förstått dig, men inte nu.
För hur det nu än är så för varje försäkringsuttag så påverkar detta oss andra i längden.
Så klantar man sig så får man betala, så tycker jag.
Förmodligen kom du billigare undan än vad skadan kostade egentligen. Och det var väl bra.
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Jo men det är väl klart
Har man klantat sig så kostar det.
Som du skriver, ditt eget fel.

Hade det varit att du inte hade klantat dig utan en ren olycka så hade jag förstått dig, men inte nu.
För hur det nu än är så för varje försäkringsuttag så påverkar detta oss andra i längden.
Så klantar man sig så får man betala, så tycker jag.
Förmodligen kom du billigare undan än vad skadan kostade egentligen. Och det var väl bra.
Tack Du, har betalt och konstaterat Du har en annan uppfattning än jag.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta med höjdledsskada framgår tydligt i klartext i de fullständiga villkoren jag fick med mitt försäkringsbesked 5e oktober 2021.

"B4.1 Självrisken är 1/10 av prisbasbeloppet:
• om föraren kört bilen utan giltigt körkort,
• om läraren/eleven vid övningskörning inte uppfyllt de regler som gäller för övningskörning,
• om fordonet var belagd med körförbud,
• om fordonet var avställt i Vägtrafikregistret, 9
• om föraren enligt strafföreläggande eller dom som vunnit laga kraft gjort sig skyldig till rattfylleri eller grovt rattfylleri,
• om föraren enligt strafföreläggande eller dom som vunnit laga kraft orsakat skadan med uppsåt eller genom grov vårdslöshet eller
• om föraren var under 25 år vid skadetillfället och du har uppgivit att fordonet inte ska användas av förare under 25 år.
• vid skada som uppstått genom kollision i höjdled.
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Tack Du, har betalt och konstaterat Du har en annan uppfattning än jag.
Japp så är det. Vi alla kan inte ha samma syn på allt fast det verkar så ibland här.
Sen måste jag ju fråga.
Om man nu klantar sig och erkänner det så varför skall det gå på försäkringen då.
Visst har jag klantat mig men då har jag tagit smällen själv.
Men som du skrev. Vi har lite olika syn på det.
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Japp så är det. Vi alla kan inte ha samma syn på allt fast det verkar så ibland här.
Sen måste jag ju fråga.
Om man nu klantar sig och erkänner det så varför skall det gå på försäkringen då.
Visst har jag klantat mig men då har jag tagit smällen själv.
Men som du skrev. Vi har lite olika syn på det.
Förmodar Du ej behöver eller har någon vagnskadedel i din försäkring.
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Tack Du, har betalt och konstaterat Du har en annan uppfattning än
Förmodar Du ej behöver eller har någon vagnskadedel i din försäkring.
Jo absolut.
Jag har WC och superhusbil och för mer än 25000 km om året.
Så jag betalar fullt
Men fortfarande så tänker jag, om jag klantar mig så varför låta andra betala, för det drabbar alla på WC hur man än ser på det.
Och inte fan skulle jag låta nån annan betala för min klantighet.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Jo absolut.
Jag har WC och superhusbil och för mer än 25000 km om året.
Så jag betalar fullt
Men fortfarande så tänker jag, om jag klantar mig så varför låta andra betala, för det drabbar alla på WC hur man än ser på det.
Och inte fan skulle jag låta nån annan betala för min klantighet.
Så du menar att ansvarsförsäkringar borde inte få förekomma. Och hur gör man med den som döms som vållande vid en vad jag kallar "olycka"
och du att någon klantat sig.
 

Ovrell

HBK Medlem
Inlägg
662
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2025
Så du menar att ansvarsförsäkringar borde inte få förekomma. Och hur gör man med den som döms som vållande vid en vad jag kallar "olycka"
och du att någon klantat sig.
Olycka är en sak att klanta sig en annan.

Och jag får väl tycka lika mycket som ni fast jag inte ser på saken på samma sätt, eller?
Sen får ni tycka att jag är obehaglig eller vad ni vill.
Fast jag förstår inte varför jag skulle vara obehaglig, säger ju bara som jag tycket i så fall är 99% av alla på forumet obehagliga.
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Samtliga bolag har högre självrisk om man kör in i något som är lägre än ens bil. Det räknas inte som olycka utan som vårdslöshet i trafik, med andra ord du ska veta höjden på ditt fordon. Inte mycket att gnälla enl. mig.
Håller med om detta, skyller ej på någon annan. Villkoren för vagnskadedelen ska dock stå för skador som vi försäkringstagare orsakar och är skyldiga till. Kanske det bara är jag som kan klanta mig. Har tidigare ej behövt använda W.C. på de år jag haft denna s.k. trygga SuperHusbilsförsäkring.

Topaz, vill inte gnälla utan upplysa om vad som hänt mig och varna andra för W.C och CC SuperHusbilsförsäkring.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Kan väl tycka att det är därför jag har betalt försäkringar på olika saker hus, bilar mc å mkt annat just för att om jag klantar till nåt så blir jag inte ruinerad utan får hjälp av försäkringen min, tackar för detta med höjdled det var helt nytt för mig iaf
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Håller med om detta, skyller ej på någon annan. Villkoren för vagnskadedelen ska dock stå för skador som vi försäkringstagare orsakar och är skyldiga till. Kanske det bara är jag som kan klanta mig. Har tidigare ej behövt använda W.C. på de år jag haft denna s.k. trygga SuperHusbilsförsäkring.

Topaz, vill inte gnälla utan upplysa om vad som hänt mig och varna andra för W.C och CC SuperHusbilsförsäkring.
Och jag vill bara säga att alla bolag är lika i detta avseende så ingen ide att hänga ut ett. Vi gör alla fel, även jag så inget personligt mot dig. Försäkring är överskattat, som företagare har man lärt sig detta.
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Jo absolut.
Jag har WC och superhusbil och för mer än 25000 km om året.
Så jag betalar fullt
Men fortfarande så tänker jag, om jag klantar mig så varför låta andra betala, för det drabbar alla på WC hur man än ser på det.
Och inte fan skulle jag låta nån annan betala för min klantighet.
Ja en taklucka eller backspegel är en sak men skulle du drämma i ordentligt så det kostar en 100000:- att fixa till så står du nog där med ditt försäkringsbrev o mössan i handen
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Lite märklig bedömning av försäkringsbolagen tycker jag. Köra mot en balkong, skylt eller dyligt 3 m upp är vårdslöst, men skrapa sidan mot en grindstolpe, eller backa på nått, är en olycka. Veta hur bred och lång bilen är, kan ju också vara bra.
 
Toppen