• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingdusch Porta Shower

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Campingdusch Porta Shower

En sådan eller två är man ju tvungen att ha!
Visste inte att den finns att köpa.
26-216_l.jpg
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Campingdusch Porta Shower


Vi hade en sådan i slutet av 70-talet. 3,5 liter vatten per dusch. Den fungerar också när solen inte skiner. Vi tyckte då att det var ett bra lösning, eftersom det inte fanns någon dusch i vår husvagn på den tiden och vi inte alltid var på någon campingplats.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Campingdusch Porta Shower

Men... Hur gör ni med "gråvattnet"??? :wub:
(kunde inte låta bli... ;) )

Säcken är inte ny, inte heller att lägga ½" slangen ut-rullad i trädgården. Miljövänligt & praktiskt!

Själv är jag ju teknik "idiot"... VV-panel på taket enl. tråd här på forumet är nog min melodi.
Inte för att det är lättare/mer praktiskt, utan bara för att det borde gå!

jdjiveco, tyvärr ingen erfarenhet av den du länkar till...
Mvh. Magnus
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Campingdusch Porta Shower


Hej!
Vi har en liknande i vår stuga i fjällen.
Fungerar om någon annan pumpar in luften.
Räcker gott o väl till en dusch.
Vintertid värmer vi vatten i vattenkokaren och häller i, blir lagom med en kanna hetvatten och resten kallvatten.

Fru Myra
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Campingdusch Porta Shower

vi hade en sådan i båten, fungerar bra, bara att värma en kastrull med vatten, så är det klart 5l räckte bra ,jag har kvar den än , kan varmt rekommendera den, mvh håkan
 
M

MikeC

Guest
Sv: Campingdusch Porta Shower

Har någon lust att förklara lite hur den här porta shower fungerar i praktiken? Jag hittar ingen info om det.

Jag antar att man måste pumpa upp tryck i den, men måste man stå och pumpa hela tiden? Eller räcker en "pumpning" till en dusch? Det är vara jobbigt om luften tar slut efter 30 sek och man har tvål i ögonen.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Campingdusch Porta Shower

Är du inte väldigt skitig så räcker det med en pumpning.:D
Tackar, men jag ska testa en annan lösning först. Jag har köpt ett duschhantag med pump som går på cig uttaget i bilen: Minidusch Jenny 12 V - Jula AB
Den verkar smidigare men som sagt så har jag inga testat den ännu. Det ser dock lovande ut om man ska tro på detta klipp: Camping dusch 12 volt kopt pa Jula - YouTube
Jag passade på att köpa en sån där svart 20 liter camping dusch på säck för att värma vattnet i soljuset. Vi får se hur bra det hela fungerar...
 
T

tomas-o-nilla

Guest
Sv: Campingdusch Porta Shower

I vår förra husbil hade vi en lång slang från toa-handfatet. Den tog vi ut genom fönster å duschade utanför. Funkade riktigt bra (Om man nu inte vill duscha i husbilen).

Vid ett tillfälle utanför Borås fick alla på RV40 se mig duscha... dom stackarna:D
Men som bekant, nöden har ingen lag...

MVH Tomas
 
M

MikeC

Guest
Sv: Campingdusch Porta Shower

Avvaktar med spänning
Den får helt klart godkänd av mig. Det är bra flöde i den och fungerade smidigt inkopplad i cig uttaget. Det följer med två gummipackningar för själva duschhandaget, jag använde bara en men det tog två försök att få till den utan läckage från fästet till handtaget. Den andra antar jag är reserv, det är ju bra.

Men den får inte riktigt toppbetyg då den läckte lite lite ur "spärren" som gör att man kan minska vattenflödet. Denna "spärr" gör egentligen hålet mindre och man hör att pumpen får jobba mer för att pressa vattnet genom, så jag tänker nog köra full flöde för hållbarhetens skull.

Inte testat annat än ett snabbt test med vatten i en hink men jag tar denna lösning över en sån här porta shower som tråden handlar om, och billigare är den också.

Vattensäcken jag köpte för solvärmning av vattnet har jag ännu inga testat, det lär dröja tills jag är ute och ska duscha i bilen på riktigt, men den är svart och rimmer 20 liter så det borde i alla fall resultera i ljummet vatten om den får ligga i solen hela dagen.
 
Toppen